بازگرداندن سه محموله اشیای تاریخی از بزرگترین موفقیتهای سازمان است

یکی از بزرگترین موفقیتهای ما بازگرداندن سه محموله اشیاء تاریخی فرهنگی است که ۵۰ سال پیش از کشور خارج شده بود، سابقه نداشته است که سازمان میراث فرهنگی چه در گذشته و چه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعلی به نمایندگی از دولت موفق شود این تعداد مجموعه های تاریخی و فرهنگی را به کشور بازگرداند.

به گزارش ایرانگرد نیوز  رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به امضای تفاهم نامه با مجموعه بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در این تفاهم نامه چگونگی همکاری در زمینه گردشگران داخلی که در قالب راهیان نور به مناطق جنوبی و غربی کشور سفر می کنند مشخص شده است، چراکه سالیانه بین ۴ تا ۵ میلیون نفر در قالب راهیان نور به این مناطق سفر می کنند، این یک حرکت گسترده گردشگری داخلی است، در چارچوب این تفاهم نامه سازمان میراث فرهنگی متعهد شده است کمکهای بیشتری در این حوزه داشته باشد.

سلطانی‌فر همچنین به دستاورهای سازمان میراث فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین موفقیتها در این حوزه بازگرداندن سه محموله اشیاء تاریخی فرهنگی است که ۵۰ سال پیش از کشور خارج شده بود، سابقه نداشته است که سازمان میراث فرهنگی چه در گذشته و چه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعلی به نمایندگی از دولت موفق شود این تعداد مجموعه های تاریخی و فرهنگی را به کشور بازگرداند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ظرف حدود ۸ ماه سه مجموعه فرهنگی تاریخی به کشور بازگردانده شد، اولین مجموعه در دی ماه سال گذشته، مجموعه دوم در اردیبهشت سال جاری و سومین مجموعه آثار که پس از رایزنی ها و پیگیری های گسترده در حال حاضر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم نگهداری می شود و ظرف یک ماه آینده پس از برطرف شدن مسائل گمرکی و حقوقی یا مجموعه ارزشمند به کشورمان بازگرداند می شود.

وی همچنین به بخش دیگری از موفقیتهای سازمان در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: علاوه بر بازگرداندن محموله اشیاء تاریخی و فرهنگی که یک اتفاق بی نظیر تاریخی بود، ثبت جهانی شهر سوخته، منظر فرهنگی میمند و شوش در یونسکو، موفقیت دیگری بود که توسط مجموعه این سازمان به دست آمد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: بخش هایی از موزه ملی ایران که به مدت نزدیک به ۱۷، ۱۸ سال مورد استفاده قرار نمی گرفت با تلاش همکاران ما آماده شده است که این فضا به عنوان بخشهایی از پروژه های سازمان میراث فرهنگی در هفته دولت بازگشایی می شود، فضای نمایشگاهی موزه ملی ایران نزدیک به ۴ برابر افزایش می باید و شرایطی به وجود می آید که یک گردشگر باید ۳ تا ۴ ساعت برای بازدید از این موزه زمان صرف کند.

معاون رئیس جمهور به بهره برداری از موزه بزرگ خراسان اشاره کرد و گفت: تکمیل و احداث ۳ موزه در سال جاری به انجام می رسد.

سلطانی‌فر، حفظ و حراست از بناها، سایت ها و محوطه های تاریخی را یکی از مهمترین دغدغه های این سازمان دانست و یادآور شد: با توجه به امکانات مختلف سخت افزاری و نیروی انسانی، هنوز نگرانی‌های زیادی داریم، ما برای حل مشکلات و معضلات این بخش فعال کردن نیروهای مردمی و انجمن‌های میراث فرهنگی را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: فعال کردن و فعالیت مجدد انجمن‌های میراث فرهنگی از استان آغاز و تا روستاها و دهستانها پیش می رود، تا امروز این انجمن ها در ۱۷ استان شکل گرفته است، با فعال شدن این انجمن ها یک شبکه گسترده نیروی انسانی مناسب برای حفظ میراث فرهنگی به وجود می آید که می توانند در فرآیند توسعه گردشگری استانی هم فعالیت کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: دستاورد دیگر در راستای رویکردی که با بخش خصوصی دنبال می کنیم، در رابطه با بناهای تاریخی متعلق به سازمان و یا بناهای تاریخی شخصی است که مورد مرمت، بازسازی و بهره برداری قرار می گیرد.

معاون رئیس جمهور افزود: در سال گذشته در رابطه با بناهایی که متعلق به مردم است موفق شدیم بیش از ۳۵۰ بنا را با کمک و مشارکت خود مردم مرمت کنیم و در بحث مربوط به صندوق احیاء، امسال خیز بهتری خواهیم داشت به طوریکه تا نیمه شهریور ماه فراخوان ۳۲ بنا را اعلام می کنیم و آنها را به مزایده می گذاریم.

وی همچنین به رشد صادرات صنایع دستی اشاره کرد و گفت: صادرات صنایع دستی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است به گونه ای که صادرات در این بخش از ۱۱۲ میلیون دلار به۱۵۳ میلون دلار افزایش یافته است، این بخش ظرفیت بسیار زیادی دارد اما جابجایی ها و سیاستهای غلط در این حوزه، این صنعت را به سمت نابودی کشاند، بسیاری از هنرمندان و آثاری که تولید می کنند، کارهای خارق العاده‌ای است که کمتر در دنیا دیده می شود و دستاوردهای هنرمندان در این بخش عجیب و استثنایی است.

سلطانی فر اضافه کرد: به دلیل اینکه اقتصاد صنایع دستی و فرهنگ و هنر در کشور ما فعال نشده است ، با وجود اینکه هنرمندان نقش ویژه ای در فرآیند توسعه کشور دارند اما با مشکلات معیشتی روبرو هستند، با تلاش خوبی که انجام شده است تسهیلاتی از صندوق کارآفرینی امید به هنرمندان و صنعتگران این بخش اختصاص یافته است.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: کارگاههای صنایع دستی که تعطیل شده بودند و یا در آستانه تعطیلی بودند در یک سال گذشته دوباره به چرخه تولید بازگردانده شدند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به سفر خود به استان گلستان و افتتاح بازارچه صنایع دستی در یکی از خانه های تاریخی این استان، یادآور شد: این یک کار بسیار مثبت و ارزنده بود که با تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان به انجام رسید و فاز دوم آن هم به زودی افتتاح می شود.

وی تصریح کرد: بازرگانی و فروش، افزایش کیفیت و نوآوری دو بحث اصلی سازمان میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی است که در سال ۹۴ و ۹۵ به صورت جدی تری دنبال خواهد شد، ما سال گذشته ۶۲۰ بازارچه صنایع دستی موقت را داشتیم و امسال تلاش می کنیم این تعداد به مرز هزار بازارچه برسد و تلاش می شود، ظرف یکی دو سال آینده، بازارچه های دائم در تمامی استانها راه اندازی شود.

معاون رئیس جمهور افزود: امیدواریم بیش از سال گذشته تعاملات گسترده و منطقی تری با یاران رسانه ای خود داشته باشیم، بی تردید کشور ما در آینده شرایط بهتری خواهد داشت و ما باید در فضای پس از تحریم، با تدبیر، به مردم امید بدهیم.

در ادامه این نشست رئیس سازمان میراث فرهنگی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سلطانی فر در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی بر اینکه سازمان میراث فرهنگی برای ارزان سازی سفر چه برنامه هایی دارد، گفت: همه کشورهای دنیا در حوزه گردشگری دو فصل پرتراکم و کم تراکم سفر را دارند، در دوره پرتراکم در همه کشورهای دنیا هزینه گردشگری و استفاده از مراکز اقامتی افزایش می یابد و در فصل کم تراکم تمامی هتل ها و مراکز گردشگری، به گردشگران تخفیف ارائه می دهند.

وی ادامه داد: در بحث سفر کشور ما مستثنی از سایر کشورهای دنیا نیست، سفر در کشور ما در ۲۰ روز نخست نوروز و ۳ ماه تابستان گران است و در سایر فصول امکانات و هتل ها با تخفیف در اختیار مسافران قرار می گیرد، این در حالی است که دارندگان مراکر اقامتی و هتل ها با همین تعرفه های فعلی هم به تراز مثبت دست پیدا نمی کنند، قاعده سفر در گردشگری داخلی چیزی جدا از قاعده ای که در دنیا وجود دارد نیست.

معاون رئیس جمهور همچنین به سوال خبرنگار رادیو در خصوص تفاوت تسهیلات به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بسته پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی، اینگونه پاسخ داد: سرمایه گذاران داخلی از تسهیلات یارانه دار صندوق توسعه ملی بهره مند می شوند و سرمایه گذاران داخلی و خارجی به جهت بهره مندی از تسهیلات تفاوتهایی دارند، اگر در یک پروژه یک تقاضا از سرمایه گذار داخلی داشته باشیم و تقاضای دیگر از طرف سرمایه گذار خارجی مطرح شود، سرمایه گذار داخلی برای ما اولویت خواهد داشت.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به ابراز عقیده یکی از خبرنگاران درباره اینکه با رفع تحریم‌ها ما به ۱۰ سال قبل و دوران قبل از تحریم برمی‌گردیم چون در این مدت زیرساخت‌ها افزایش نیافته‌اند، گفت: قرار نیست ما به ۱۰ یا ۱۲ سال قبل برگردیم. هر کسی این عقیده و یا تفکر را دارد کاملا اشتباه کرده است. قرار است ما برنامه جدید تدوین کنیم و به آن اهداف برسیم. باید تلاش کنیم به اهداف برنامه پنج ساله ششم و هفتم دست یابیم.سلطانی‌فر ادامه داد: اگر به ۱۰ سال قبل برگردیم یعنی به سال نخست چشم‌انداز ۲۰ ساله برگشته‌ایم، در حالی که آمار رشد گردشگران ما در این سال‌ها مشخص است؛ اما در این شرایط هنر من به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که بستری را فراهم کنم تا بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …