تفاهم‌نامه همکاری‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی ایران و عراق به امضاء رسید

تفاهم‌نامه همکاری های گردشگری و میراث فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در پایان اولین نشست کمیته فنی مشترک گردشگری و میراث فرهنگی دو کشور، توسط مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان و عادل فهر الشرشاب وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق به امضاء رسید.

به گزارش ایرانگرد نیوز در این سند تفاهم که در راستای تحکیم روابط  برحسته میان دو کشور ایران و عراق و متبلور ساختن پیوندهای بردارانه و تاریخی دو ملت برادر و در اجرای اقدام مشترک در چارچوب اسناد منعقد شده پیشین، به امضاء طرفین رسید، تقویم عملیاتی همکاری های دو کشور در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی تبیین و مورد توافق قرار گرفت.

این تفاهم‌نامه در ۲ گروه کلی، توافقات کمیته فنی مشترک گردشگری و میراث‌فرهنگی تبیین شده و هر یک از طرفین ملزم به اجرای مفاد مورد توافق هستند.

توافقات کمیته فنی مشترک گردشگری در ۷ بند مشخص شده است که از مهمترین آنها می توان به استقرار و تقویت دفاتر گردشگری در مبادی مرزی زمینی دو کشور به منظور راهنمایی، ارائه خدمات و تسهیلات لازم به زوار و گردشگران و ساماندهی روند تردد آنها از طریق این مبادی، اشاره کرد.

توافقات کمیته فنی مشترک میراث فرهنگی در سه بخش، ثبت جهانی، موزه ها و نمایشگاهها و حفاظت و مرمت مشخص شد که بر اساس این بند، طرفین توافق کردند در حوزه میراث فرهنگی به منظور تحقق هدف صیانت موثر از مواریث فرهنگی، تاریخی و طبیعی ملموس و ناملموس همکاری داشته باشند.

گفتنی است برای پیگیری اجرای این تفاهم نامه، اجلاس مشترک طرفین در هر سال حداقل دو بار در ایران و عراق تشکیل شود و گزارش پیشرفت تفاهم نامه را مورد بررسی قرار دهد.

یادآور می شود براساس توافق صورت گرفته، دومین نشست کمیته فنی مشترک گردشگری در تاریخ ۲۵/۲/۲۰۱۶ در شهر بغداد کشور عراق و با حضور دستگاههای اجرایی ذیربط با هماهنگی دو طرف برگزار خواهد شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …