اجرای حماسی سالار عقیلی برای ایران

برنامه شب گذشته که دومین اجرای سالار عقیلی در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با تکنوازی سنتور آغاز شد و پس از آن سالار عقیلی در دو بخش به اجرای قطعاتی از آواز و تصنیف پرداخت.
در بخش اول برنامه در حالیکه بخش جلوی سن با آسانسور در حال بالا آمدن بود حریر شریعت زاده با نواختن پیانو و سالار عقیلی با اجرای قطعه «ایران» سریال «معمای شاه» حاضران در سالن را غافلگیر کردند. این زوج هنرمند بعد از اجرای این قطعه و با تشویق‌های گرم مخاطبانشان صحنه را ترک کردند و بعد از لحظاتی با گروهی از نوازندگان دوباره به صحنه بازگشتند. در این بخش عقیلی قطعه «نگارا» از آلبوم «فصل عاشقی» به آهنگسازی«رضا دربندی» و اثر «ساز و آواز» که قطعه ای نسبتا طولانی بود را اجرا کرد. قطعه بعدی که اجرا شد «وطنم» بود که با استقبال مخاطبان همراه شد. تکنوازی پیانو حریر شریعت زاده و اجرای تصنیف «خوشه چین» به آهنگسازی روح الله خالقی و با شعری از کریم فکور پایان بخش، قسمت اول برنامه بود.
در بخش دوم برنامه و  بعد از یک استراحت ۱۵ دقیقه ای،  گروه راز و نیاز با ۱۱ نوازنده به همراه سالار عقیلی با لباسهای سنتی به روی صحنه آمدند.   اثر «غم عشق» بر اساس شعری از «بابا طاهر همدانی» که عقیلی آن را برای سریال «کلاه پهلوی» خوانده بود،‌ اولین قطعه ای بود که در این بخش خوانده شد و پس از آن اثر «از من بگذر» توسط گروه «راز و نیاز» نواخته و اجرا شد.
 با یک «ساز و آواز» دیگر، این خواننده‌ی موسیقی سنتی اثر «در میکده باز است» از حافظ را اجرا کرد که با همراهی مخاطبان همراه شد. بعد از آن «بگذار تا مقابل روی تو بگذریم» که در آلبوم «فصل آغاز» منتشر کرده بود در «سه گاه» اجرا شد و «به سپیدی صلح» ترکیبی از اشعار دو شاعر ارزنده تاریخ ادبیات ایران، حافظ و مولانا با آهنگسازی «حمید دیرباز» اجرا شدند.
عقیلی بعد از اجرای این قطعه گفت: «از آنجا که پس از ما گروهی دیگر هنرنمایی می کنند، قطعه آخر کنسرت امروز را اجرا خواهیم کرد. این قطعه اثر «وطنم» با شعری از بیژن ترقی است و آهنگسازی آن را «پیمان سلطانی» انجام داده است.»
در میان قطعات اجرا شده در این برنامه، سه قطعه حماسی  وطنم، قطعه سریال معمای شاه و قطعه سریال تبریز در مه بیشتر از سایر قطعات مورد توجه حاضران قرار گرفت و تشویقهای پیاپی آنها  را به دنبال داشت.
 
پس از صحبت های عقیلی نوازندگان شروع به نواختن این اثرقدیمی کردند و عقیلی آن را با ایستادن مخاطبان به احترام نام وطن اجرا کرد. نوازندگان گروه «راز و نیاز» در کنسرت دیشب را حریر شریعت‌زاده (پیانو و دف)، محمدرضا اسکندری (تار)، فردین لاهور‌پور (نی)، آرش کامور (کمانچه)، علی خشتی‌نژاد (تار)، سحاب تربتی (تنبک)، حسین محمودی مجد (سنتور)، بابک میرزایی (عود)، روزبه زرعی نامچلو (سازهای کوبه‌ای)، علیرضا دریایی (کمانچه و ویلن) و داوود منادی (ویلن‌سل) تشکیل می دادند.
برخلاف شبهای گذشته، کیفیت صدابرداری و پخش صدای  تالار وحدت متاسفانه چندان مطلوب نبود و  بلند بودن بیش از حد صدا در برخی لحظات موجب می‌شد که اشعار خوانده شده توسط سالار عقیلی برای شنوندگان مفهوم نباشد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …