آثار ۱۴۰۰ سال تمدن ایران دوره اسلامی به نمایش در می آید

همزمان با انتخاب مشهد پایتخت معنوی ایران به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ ( دی ماه ۱۳۹۵ تا دی ماه ۱۳۹۶)نمایشگاهی از آثار تمدن ایران دوره اسلامی در موزه بزرگ خراسان برگزار می شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور دلیل برگزاری این نمایشگاه در تاریخ یاد شده را  انتخاب مشهد به عنوان پایتخت  فرهنگی جهان اسلام از سوی شرکت کنندگان اجلاس آیسسکو در سال ۲۰۱۰ عنوان کرد.

محمد حسن طالبیان با اشاره به اهمیت نمایشگاه یاد شده گفت: در این زمینه  کمیته ای از صاحب نظران جهت انتخاب اشیایی از وجوه تمدن دوره اسلامی در ایران در اقلام فلز کاری، کتابت، معماری، سفالگری، اسناد، ضرب سکه و …   از موزه های سراسر کشور در اداره کل موزه های این معاونت تشکیل می شود.

وی  این رویداد فرهنگی را  فرصتی برای توجه کشورهای جهان اسلام به تاریخ خراسان بویژه مشهد مقدس و زمانی مناسب برای مطرح شدن ظرفیت های فرهنگی تاریخی بیش از پیش مشهد در سطح جهان اسلام طی یک سال برشمرد.
معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه خراسان و بویژه مشهد مقدس خاستگاه اندیشه های سترگ و مردان بزرگی همچون حکیم ابوالقاسم طوسی، شیخ طبرسی، خواجه نصرالدین طوسی، خواجه نظام الملک، خیام نیشابوری، عطار و ….  است،  انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ را زمان مناسبی برای معرفی گنجینه های فرهنگی و تمدنی این خطه عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی کشور سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی( آیسسکو  (ISESCO) )   هر سال سه شهر آسیایی، آفریقایی و عربی را به عنوان پایتختهای فرهنگی جهان اسلام برمی گزیند. این سازمان در سال ۲۰۱۰ مشهد را برای سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب کرد.
برنامه تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام با تاکید بر احیا، معرفی و توسعه میراث امت اسلامی از سال ۲۰۰۱ میلادی با انتخاب مکه مکرمه به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی جهان آغاز شد و از آن سال تاکنون ۳۱ شهر از کشورهای جهان اسلام این عنوان را برای یک سال به خود اختصاص داده اند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …