شهر ساسانی بیشاپور دارای سند مکتوب شهرسازی است

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس در جلسه شورای اداری شهرستان کازرون گفت: شهر بیشاپور را یکی از پنج شهر مهم استان در فارس است و تقسیم بندی آن به دو دوره تاریخی و بعد از اسلام می رسد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری با اعلام این خبر افزود: این شهر را جز معدود شهرهایی دانستند که دارای سند مکتوب شهرسازی است.

به گفته امیری شهر بیشاپور جز معدود شهرهایی است که مطالعات گسترده فراوانی در آن صورت گرفته که کار کاوش و بررسی در سه مرحله و از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۹ هجری شمسی توسط باستان شناسان خارجی و از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷در مرحله دوم و از سال ۱۳۷۲ تاکنون ادامه دارد . در مجموعه ۳۶ نقش برجسته ساسانی در کل کشور وجود دارد که ۶ نقش ان در تنگ چوگان است . واین دلالت بر اهمیت فراوان آن دارد  در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰۰هزار اثر تاریخی در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده که بیشاپور به شماره ۲۴ است.

مدیرکل میراث فر هنگی فارس افزود:برنامه هایی که برای شهر بیشاپور در نظر گرفته شده ، تهیه و ارسال پرونده ثبت این شهر در فهرست جهانی است . در مجموع ۱۸ اثر در ایران در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته که خوشبختانه ۴ اثر آن در استان فارس قرار دارد و امیدواریم با ثبت محور ساسانی  سه شهر بیشاپور،سروستان و فیروز آباد شاهد پنجمین اثر ثبتی در این استان باشیم .

امیری با بیان اینکه منطقه کازرون دارای قابلیت گردشگری فراوانی است افزود:شهرستان کازرون به جهت جاذبه های طبیعی و وجود شهر منحصر بفرد بیشاپور و هم از لحاظ وجود بقاع متبرکه و همچنین امام زاده سید حسین از جایگاه خاصی در جهت گسترش گردشگری مذهبی برخوردار است و قابلیت های فراوانی را دارا می باشد . این اداره کل با حمایت از سرمایه گزاران در بخش خصوصی امیدوار است بتواند در رونق و گسترش این صنعت رو به رشد کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت :در سال  مالی ۱۳۹۳  بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در بخش های مرمت ،طرح جامع ساماندهی وایجاد زیر ساختهای خدمات رفاهی هزینه شده که در زیر ساختهای خدمات رفاهی کافی شاپ ، نماز خانه و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده است . همچنین تابلوهای معرفی شهر به دو زبان فارسی و انگلیسی در حال تهیه می باشد که با توجه به فرصتهای ایجاد شده امیدواریم مدت اقامت گردشگران را افزایش دهیم .
اگر این اتفاق انجام گیرد طبعا در گسترش و رونق گردشگری کمک فراوانی خواهد کرد.
مدیر پایگاه پژوهشی بیشاپور وی افزود:اداره میراث فرهنگی  شهرستان در خدمت مردم بوده و با مردم همکاری لازم را داشته است .

اما در بعضی موارد با توجه به موانع و ضوابطی که وجود دارد اگر دستگاههای دیگر خود را ملزم به انجام قوانین نمایند مشکلات رفع خواهد شد.مثلا در بحث جاده ما مخالف راه دسترسی نیستیم و آن را به عنوان یک جاده دسترسی محلی می دانیم .

امیری گفت :از سال ۱۳۷۳ تفاهم نامه ای بین میراث فرهنگی و اداره کل راه  و شهر سازی وجود داشت مبنی بر اینکه این مسیر از حالت اسفالت خارج و سنگ فرش گردد چرا که با گذر از این جاده اهمیت عبور از یک محل تاریخی را نشان می دهد .

وی در خصوص روستای تنگ  چوگان نیز گفت: ما نهایت همکاری را انجام داده ایم اما با انفجار جهت دسترسی مخالف بوده و از طریق کارشناسان راه های دیگر را پیشنهاد داده یم . که انشا اله با همدلی و همراهی  موانع رفع شود.
بنابراین گزارش سایت جامع بیشاپور نیز سومین سایت جامع اطلاع رسانی استان است که در حوزه های میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ،سرمایه گزاری و اخبار و اطلاع رسانی فعالیت دارد . سایت جدید بیشاپور با ادرس اینترنتی www.sasanianbishapour.com به انعکاس فعالیتهای بیشاپور و حوزه پیرامونی ان خواهد پرداخت و برنامه های شهرستان کازرون  را نیز انعکاس خواهد داد نکته حائز اهمیت ان است که این سایت بسیار جامع و کامل تر از بقیه سایتهای موجود استان است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …