برای حضور در بازار صادرات باید به سمت تولید صنایع دستی لوکس حرکت کنیم

برای حضور در بازار صادرات صنایع دستی باید به سمت تولید صنایع دستی لوکس و خاص حرکت کنیم.

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنایع دستی از سراسر کشور با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری، تلاش جدی دولت تدبیر و امید، اراده ویژه رئیس جمهور و تبحر و درایت تیم مذاکره کننده کشورمان در دستیابی به توافق وین، گفت: امیدواریم که در فضای پساتحریم در همه حوزه‌ها شاهد گشایش و پیشرفت کشورمان باشیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل و چالش اصلی صنایع دستی، بازرگانی و فروش است، افزود: تلاش و تمرکز جدی ما در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از موضع نقش حاکمیتی، اصلاح مقررات و تسهیل امور است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه، احصاء مشکلات و موانع موجود در حوزه صادرات صنایع دستی و اصلاحاتی که در این زمینه باید صورت گیرد می تواند راهگشای مسائل باشد، تصریح کرد: در ۳ ماه گذشته، سه آئین نامه در حوزه گردشگری با تصویب در کمیسیونهای دولت، به‌روز شد و بسیاری از موانع موجود در صنعت گردشگری را برطرف کرد، این امکان برای حوزه صنایع دستی هم فراهم است و می توان از این ظرفیت برای اصلاح قوانین و تسهیلات استفاده کرد.

وی همچنین تامین منابع بانکی برای فعالان عرصه صنایع دستی را از دیگر برنامه‌های این سازمان دانست و افزود: مباحث فروش، بازاریابی و تبلیغات به ویژه استفاده از روشهای نوین باید بیش از پیش در حوزه صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این نشست با اشاره به اینکه لوکس بودن صنایع دستی کشورمان باعث متمایز شدن این آثار با صنایع دستی کشورهای دیگر از جمله چین است، یادآور شد: برای حضور در بازار صادرات صنایع دستی باید به سمت تولید صنایع دستی لوکس و خاص حرکت کنیم، کالای صنایع دستی ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و در اشتغال هم بسیار موثر است، این آثار همانطور که در داخل کشور اهمیت دارد و مورد توجه قرار می گیرد در خارج از ایران هم علاقه مندان بسیاری دارد.

سلطانی فر همچنین با تاکید بر اینکه اقتصاد هنر و فرهنگ باید فعال شود، اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی در همه شهرها باید در دستور کار قرار گیرد و علاوه بر برگزاری نمایشگاههای فصلی و رویدادی، ایجاد بازارچه‌های دائمی در هر استان از دیگر موضوعاتی است که حوزه صنایع دستی به آن نیاز دارد.

معاون رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: کارگروههایی متشکل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی باید موضوعات، موانع و مشکلات این بخش را احصاء کنند تا حل این مسائل به صورت اجرایی و عملی‌ در جلسات آینده پیگیری شود.

یادآور می شود این دیدار با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی ، پویا محمودیان مدیرکل صادرات صنایع دستی و فعالان عرصه صادرات و تولید صنایع دستی از سراسر کشور برگزار شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …