ابتکار: تغییر الگوی مصرف آب و انرژی نیازمند انقلاب زیست محیطی است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای حفظ محیط زیست و تغییر الگوی مصرف به ویژه در حوزه آب و انرژی نیازمند تغییر رویکرد و یک انقلاب زیست محیطی هستیم.

معصومه ابتکار  در نشست هم اندیشی با سازمان های مردم نهاد و نمایندگان بانوان دستگاههای اجرایی استان یزد، با اشاره به اینکه مسئله محیط زیست از اهمیت زیادی در دنیا برخوردار است افزود: بعد از صلح و امنیت در هر منطقه جهان ، بحث محیط زیست و آینده آن از بیشترین اهمیت برخوردار است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم از سازمان های مردم نهاد حمایت می کند گفت: دولت نهادهای مدنی و مشارکتهای مردمی را به مفهوم واقعی در یک فضای سالم و آزاد که امکان نقد و دیده بانی برای آنها داشته باشد ایجاد کرده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون در شرایطی هستیم که خوشبختانه سیاستهای کلی محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است.
وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید تلاش کرده آن فضا و محدودیت و نگاه امنیتی که نسبت به فعالیتهای مدنی وجود داشت را به سمت یک نگاه اجتماعی تغییر دهد تا رو به تعالی و رشد حرکت کنند.
ابتکار تصریح کرد: نشان های این رشد و بلوغ فعالیتهای نهادهای مدنی در استانهای مختلف کاملا مشهود است.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه هنور اذعان داریم عده ای هستند که به مشارکت مردمی به مفهوم واقعی در عرصه های مختلف اعتقاد ندارند اضافه کرد: جای بس خوشحالی است که در این دولت زمینه حضور مردم فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم تلاش بر تعامل و شنیدن صداها و دیدگاه های مختلف است گفت: باید با گوش فرا دادن به دیدگاهها برای حل آنها راه حل اساسی پیدا کرد و برای برطرف کردن موانع پیشرفت و حرکت تلاش کرد.
ابتکار عضویت سازمان های مردم نهاد در شورای برنامه ریزی استانها، جلب مشارکت نخبگان و فارغ التحصیلان محیط زیست و واگذاری برخی امور و مسئولیت ها به بخش خصوصی را از جمله اقدامات انجام شده در راستای حمایت از نهادهای مدنی بیان کرد.
وی با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی و خدماتی باید شاخص های زیستی محیط خود را ارتقاء دهند اظهار کرد: در این زمینه بکارگیری نیروی متخصص یک ضرورت است.
ابتکار از مصوبه قرق اختصاصی در شورای عالی محیط زیست خبر داد و افزود: با اجرای این مصوبه زمینه مشارکت مردم در مدیریت تنوع زیستی، مناطق حفاظت شده و حضور پررنگ جوامع محلی فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: باید با حفاظت از عرصه های زیست محیطی امکان بهره مندی نسل های آینده از این مواهب را فراهم کنیم.

* نمایندگانی انتخاب کنیم که از مسائل زیست محیطی آگاهی داشته باشند
معاون رئیس جمهوری با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در انتخابات باید نمایندگانی را انتخاب کنیم که نسبت به مسائل محیط زیست آگاهی داشته باشند.
وی افزود: همچنین منافع کلان و بلند مدت را بر منافع مقطعی ترجیح بدهند و کسانی را انتخاب کنیم که در کارنامه آنها توجه به مسائل محیط زیست دیده شود.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این جلسه با اشاره به حمایتهای جدی دولت تدبیر و امید از سمن ها و تشکل های مردم نهاد گفت: در دو سال گذشته در استان یزد از لحاظ درخواست تشکلها نسبت به دو سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته ایم.
محمد علی طالبی افزود: باید از ظرفیتها و توانمندیهای سازمان های مردم نهاد نهایت استفاده و بهره را برد.
استان یزد ۱۰ تشکل محیط زیست دارد.
مجموعا ۱۹۳ سازمان مردم نهاد در این استان فعالیت دارند که مجوز خود را از وزارت کشور، استانداری و یا فرمانداری ها کسب کرده اند.
حضور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان ، شرکت در نشست برگزیدگان زن و سمن ها و تشکل های مردم نهاد از جمله برنامه های معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به استان یزد است.
دیدار با دانشجویان دانشگاه یزد و قضات استان و حضور در برنامه زنده تلویزیونی از دیگر برنامه های سفر یکروزه خانم ابتکار به استان یزد است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …