زاینده رود بار دیگر پر آب شد

در پی باز شدن دریچه های سد و پر آب شدن زاینده رود، شهر اصفهان از اولین ساعت های بامداد روز شنبه حال و هوای دیگری به خود گرفت.

به گزارش ایرنگرد نیوز، جاری شدن دوباره زاینده رود در اصفهان در پی تصمیم کمیته پنج نفره آب و کشاورزی و به منظور تامین آب زمین های کشاورزی شرق اصفهان انجام گرفت.
آب زاینده رود ظهر روز جمعه در بستر طبیعی خود به پل تاریخی فلاورجان رسید و پس از آن با عبور از شهر درچه و بیشه ناژوان ، اصفهان را یک ماه مانده به سال نو بهاری کرد.
فرماندار اصفهان پیش از این از رها سازی آب زاینده رود بمنظور تداوم کشت کشاورزان شرق این خطه از اول اسفند امسال خبر داده بود.
فضل الله کفیل با بیان اینکه رهاسازی آب زاینده به مدت ۲۰ روز انجام می شود، افزود: ۲۸ هزار هکتار از اراضی زیر کشت غله در حوضه زاینده رود با رهاسازی آب، از طریق شبکه آبیاری سیراب می شود.
جریان زاینده رود بنا به وعده مسئولان به عنوان یکی از جاذبه های شهر تاریخی اصفهان در طول ایام نوروز سال آتی با حجم کمتری تداوم خواهد داشت.
زاینده رود از ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از هم آمیزی در محل دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.
این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه میانی ایران درسال های اخیر با پدیده خشکسالی ، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال خشک است.
هم اکنون کمیته ای پنج نفره به منظور تامین آب کشت های بهاره و پاییزه و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده رود به شکل مقعطی تصمیم به گشودن دریچه های سد و جاری شدن آب بر روی بستر خشک زاینده رود می گیرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …