معاون صنایع دستی سازمان تاکید کرد؛ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی باید تاثیرگذار باشد

 نشست تخصصی داوران سومین دوره برنامه داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان، علی حاجی شیزری مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت، فریدون میرزالو مدیرکل دفتر حمایت از تولید و آموزش معاونت و جمعی از داوران ملی سومین دوره برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی پیش از ظهر امروز ۱۱ اسفند ماه در سالن فجر سازمان برگزار شد.
بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان در ادامه این نشست تخصصی با اشاره بر افزایش ارتباط و اهمیت صنایع دستی ایران در دنیا گفت: خوشبختانه با اتفاقات خوبی که رخ داده است و با تلاش دلسوزان این حوزه ارتباطات خوبی با دیگر کشورها در حوزه صنایع دستی ایجاد شده است که از آن جمله می توان به کشور عمان اشاره کرد که در حال حاضر دارای ظرفیت های خوبی در این حوزه در عمان هستیم.
وی با تاکید بر اهمیت حضور داوران فرهیخته در این حوزه و ارتقا سطح داوری ها افزود: اگر بتوان نشان ملی مرغوبیت را در چند سطح داوری کرد اتفاق مهمی است تا تنوع آثار و ارزش گذاری آنها را کاهش نیابد. همچنین باید سقفی برای افراد شرکت کننده تعیین شود تا افرادی که آثارشان بطور واقع دارای ارزش و استثنا هست در این دوره ها شرکت کنند.
نامور مطلق ادامه داد: در صورتی که بتوان تمهیداتی اندیشید تا به عنوان مثال ۱۰۰ اثر در هردوره انتخاب شود، می توان به طوری ویژه تر به آثار پرداخت که بسیار تاثیر گذارتر خواهد بود. باید برای سال آینده ۱۰۰ اثر برای دریافت نشان ملی مرغوبیت انتخاب شوندو این آغاز راه است باید پس از برگزیده شدن، این آثار به صورتی ویژه تر مورد حمایت قرار گیرند، باید روند کار به گونه ای باشد که دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی برای هنرمندان کشور تاثیر گذار باشد.
وی همچنین با تاکید بر این مطلب که برای حمایت بیشتر از آثار ویژه صنایع دستی باید گزیده تر عمل کرد گفت: باید حتی در میان آثاری که در نهایت انتخاب می شوند بازهم گزینش داشت تا آثاری که واقعا مستحق دریافت نشان هستند به مرحله پایانی برسند و در ادامه اهدای نشان ملی هنرمندان باید از ارائه تسهیلات، همکاری و حمایت های بعدی بهره مند شوند.
معاون صنایع دستی سازمان با تاکید بر این مطلب که جشنواره فجر نباید تنها مربوط به فیلم و موسیقی باشد و صنایع دستی نیز باید در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد افزود: باید برای سال آینده تلاش شود تا از ۱۰۰ اثری که در برنامه نشان ملی صنایع دستی برگزیده می شوند در جشنواره فجر در قالب نمایشگاهی شرکت داده شوند و در پایان نیز ۱۰ اثرارزشمند ازمیان این ۱۰۰ اثر انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گیرند.به همین منظور معاونت صنایع دستی سال آینده در جشنواره فجر همزمان با دهه فجر شرکت می کند تا آثار برگزیده خود را در جشن بزرگ انقلاب به نمایش بگذارد و به این وسیله هنرهای اصیل ایرانی بیشتر در جامعه دیده می شوند.
گفتنی است، در پایان این نشست داوران متخصص و فرهیخته حاضر در سومین دوره برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی توسط بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان با اهدای لوح تقدیر مورد تقدیر قرار گرفتند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …