برگزاری نخستین همایش بین المللی سنگ نگاره های کشور در منطقه تیمره خمین

سرپرست صندوق احیاء و بهره برداری بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گفت: مرمت و احیاء ۳۱ بنای تاریخی شاخص کشور تا کنون به بخش خصوصی واگذار شده است.

محمد رضا پوینده روز شنبه در نشست شورای اداری شهرستان خمین که با محوریت گردشگری در منطقه سنگ نگاره های تیمره خمین برگزار شد افزود: بخش خصوصی متعهد شده با صرف ۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار این بناهای فرسوده را مرمت ،احیاء و طی قرارداد تعیین شده در درآمد حاصل مشارکت داشته باشد.
وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید ، تعداد ۲۶۹ بنای تاریخی مهم و شاخص که نیاز به مرمت و بازسازی دارد شناسایی شده که از ظرفیت بخش خصوصی در احیای آنها استفاده می شود.
وی تعداد محوطه، بناها و آثار تاریخی شناسایی شده در سطح کشور را بیش از یک میلیون برآورد کرد و گفت: از این تعداد آثار کهن و ارزشمند ۳۳ هزار بنا ثبت ملی و ۱۹ اثر نیز ثبت بین المللی و جهانی شده است.
سرپرست صندوق احیاء و بهره برداری بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری افزود: منطقه تیمره خمین پنجرای به گذشته است و آ ثار ارزشمندی با بیش از۴۰ هزار سال قدمت در آن وجود دارد که پنجرای به گذشته را به نمایش می گذارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز از برگزاری نخستین همایش بین المللی سنگ نگاره های کشور در منطقه تیمره خمین در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: وجود این آثار منحصر به فرد در شهرستان خمین می تواند گردشگران و پژوهشگران تاریخی سراسر دنیا را به کشور سرازیر کند.
سید محمد حسینی افزود: تاریخ و تمدن هفت هزارساله ایران اسلامی با پیدایش این هنرنمایی های بشر در این منطقه با قدمت ۴۰هزارساله نشان از اصالت و هنرنمایی ایرانیان باستان در گذشته را حکایت می کند .
وی از استقرار و دایر کردن موزه سنگ نگارهای تیمره خمین در این شهرستان در آینده نزدیک خبرداد و اظهارکرد: این موزه با همت میراث فرهنگی استان مرکزی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین در نیمه دوم سال جاری راه اندازی خواهد شد .
فرماندار خمین نیز گفت: شهرستان خمین با داشتن بناهای تاریخی شاخص همچون بیت تاریخی حضرت امام (ره) ،قلعه سالارمحتشم و سنگ نگارهای کهن تیمره یکی از نقاط گردشگری منحصر به فرد استان مرکزی است .
سید مهدی ساداتی افزود: با برآورد انجام شده، شهرستان خمین سالانه پذیرای بیش از ۵۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی است که با آماده کردن زیرساختها، افزایش گردشگر تا دو برابر موجود امکان پذیر است.
پژوهشگر سنگ نگاره های ایران نیز در این نشست گفت: منطقه تیمره در شهرستان خمین حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و قدمت برخی از سنگ نگاره های آن به بیش از ۴۰ هزارسال می رسد.

تیمره
محمد ناصری فرد افزود:سنگ نگاره های تیمره در شهرستان خمین جزو یکی از عجایب هفت گانه باستانی ایران است که جایگاه و اثرگذاری آن در صنعت گردشگری، اقتصاد توریسم و حوزه فرهنگی استان مرکزی و کشور نیازمند بازتعریف است.
وی تصریح کرد: در صورت ایجاد زیرساخت های گردشگری در این منطقه می توان صنعت پاک گردشگری را در این منطقه کهن و منحصر به فرد گسترش داد.
در نشست شورای اداری شهرستان خمین، راهکارهای توسعه گردشگری شهرستان خمین بررسی شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …