برگزاری جشن باشکوه در اصفهان

شهردار اصفهان اعلام کرد: به مناسبت ثبت اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی جهان، جشن باشکوهی در این شهر برگزار می شود.

مهدی جمالی نژاد روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این جشن بمناسبت درخشش بیش از پیش فرهنگ غنی اصفهان و دستاوردهای هنر دیرین این شهر، در مهر ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه کلانشهر اصفهان به عنوان « شهر جهانی صنایع دستی » در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شده است، افزود: این موضوع در آخرین نشست تخصصی اجلاس منطقه ای آسیا – اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در ۱۴ شهریور امسال در هند به تصویب رسید.
به گفته شهردار اصفهان ارتقاء جایگاه ملی و بین المللی صنایع دستی کشور، توسعه بازارهای جهانی، زمینه سازی برای حضور پررنگ صنایع دستی اصفهان در عرصه های بین المللی، توسعه دیپلماسی گردشگری، فرهنگی و افزایش اشتیاق گردشگران برای سفر به اصفهان از نتایج این اقدام مهم به شمار می رود.
در نشست تخصصی اجلاس منطقه ای آسیا – اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، درخواست ثبت جهانی دو شهر اصفهان و تبریز با رای اکثریت قاطع روسای مناطق آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا و آسیا-اقیانوسیه تایید شد.
همچنین، وانگ شان رئیس شورای جهانی صنایع دستی و غدا، هیجاوی رئیس منطقه آسیا اقیانوسیه این شورا، طی پیام هایی اختصاصی این موفقیت را به مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبریک گفتند.
در سال ۲۰۱۵ میلادی در سطح دنیا تنها شش شهر کاندیدای ثبت جهانی بودند که اصفهان و تبریز به واسطه داشتن ویژگی ها و شرایط خاص که در زمینه صنایع دستی و بافت فرش دارند، نخستین بار به طور همزمان به ثبت جهانی رسیدند.
ارتقای جایگاه بین المللی صنایع دستی ایران و توسعه بازارهای جهانی و زمینه سازی برای حضور پررنگتر صنایع دستی ایران در عرصه بین المللی، توسعه گردشگری فرهنگی و افزایش اشتیاق گردشگران برای دیدن این دو شهر از جمله نتایج مهم این موفقیت به شمار می رود.
یکی از برنامه های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در دولت تدبیر و امید، شعار «هر استان یک برند جهانی و هر شهر یک برند ملی» بوده است که ثبت همزمان اصفهان و تبریز شروع جدی و ارزشمندی برای تحقق این برنامه است.
از مجموع ۳۶۶ رشته صنایع دستی کشور ۱۹۶ رشته در استان اصفهان وجود دارد.
صنایع دستی این اصفهان در ۳۰ هزار کارگاه تولید و به بازار عرضه می شود که شامل طلا، جواهرات و کارگاههای فرش نمی شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …