توسعه همکاری‌های گردشگری ایران و روسیه

در دیدار «مایا لامیدزه» رییس انجمن تورگردانان روسیه و «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران دو طرف بر توسعه همکاری های گردشگری و تلاش در این زمینه تاکید کردند.

 

در این دیدار که روز جمعه ۲۵ دی ماه در حاشیه نشست مدیران و نمایندگان شرکت های تورگردان روس و مقام های ایران و روسیه در سفارت ایران در مسکو صورت گرفت،دو طرف در باره راههای توسعه همکاری های ایران و روسیه در عرصه گردشگری گفت و گو و تبادل نظر کردند.

رییس انجمن تورگردانان روسیه به برخی مسایل موجود در روسیه در ارتباط با گردشگری ایران ازجمله شناخت ناکافی از توانمندی های ایران در این عرصه ،کمبود افراد متخصص و آشنا به ایران و تاریخ و فرهنگ این کشور در شرکت های گردشگری روسیه و طرف های همکار آن ها اشاره کرد.

لامیدزه گفت: ایران دارای پتانسیل های بسیار بزرگی است و شمار گردشگران روس به این کشور که در سال گذشته کمتر از ۲۵ هزار نفر بود دست کم می تواند تا یکصد هزار نفر افزایش بیابد.

وی در این حال به افزایش شمار سفر گردشگران ایرانی به روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس اطلاعات رسمی در ۹ ماه نخست سال گذشته ۴۲ هزار و ۵۰۰ ایرانی به روسیه سفر کردند که ۶۴ درصد بیشتر از زمان مشابه سال گذشته بود.

وی افزود: از این افراد ۳۴ هزار نفر برای اهداف گردشگری به روسیه سفر کردند که ۱۱۱ درصد بیش از دوره مشابه سال ۲۰۱۴ بود.

رییس انجمن تورگردانان روسیه در نشست مدیران و نمایندگان شرکت های تورگردان روسی و مقام های ایران و روسیه با قدردانی از طرف ایرانی برای برگزاری آن گفت: از این که چنین نشستی برای مبادله اطلاعات در عرصه گردشگری برگزار می شود بسیار سپاسگزارم.

وی افزود: معتقدم که نباید ایران منتظر بماند تا در شرایط متقابل پس از آن که روسیه تسهیلات روادید را برای سفر گردشگران ایرانی اعمال کند به این اقدام متوسل شود بلکه تهران می تواند در این امر مهم پیشقدم شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران هم خاطرنشان کرد: توسعه همکاری های گردشگری با روسیه از اولویت های دولت ایران است و امیدواریم در سال های آینده شمار گردشگران روس به کشورمان افزایش بیابد و شرایط برای تحقق این امر مساعد است.

رحمانی موحد به تسهیل روادید سفر اتباع ایرانی و روس به صورتی که روادید برای گروه های پنج نفر و بیشتر لغو شود به عنوان هدفی قابل دسترس برای توسعه و تشویق سفرهای گردشگری به ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: این مساله بررسی می شود.

انجمن تورگردانان روسیه در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و صدها شرکت تورگردان روس ازجمله ۵۵ شرکت عمده این کشور در آن عضویت دارند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی کشورمان همچنین در گفت و گو با خبرنگاران از استقبال مسئولان روسیه برای سفر گردشگران آن کشور به ایران به جای سفر به مصر (شرم الشیخ) و ترکیه خبر داد.

مرتضی رحمانی موحد درباره جزئیات سفر خود اظهار داشت: در دیداری که با اولگ سافانوف رئیس آژانس فدرال روسیه داشتیم، وی ایران را یک مقصد امن برای گردشگران روس عنوان کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی ادامه داد: همچنین رئیس آژانس فدرال روسیه به برنامه ریزی طرف روس برای ارائه تسهیلات روادید گروهی، افزایش پروازهای منظم و تبلیغات و معرفی بیشتر جاذبه ها برای توسعه همکاری های گردشگری میان دو کشور و حضور فعال دفاتر روس در نهمین نمایشگاه گردشگری تهران تاکید کرد.

رحمانی موحد تصریح کرد: ما نیز به طرف روس عنوان کردیم که حضور هیات ایرانی در مسکو نشانه عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و توسعه همکاری های دو کشور در همه بخش های گردشگری است.

وی ادامه داد: در این دیدار همچنین عنوان کردیم که گردشگری یک مسیر دوطرفه و از نظر اقتصادی و فرهنگی و ایجاد اشتغال برای فعالان آن سودآور و بااهمیت است و در این راستا تبلیغات و بازاریابی مناسب و مستمر عامل توسعه تبادلات و سفر و ساده سازی فرایندها بویژه صدور روادید بوده به طوری که پروازها عامل مهمی برای ارتقای همکاری های دو جانبه به شمار می رود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی عنوان کرد: در این مذاکرات به طرف روس عنوان کردیم که تسهیلات منطقه آزاد کیش در ارائه زیرساخت های لازم می تواند فرصت بسیار خوبی برای گردشگران روسیه جهت سفر در فصل زمستان به این منطقه ایران باشد.

رحمانی موحد در خاتمه خاطرنشان کرد: طرف روس در این دیدار نیز عنوان کرد اگر امکانات لازم فراهم شود ایران می تواند جایگزین مقصد گردشگران روس به جای سفر به شرم الشیخ (مصر) و ترکیه شود.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …