معاون رییس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی : دولت به بخش گردشگری امید دارد

دولت تدبیر و امید به بخش گردشگری و ظرفیت ایران بزرگ برای چنین امر مهمی، امید دارد.
محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و  رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی روز یکشنبه پنجم مهر در همایش بزرگداشت روز جهانی گردشگری در برج میلاد گفت:  بسیار خرسندم که در روز جهانی گردشگری این توفیق را یافتم  در جمع مدعوین محترم و دست اندرکاران گردشگری  ایران و مهمانان ویژه ای که از کشورهای دیگر حضور دارند دقایقی، گزارشی را از منظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه کنم.
وی ادامه داد: هرچند هر سال این روز جهانی و بین المللی  با هفته ملی ما در خصوص گرامیداشت  دفاع مقدس  همزمانی دارد، البته باید با تاسف عرض کنم  این برگزاری با عزای عمومی مسلمانان به ویژه ملت بزرگ و پر عاطفه ایران برای حادثه و فاجعه غمبار «منا» همزمان است که برای ترفیع مرتبت و درجت جان باختگان و شفای مجروحان و بازگشت همراه با سلامت زائران  دعاگو هستم و آرزو می کنم شما نیز اینچنین هموطنان همه مسلمانان را از دعای خیر خود فراموش نکنید.
نوبخت تصریح کرد: از دو منظر برنامه و بودجه، جایگاه گردشگری هم در سال جاری و هم برای سال های آینده ممتاز و برجسته است. در سال جاری در تبصره ۵ قانون بودجه برخورداری از ۱۰ در صد از منابعی که در صندوق توسعه ملی وجود دارد برای صنعت و گردشگری فرصتی را فراهم می کند تا مسئولین این عرصه بتوانند از چنین مساعدت دولت برخوردار شوند.
معاون رئیس جمهور اضافه کرد: پیش بینی ما برای سال ۱۳۹۴ افزایش بیش از ۵ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی است که اگر در مجموع ما بانرخ ۳ هزار تومان بخواهیم معادل ریالی آن را پیدا کنیم بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری با احتساب ۱۰ درصد برای بحث کشاورزی در مجموع می توانیم ۱۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای گردشگری برخوردار شویم. اما فراتر از این نگاه مقطعی و زمانی، این اجلاس درحالی برگزار می شود که دولت تدبیر و امید مسئولیت تهیه و تنظیم برنامه ششم توسعه را برعهده دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: شاید بشود هر یک از برنامه های توسعه را به یکی از دولتها منتسب کرد. قطعا در برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که از سال ۱۳۶۹ به مدت ۵ سال در کشور اجرا شد می توانیم هنر مدیران دوره سازندگی را مشاهده کنیم، شاید برنامه سوم به نوعی به برنامه دولت اصلاحات منتسب شود و برنامه پنجم توسعه هم باتوجه به همزمانی با دولت نهم و دهم با آن دولت مرتبط است، شاید مقایسه برنامه ها، توانمندی و نوع نگرش دولتها به اولویتهایی که برای توسعه وجود دارد را نشان می دهد. برنامه ششم مسئولیت دولت تدبیر و امید است، بنابر این باید تفاوت و تمایز نگاه  این دولت با دولتهای محترم پیشین را در موضوعاتی که در آن متمرکز می شود ، جستجو کرد.
وی اضافه کرد:  این برنامه از سال ۱۳۹۵ یعنی از ۶ ماه دیگر آغاز خواهد شد که با شروع دوره اجرای برجام همزمان است بنابراین ما برای شرایط بدون تحریم برنامه ششم را تهیه می کنیم.  هدف اصلی این برنامه در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر یک رشد سالانه ۸ درصد همراه با ضریب جینی ۳۴ صدم مرتبط با توزیع در آمدها، نگاه رشد همراه با عدالت را مشخص کرده است، بنابر این همه همت برنامه ریزان در سازمان برنامه ریزی این است که چگونه        می توان یک رشد ۸ درصدی در اقتصاد را به طور سالانه ایجاد کرد در حالی که رشد منفی ۸/۶ در سال۹۱ و رشد منفی۲/۱ در سال۹۲ و رشد مثبت ۳ درصد در سال۹۳ داشته ایم؛ بنابراین با چنین دیتا و پایه هایی، رشد ۸ درصدی قابل توجه و اهمیت و واقعیتی است که نیازمند تدقیقی در برنامه دارد. از این جهت باید هم به چگونگی تامین منابع برای دستیابی به چنین رشدی فکر کنیم و هم به حوزه هایی که اگر درآن سرمایه گذاری انجام شود می تواند آن حوزه ها را به مثابه بخشهای پیشران به حرکت در بیاورد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ما با چهار مدل اقتصاد سنجی منابع مالی بین ۸۰۰ هزار تا  یکهزار و ۶۳ هزار میلیارد تومان را سالانه برای برنامه ششم پیش بینی و برآوردکرده ایم، غیر از اینکه منابع از چه محلهایی باید تحصیل شود موضوع این است که منابع کجا صرف شود تا بتوانند چنین رشدی را ایجاد کنند. از این جهت برنامه ششم بر خلاف برنامه های گذشته یک برنامه جامع نیست. جامع نگر است، اما مساله محور است. طی سالهای ۱۳۹۵ تا۱۳۹۹ ما به چند مساله خاص و ویژه متمرکز خواهیم شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: این موضوعات ویژه ما در سه عرصه موضوعاتی که از جهت فوریت، ضرورت و پیشگیری از بحرانی که می تواند ایجاد شود تعریف می شود؛ به بخشهایی که به مثابه پیشران توسعه می تواند مورد توجه قرار گیرد و همچنین به مکانهایی که این سرمایه گذاری در آن مکان ها برای توسعه با رشد ۸ درصدی باید انجام شود، من به این موضوعات با فوریت که می تواند به بحران منجر شود بسنده می کنم؛ به موضوع آب و محیط زیست اشاره می کنم. شما از آنچه در دریاچه های ارومیه، هامون، بختگان و سایردریاچه های کشور می گذرد باخبر هستید که در معرض تهدید جدی هستند.
بنابراین بخشی از توجه این برنامه به محیط زیست و آب متوجه هست. بخش دیگری که می خواهد به مثابه پیشران عمل می کند گردشگری است. به همین جهت شورای برنامه ریزی ویژه ای که در ذیل ستاد برنامه ششم تعریف شد، ستادی است برای اینکه چگونه ما می توانیم سرمایه گذاری ها را به بخش گردشگری معطوف کنیم.
نوبخت افزود: در دو سال گذشته با توجه به اینکه بسترها و عرصه های لازم برای گردشگری فراهم نبود، در حالی که همه می دانند گردشگری با صلح وثبات قابل تعریف و دستیابی است، کشوری که در شرایط تحریم بسر می برد و در شرایطی که نقل و انتقالات ارزی و مالی به دلیل تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی و غیر عقلانی برکشور ما حاکم بود، قطعا در چنین فضایی انتظار توجه به گردشگری یک انتظار یا توقع دور از انتظار است.
وی ادامه داد: اما در حالی که رشد گردشگری در جهان ۴ درصد ثبت شد، همکاران ما در سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی ،گردشگری موفق به ثبت رشد ۱۲ در صدی در کارنامه ایران شدند و این نشان می دهد در شرایطی که حالت تحریم بر کشور حاکم است اگر چنین رشدی را داشته باشیم، قطعا اگر شرایط تحریم تغییر کند که الان این فضا ایجاد شده، شما باخبرید که امروز ترافیک سنگین از شخصیتهای برجسته و ممتاز سیاسی داریم که می خواهند به ایران بیایند و برای مشارکت و همکاری با کشور اعلام آمادگی کنند در شرایطی که در دوران تحریم از رده مدیرکل به بالا را به نوعی تحریم سیاسی کرده بودند که کسی وارد ایران نشود.
نوبخت یادآور شد: شما امروز می بینید که روسای جمهور، نخست وزیران و وزرای امورخارجه و وزاری محترم اقتصادی یکی پس از دیگری منتظر ورود به ایران هستند،  این موضوع نشانگر این است که در چنین فضایی ما می توانیم انتظار داشته باشیم که همکاران ما در این سازمان و در امر گردشگری بتوانند رشد فزاینده ای را که بتوان  رشد ۸ درصدی مورد نظر مقام معظم رهبری در برنامه ششم تامین کند دست یابند.
وی گفت:  باش تا صبح دولتت بدمد، که این هنوز از نتایج سحر است،  بدون تردید این اعتماد را ازسوی دولت به مسولان خدوم و فعال و فهیم ما در سازمان گردشگری داریم و می دانیم که می توانند از این فرصت ها به خوبی استفاده کنند. البته ما در کنار بحث گردشگری یکی دو موضوع دیگر را به عنوان موضوع خاص و پیشران مورد نظر داریم چون بحث گردشگری بدون ارتباطات و  حمل ونقل غیر قابل تحقق است از این جهت بحث حمل و نقل چه زمینی، دریای، هوایی و به ویژه ریلی جزو موضوعات خاص است که می خواهیم سرمایه ها را روی آنها متمرکز کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: اگر همه چیز اولویت داشته باشد هیچ چیز اولویت ندارد. شاید در آسیب شناسی هایی که ما از برنامه های قبلی داریم این بود همه از حرف های خوب کلکسیونی تشکیل داده بودند در برنامه های قبلی به این ترتیب، هیچ کدام به فرجام نمی رسد. ما با محدودیت منابع مواجه هستیم. پس باید در بخشهایی که استعداد وجود دارد متمرکز شویم از این رو گردشگری موضوعی است که قصد داریم روی آن متمرکز شویم. بدون شک شما طی این ۵ سال با مشارکت بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی هتل ها  و امکاناتی را که بتواند گردشگران خارجی را به نحو شایسته ای پذیرا باشد در ایران حتما ایجاد خواهید کرد.
وی اضافه کرد: ما با برنامه هایی که اکنون از سوی سازمان گردشگری ورای بخش ستاد تلفیق در برنامه ششم می بریم این را اطمینان داریم. قطعا حمل و نقل هم این کمک شایسته را هم به توسعه و هم گردشگری می کند و می تواند رزولانس و هم افزایی را برای توسعه ایجاد کند، دولت تدبیر و امید به بخش گردشگری و ظرفیت ایران بزرگ برای چنین امر مهمی امید دارد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …