کاهش آلودگی هوا نیازمند تصمیمات شجاعانه است

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درچهارمین همایش ملی آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه همه به سلامت مردم فکر می کنند و اکنون آلودگی دغدغه همه مسوولان است، گفت:
متاسفانه شهرنشینی عوارضی دارد که آلودگی هوا هم بخشی از این عوارض است که دامن گیر بیشتر شهرهای جهان من جمله شهر تهران و کلانشهرهای ایران شده است.
حسن قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه طی سال های اخیر اتفاقات زیادی در مورد آلودگی هوا رخ داده است، گفت: کاهش آلودگی هوا و رسیدن به هدف دور از دسترس نیست. اگر کار را به سیاسیون نمی دادند و دانشگاهیان و منابع علمی راهکارهای کاهش آلودگی هوا را در دست می گرفتند، شرایط بهبود می یافت.
وی با تاکید بر اینکه از ۱۶۰۰شهر در بیش از ۹۰ کشور بسیاری از مردم جهان درمعرض بیماری و آسیب هستند، گفت: درایران هم شهروندان در معرض بیماری و آسیب بوده که در شهرنشینان تهرانی بار بیماری متفاوت با سایر شهرهاست .
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه درخصوص آلودگی هوا و خسارات آن آمارهای متضادی در سالهای گذشته اعلام شده است که از گفتن آنها اجتناب می کنم ، تصریح کرد: امیدوارم سال آینده بتوانیم آمار دقیقی از بیماری های ناشی از آلاینده ها و آسیب جدی به سلامت و اقتصاد شهروندان ارایه دهیم. این در حالی است که سالانه چندین میلیارددلار خسارت از طریق آسیب به بخش های مختلف از جمله سلامت و کسب و کار بر مردم تحمیل می شود.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه همه می دانیم آلودگی هوا متاثر از چه مواردی است،بیان کرد: آلودگی هوا خودساخته است و گاها نمی خواهیم این خودساختگی را قبول کنیم. مدام می گوییم شهر تهران به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی آلودگی پذیر است اما تا جایی که خاطرم هست درزمان قاجار زیباترین نقطه ایران به لحاظ محیط زیستی به عنوان پایتخت انتخاب شد و به دست سیاست مداران سپرده شد که بخشی از آن را در آن زمان تخریب و آلوده کردند و بخشی را اکنون . حال تقصیر را هر روز گردن یک دیگر انداختیم و دولت به دولت مقصر آلودگی هوا را چرخاندیم .
هاشمی تصریح کرد: خاطرم هست سالها پیش اعلام کردند هر که خانه ندارد به تهران بیاید و خانه دار شود . به مرور زمان تهران تقسیم شد؛ در حاشیه اش شهرهای دیگر شکل گرفت و الان روزانه چندین میلیون نفر به شهر تهران سرازیر می شوند. این است که وضعیتی این چنینی در حوزه آلودگی هوا داریم .
وی با تاکید بر اینکه قانون گریزی جزو لاینفک شهرنشینی شده است، گفت: به عنوان مثال موتورسیلکت های آلاینده حق تردد ندارند اما می گویم بندگان خدا رزق و روزی خود را در می آورند. میلیون ها خودروی فرسوده در چرخه سفرهای روزانه تردد دارند اما می گوییم معیشت خانواده شان با خودروهای فرسوده تامین می شود. تولیدات خودروسازان استانداردهای مورد نیاز را ندارد اما می گویم چرخه اقتصاد متضرر می شود و میلیون ها کارگر بیکار می شوند. آنجا که می خواهیم کار کنیم کارکردن سخت است اما آنجایی که می خواهیم حرف می زنیم به راحتی حرف می زنیم و اینطور می شود که آلودگی هوا گردن به گردن در دولت ها می چرخد.
وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی با تاکید بر اینکه معتقدم حکومتی هستیم جدانشدنی و سالها بعد مدعی می شوند که نظام پنجاه ساله چه دستاوردهایی داشته است، گفت: محیط زیست اولویت برنامه ششم توسعه باشد تا رد پایی از اقدامات اجرایی را سالهای بعد ببینیم .
هاشمی تصریح کرد: سالها بعد هم دور هم جمع می شویم و می گویم عزم جدی برای آلودگی هوا باید وجود داشته باشد . پس اکنون به سلامت مردم و وضعیت آلودگی هوا توجه کنیم . گرچه اقدامات موثری سالها پیش درکاهش سرب و حذف خودروهای کاربراتوری صورت گرفته اما اکنون نیز باید با تداوم و تصمیمات شجاعانه کاهش الودگی هوا را شدنی کنیم . این طور که یک طرفه از مردم مطالبه کنیم راه به جایی نخواهیم برد.
وی گفت: باید همت ملی وجود داشته باشد تا تغییرات را در آسایش مردم، کاهش بار بیماریها و کاهش بیماری های اعصاب و روان شاهد باشیم .
وزیر بهداشت با بیان اینکه وضعیت بیماری های اعصاب و روان و سلامت در شهر تهران بسیار ناگوار است،تاکید کرد: بارها دیده ام حتی مسوولین هم در روزهای الودگی هوا بی اعصاب هستند و تمرکز ندارندچه برسد به شهروندان.
وی با تاکیدبر اینکه به جای نگاه سیاسی به موضوع الودگی هوا نگاه علمی داشته باشیم، گفت: امیدوارم سال آینده همایش ملی آلودگی هوا تبدیل به ارایه گزارش کار مسوولان باشد و ببنیم هرکس چه کاری انجام داده و قوانین با درایت انجام شده است .

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …