خط تحریر در استان قزوین احیاء می شود

 مهرداد محصص مستشاری ظهر سه شنبه در جمع هنرمندان استان که با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در خانه تاریخی داعی برگزار شد، اظهارداشت: در شرایطی که خوشنویسی در قزوین جایگاه شاخصی دارد و توانسته به عنوان پایگاه کشور مطرح شود متاسفانه کمبود اعتبار برنامه های این انجمن را تحت تاثیر قرار داده است.

مستشاری بیان کرد: ایجاد مراکز رشد در رشته خوشنویسی برای تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی کار در استان قزوین ضروری است تا از استعدادها برای شکوفایی استفاده شود.

وی بیان کرد: اگر هنر مورد حمایت قرار گیرد شکوفا می شود و اگر میرعماد قزوینی آثار ارزشمندی خلق کرد به واسطه حمایت سردمداران دوران خود بود و امروز هم لازم است از هنرمندان حمایت شود تا استعدادها بروز کند.

تشکل های مردمی حمایت شوند

وی افزود: تشکل ها باید حمایت شوند اما قوانین مدونی در این حوزه نداریم و نحوه پشتیبانی دولت از انجمن های هنری مشخص نیست و کارها به سرانجام مطلوب نمی رسد.

رئیس انجمن خوشنویسان استان قزوین تصریح کرد: در ایران هنوز دانشگاه خوشنویسی نداریم و تحصیلات آکادمیک دراین بخش پیش بینی نشده در حالیکه مهد خوشنویسی هستیم و می توانیم کارهای ماندگاری انجام دهیم.

وی بیان کرد: با همکاری آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی ضمن نواخته شدن زنگ خوشنویسی زمینه احیاء خط تحریر در مدارس استان فراهم شده که این کار می تواند در کشور هم اجرایی شود.

محصص یادآورشد: قزوین در هنر خوشنویسی شاخص است و مصوب شد چهارمین دو سالانه خوشنویسی هم در سال آینده در قزوین برگزار شود.

 

 

در ادامه اسدی رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان با بیان مشکلات این بخش اظهارداشت:حال ما در هنرهای تجسمی نیز خوش نیست و دو سال جشنواره هنرهای تجسمی در استان برگزار نمی شود که از مسئولانم انتظار مساعدت داریم.

وی افزود: نبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، نداشتن دانشگاه تخصصی هنر و بیمه نبودن هنرمندان از مشکلات این بخش است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

عباس قانع استاد مجسمه ساز استان هم گفت: اولین دانشکده هنر در استان را با هزینه شخصی راه اندازی کردم و سه دوره فارغ التحصیل هم داشتیم اما بدلیل حمایت نشدن از سوی مسئولان این حرکت فرهنگی متوقف شده است.

 

محمد وکیل ها پیش کسوت موسیقی استان قزوین هم در خصوص جایگاه این هنر در استان اظهارداشت: قزوین دارای چهارمکتب نگارگری، فقه، موسیقی و خوشنویسی است و با داشتن هنرمندان شاخص قادریم حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم اما حمایت لازم صورت نمی گیرد.

وی افزود: متاسفانه ظرفیت اجرایی در بخش هنر استان بسیار کم است و حتی یک سالن مناسب برای موسیقی نداریم و برخی برنامه های هنری در سالن های ورزشی برگزار می شود که مناسب نیست.

وکیل ها از لغو کنسرتها در قزوین گلایه کرد و گفت: باید هنرمندان موسیقی مورد حمایت قرار گیرند تا از صحنه خارج نشوند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …