در سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا؛ سند همکاری مشترک ایران و ایتالیا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به امضاء می‌رسد

سند همکاری مشترک ایران و ایتالیا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تهیه می شود تا در سفر قریب الوقوع دکتر حسن روحانی به این کشور به امضاء برسد.

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با داریو فراچسکینی وزیر میراث و فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا گفت: دولت جدید ایران برای استفاده از ظرفیتهای گردشگری و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی کشور برنامه ریزی گسترده‌ای دارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: پس از لغو تحریم‌ها، روند فعالیتهای گردشگری توسعه خواهد یافت و روز به روز بر تعداد گردشگران ورودی به ایران افزوده می شود، اراده جدی در بین مسئولین جمهوری اسلامی ایران برای افزایش امکانات گردشگری، تسهیل شرایط صدور ویزا، گسترش دفاتر اطلاع رسانی و توسعه شبکه حمل و نقل وجود دارد تا شرایط بهتری برای ورود گردشگران فراهم شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: امیدوارم در چارچوب تفاهم نامه هایی که بین دو کشور در حوزه پژوهش و میراث فرهنگی وجود دارد زمینه و بستر، اجرای پروژه‌های مشترک بیشتری بین دو کشور ایجاد شود.

سلطانی‌فر افزود: با توجه به اینکه ایتالیا در حوزه گردشگری، جزء کشورهای موفق محسوب می شود، ما می توانیم از تجربیات این کشور در این حوزه استفاده کنیم، همچنین از سرمایه گذاران ایتالیا دعوت می کنم تا در فضای مناسب پس از تحریم، برای حضور در بازار گردشگری ایران استفاده کنند.

وی گفت: ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی ایران در کنار جاذبه های زیارتی، مذهبی و طبیعی، بازار پررونقی را برای گردشگری فراهم آورده است که امیدواریم ایتالیایی‌ها جایگاه خوب، روشن و مشخصی در این بازار داشته باشند.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: حضور گروههای باستان‌شناسی و پژوهشگرانی که در سایت‌های تاریخی ایران فعالیت داشته اند می تواند زمینه ساز و زیربنای خوبی برای افزایش همکاریهای فرهنگی و گردشگری دو کشور باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: از همکاری مجموعه پلیس میراث فرهنگی و بخشهای ذیربط ایتالیا در زمینه توقیف و انتقال ۳۰ شی تاریخی متعلق به ایران که در حال حاضر در سفارت ایران در رم نگهداری می شود، تشکر می‌کنم و امیدوارم اینگونه همکاریها بین دو کشور ادامه داشته باشد تا اشیاء تاریخی و فرهنگی که به روشهای غیرقانونی از کشور خارج می شود به جایگاه اصلی خود بازگردد.

سلطانی فر در ادامه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به ایتالیا اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می کنم با توجه به همکاریهایی که در گذشته بین دو کشور وجود داشته و زمینه های همکاری که در آینده وجود دارد از جمله در حوزه پژوهش، انتقال تجربیات گردشگری و سرمایه گذاری، در قالب یک سند همکاری مشترک گنجانده شود تا در سفر دکتر حسن روحانی به ایتالیا به امضای مسئولین دو کشور برسد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: این بسته پیشنهادی که با توجه به سفر رئیس جمهور آماده شده بود در قالب سند همکاری مشترک آماده و از طریق سفارتخانه برای وزارت فرهنگ ایتالیا ارسال می شود تا پس از ارائه نقظه نظرات در سفر دکتر روحانی به ایتالیا به امضاء برسد.

در ادامه این دیدار داریو فرانچسکینی وزیر میراث و فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا با اشاره به اینکه کارهای مشترک گذشته می تواند پایه و زمینه، برنامه های آینده باشد، گفت: برای شروع همکاریهای جدید می توانیم از تجربیات و فعالیتهای مشترکی که در گذشته داشته ایم استفاده کنیم.

وی در ادامه توجه به ارتباط جوانان دو کشور را بااهمیت دانست و تصریح کرد: متمرکز کردن و ارتقاء روابط بین جوانان دو کشور حائز اهمیت است چراکه رابطه و تعامل بین جوانان ایران و ایتالیا به رابطه بین دو کشور کمک بسیار شایانی می کند.

وزیر میراث و فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا با بیان اینکه دوره های بازآموزی در حوزه مرمت آثار تاریخی و مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی برای دانشجویان و دانش آموزان این کشور برگزار می شود، یادآور شد: یکی از زمینه هایی که تاکنون در تعامل بین دو کشور ایران و ایتالیا کمتر مورد توجه قرار گرفته گردشگری است، این موضوع می تواند در سند همکاری مشترک مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

فرانچسکینی اضافه کرد: بسیاری از مردم ایتالیا علاقه مند به آشنایی با فرهنگ ایران هستند و می خواهند سفر به این کشور را تجربه کنند در مقابل بسیاری از ایرانی ها هم سفر به ایتالیا را در برنامه خود دارند و ما می خواهیم شهروندان ایرانی که ایتالیا را به عنوان مقصد انتخاب می کنند به نقاط بیشتری از کشور ما سفر کنند و فقط به دیدن چند شهر بزرگ بسنده نکنند.

وی در پایان با ابراز تمایل نسبت به تهیه سند همکاری مشترک در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بین دو کشور، افزود: ایتالیا آمادگی دارد با ایران در زمینه گردشگری همکاری کند، ما دانشگاهها و مدارسی داریم که در حوزه گردشگری آموزشهای لازم را ارائه می کنند و آماده ایم تا این تجربیات را در اختیار ایران قرار دهیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …