یزد، میزبان همایش ملی نساجی سنتی

همایش ملی نساجی سنتی در دیماه سال جاری در استان یزد برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد محمدمهدی شرافت عنوان کرد: صنعت نساجی یکی از هنرهای اصیل و سنتی ایرانی است و یکی از نامدارترین شهر ها در زمینه صنعت نساجی در ایران ، شهر یزد است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد افزود: باتوجه به نامگذاری سال ۹۴ از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان سال نساجی سنتی، استان یزد که قطب نساجی سنتی ایران نامگذاری شده در دی ماه امسال میزبان همایش ملی نساجی سنتی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این همایش با حضور معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور و کارشناسانی از سراسر کشور در راستای دستیابی به راهکارهای احیا و رونق بخشی به دست بافته های فاخر استان یزد برگزار می گردد.
وی خاطرنشان ساخت: نساجی سنتی در یزد به صورت عامیانه و در گویش محلی (شعربافی) گفته می شود و این بافتهای زیبا در یاد و خاطره مردمان این شهر و شاید تمامی مردم ایران زمین جایگاه ویژه ای دارد که کاربردهای جدید نساجی سنتی در زندگی امروز با اولویت استفاده از پارچه های فاخری نظیر زری، مخمل، ترمه و دارایی شکلی تازه به خود گرفته است.

گفتنی است: احرامی بافی، دارایی بافی و کاربافی شاخه هایی از نساجی سنتی یزد محسوب می گردد که طی دو سال گذشته با تلاش معاونت صنایع دستی این اداره کل رونق خاصی گرفته است و صنعتگران علاوه بر هنرنمایی، این هنر ـ صنعت را به علاقمندان و هنرمندان آموزش می دهند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …