فرهنگ، تمدن و تاریخ فارس، میزبان گردشگران نوروزی

استان فارس با برخورداری از بیش از دو هزار و ۸۹۱ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشورمان و چهار یادمان تاریخی و جهانی در فهرست آثار ثبت شده سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) فرصت مناسبی برای بازدید از فرهنگ، تمدن و تاریخ برای میهمانان نوروزی به این استان فراهم کرده است.

استان فارس در بسیاری از زمان های سال به ویژه ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافران بسیاری است که هر ساله همزمان با ایام تعطیلات نوروز حضور هزاران نفر از مسافران و گردگشران نوروزی برای بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی به این استان سفر می کنند.
استان فارس به عنوان پایتخت فرهنگی ایران زمین و بهره مندی از آثار منحصر به فرد فرهنگ، تمدن و تاریخ فرصت ارزشمند و جذابی را برای گردشگران و مسافران این استان فراهم کرده است که مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی است.


وجود آثار دوره های تاریخی قبل از اسلام از جمله دوره های هخامنشی وساسانی دراستان فارس و همچنین آثار دوره های تاریخی بعد از اسلام به ویژه آثار تاریخی دوره زندیه و قاجاریه، امکان گردشگری را برای مسافران و میهمانان نوروزی در استان فارس فراهم کرده است.
وجود آرامگاه شاعران پارسی گو، غزل سرای نامی حافظ لسان الغیب شیرازی و استادسخن سعدی شیرازی درشیراز هرساله میزبان میلیون ها نفر از میهمانان و مسافران نوروزی است.
آرامگاه حافظ شیرازی که از آن باعنوان بنای حافظیه یاد می کنند، پس از گذشت هفت قرن همچنان الهام بخش علاقه مندانی است که ازسراسرجهان به زیارت خاک خواجه شیراز می آیند.
آرامگاه سخن سرای نامی شیخ اجل سعدی شیرازی درشیراز نیز جایگاه ویژه ای درمیان یادمانهای فرهنگی ودیدنی فارس دارد.
ازجمله دیگرآثارباستانی وگردشگری کهن دراستان فارس، مجموعه های تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد درشهرستان های مرودشت و پاسارگاد است که به ترتیب در فواصل ‎ ۶۰و‎ ۱۱۰کیلومتری شمال شیراز قراردارند.
مجموعه تاریخی وکهن تخت جمشید که در فهرست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده، مجموعه ای ازکاخ های دوره هخامنشی است که بقایای سنگی آن اعجاب در آفرینش این اثرتاریخی رابه نمایش می گذارد.
کاخ تچر، کاخ صدستون، تالارشورا، دروازه ملل و پلکان سنگی تخت جمشید که میهمانان را به سمت این بنای کهن رهنمون می کند، نمونه ای ازتاریخ وتمدن ایرانی و یادآورغرورملی و پیشینه پر افتخار ایرانیان است.
مجموعه تاریخی پاسارگاد و آرامگاه کورش نیز در شهرستان پاسارگاد در فهرست آثار تاریخی جهانی به ثبت رسیده و چشم نوازگردشگران ومسافران است .
این کاخ شامل تالاری بزرگ باهشت ستون سنگی ،چهارایوان درچهار سمت واتاق هایی دردوگوشه بوده است .
درقسمت شرقی کاخ بارکوروش ، کاخ عبادتگاه پاسارگاد قراردارد که مشتمل برتالاربزرگ هشت ستونی بوده که برهریک از جوانب شمال ، شرق و غرب آن درگاهی قرار داشته است .
نقش های تاریخی رجب و رستم نیز در کنار مجموعه تاریخی پاسارگاد، مجموعه ای کهن از تاریخ وتمدن پارسی رابه نمایش گذاشته است .
در شمال تخت جمشید، نقش هایی از اردشیربابکان و شاپوراول درپس رفتگی کوهستان حجاری شده که به نقش رجب معروف است واین نقش دارای سه تصویر برجسته از اردشیربابکان ، شاپوراول ،علامت خاندان او و شخصیت های بزرگ دوره اردشیراست .
در امتداد نقش رجب و در انتهای کوهستان حاجی آباد ، آثارتاریخی مهمی ازدوره های عیلامی ،هخامنشی وساسانی وجود دارد که نقش برجسته های مربوط به دوره ساسانی درپایین کوه ، آرامگاه های شاهان هخامنشی بربالای کوه و بنای سنگی چهارگوش (کتیبه زردشت ) درسمت راست آن ازجمله این آثاراست .
کاخ اردشیر بابکان نیزبنایی بزرگ و سنگی است که دارای سه گنبد ،ایوان ها، دهلیزها واتاق های متعدد بوده که همچنان بخش هایی ازآن پابرجاست .
این کاخ که درنزدیکی شهرمرودشت قراردارد در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.
عمارت باغ ایلخانی از ابنیه های تاریخی شهر شیراز است که توسط محمدقلی خان ایلخان قشقایی احداث شده و در محله میدان شاه نزدیک بقعه بی بی دختران شیراز واقع شده است .
عمارت کلاه فرنگی درباغ نظر شیراز نیز با انبوه درختان سربه فلک کشیده سرو و نارنج درسال های پیش از سلطنت کریم خان زند احداث شده است و چشم نواز میهمانان ومسافران است درمیان این باغ عمارت هشت ضلعی بسیارزیبایی وجود دارد که به کلاه فرنگی شهرت یافته و به دستورکریم خان بنا شده است .
کاخ آینه کاخ دختر نیز در اعماق دره ای ژرف و در نزدیکی روستای رستاق ازتوابع شهر داراب فارس واقع شده و از سه طرف در محاصره کوه است و مناظر شگرفی را به نمایش گذاشته است .

** آتشکده ها و پرستشگاه های باستانی نیز بخش هایی از میراث فرهنگی استان فارس است که پذیرای میهمانان و مسافران است .
آتشکده هخامنشی حاجی آباد از جمله آتشکده های فارس است که در کمترین فاصله از محوطه نقش رستم مرودشت در دو سوی کوه حاجی ، قرار دارد و شامل دو برج سنگی کوچک متعلق به دوران هخامنشیان است .
آتشکده فیروزآباد از دیگر آتشکده های موجود در این استان است که نمای آن از سنگ های بزرگ خوش تراش ساخته شده و روی صفحه ای قرارداشت که بر بالای آن یک سکوی چهار طاقی احداث شده بود.
آتشکده بزرگ جره یکی از پنج آتشکده ای بود که مهرنرسی در نقاطی مابین کازرون تا فراشبند بنا کرده بود و درازای هر پهلوی این آتشکده بیش از‎۱۴ متراست وقدمت آن به دوره ساسانیان می رسد.
آتشکده پاسارگاد مرودشت در فاصله یکهزار و‎ ۵۰۰متری کاخ اختصاصی کوروش ، در قسمت شرقی دشت مرغاب ،قراردارد و شامل دوتخته سنگ بزرگ سفید درمجاورت تپه کوتاه خاکی به فاصله ‎ ۹متراژ یکدیگر است .
آتشکده آذرخش و آتشکده آذرجو در داراب ،آتشکده کنارسیاه و ویرانه های آتشکده فیروزآباد ، آتشکده قدمگاه درجهرم ، حفره های آتشدان (پوره های آب بخشان ) در کوهستان نقش رستم، آتشکده کاریان، آتشکده صمیکان در شیراز و آتشکده فراشبند در فیروزآباد، از دیگر آتشکده های موجود در استان فارس است .
درشمال غربی منطقه فهلیان ممسنی و درجنوب روستای سه تلون در‎۲۰ کیلومتری شمال غربی نورآباد، برفرازکوه کورنگون آثارحجاری شده معروف به نقاره خانه جلب توجه می کند که قدمت این آثار به قرن سوم پیش ازمیلاد می رسد.
نقش شاپور نیز در تنگ چوگان نزدیک کازرون از بقایای شهری آباد بر جای مانده است و درآن روی دیواره کوه در دوطرف رودخانه ، نقش هایی حجاری شده است .
علاوه بر این آثار تاریخی و کهن غارشاپور و شهرتاریخی بیشابور در شهرستان کازرون نیز مناظری بدیع از آثار تاریخی و میراث فرهنگی دارد که گردشگران رابه سوی خود فرامی خواند.

**بازارهای قدیمی فارس نیز که در شهرهای مختلف این استان قرار دارد ، بخشی از دیدنی های نوروز را برای مسافران و گردشگران به نمایش می گذارد.
بازار قیصریه در شهرقدیم لار، در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده و در شمار آثار و میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .
بازاروکیل شیراز در محله درب شاهزاده جنب مسجد جامع وکیل ، واقع شده ومشتمل بر یک رشته حجره های شمالی – جنوبی ویک رشته حجره های شرقی -غربی است که در وسط بازار توسط چهارسویی بزرگ ، بر یکدیگر عمود شده و دارای پنج در بزرگ است .
زیبایی و معماری خیره کننده ،عرض زیاد، وسعت و طاق های ضربی مرتفع آن که به منظور تهویه هوا ساخته شده، از ویژگی های این بازاراست و دریچه هایی که درزیرسقف آنها ساخته شده ، هوا و نور کافی بازار را تامین می کند.
بازار نو شیراز، ازدیگر بازارهای قدیمی استان فارس است که دراواخر دوره قاجار ساخته شده است .
قلعه ها و ارگ های فارس نیز دیدنی و شگرف است و بازدیدکنندگان زیادی در ایام نوروز از آنها دیدن می کنند.
قلعه دختر فیروزآباد برفرازکوهستانی مشرف به رودخانه تنگ وجلگه فیروزآباد قرار دارد و ازسده سوم میلادی باقی مانده است .
نقشه و وضعیت ساختمانی آن ازجمله جاذبه های جهانگردی فارس است و بازدیدکنندگان رابه قلعه بالای کوهستان می رساند.
قلعه استخر مرودشت بربالای کوه استخر درانتهای شمال غربی جلگه مرودشت قرار گرفته است واز آثار دوران عضدالدوله دیلمی است .
در این قلعه، استخری بزرگ احداث شده بود و اکنون نیز درخت سروچند صدساله ای در کنار بقایای استخردرمیان ویرانه های ابنیه سنگی قلعه سربه فلک کشیده است .
ارگ کریمخانی شیراز نیز که درواقع اندرونی و قصرسلطنتی سلسله زندیه بوده ، به شکل قلعه آجری با دیواره های بلندساخته شده که درهرچهارگوشه آن برجی بزرگ برپاست.

** همچنین وجود بقاع متبرکه و مرقد امامزادگان شریف در شیراز از جمله آستان قدسی حضرت احمدابن موسی شاهچراغ (ع )،مرقدحضرت سیدعلاء الدین حسین(ع )،مرقد حضرت سید میرمحمد(ع )، مرقدحضرت علی ابن حمزه (ع )، امامزاده اسماعیل (ع ) و دیگرقبور امامزادگان زمینه زیارت میهمانان نوروزی را در استان فارس و شیراز فراهم کرده است.
مساجد استان فارس نیزمجموعه ای دیدنی وتاریخی است که هر کدام از آنها نشانگر زیبایی روح پرستشگر وعرفانی اهالی فارس است .
مسجد وکیل شیراز که به نام مسجد سلطانی وکیل نیزمعروف است ، از آثار پر ارزش دوره زندیه به شمارمی رود که ساخت آن درسال ‎ ۱۱۵۲هجری – خورشیدی به پایان رسیده وصحن مسجد با مساحتی معادل سه هزار و‎ ۶۰۰مترمربع باتخته سنگ های بزرگ فرش شده است .
شبستان آن ، دو هزارو‎۷۰۰ مترمربع وسعت دارد وستون های سنگی بلند و یکپارچه و‎ ۴۸گانه آن باسقف ضربی و منبر یکپارچه مرمرین ،از شاهکارهای دوره زندیه به شمارمی رود.
مسجدنصیرالملک در انتهای خیابان لطفعلی خان زند شیرازقرارگرفته و به لحاظ معماری و بویژه کاشی کاری و مقرنس کاری بی نظیر و منحصربه فرداست .
جاذبه های تاریخی و طبیعی سرزمین کهن فارس با وجود آثاری مانند میانجنگل و چهل چشمه در فسا، دریاچه طشک – دریاچه بختگان و منطقه حفاظت شده بهرام گور در نی ریز، جنگل بناب در ارسنجان، آبشار و چشمه قهری در استهبان، دریاچه کافتر و تنگ براق در اقلید، غار سنگ شکنان و چشمه بونیز در جهرم و آبشار فداعمی و غار سهلک در داراب پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بیشماری است.
آبشار مارگون – پیست اسکیت سپیدان – تنگ تیزآب – چشمه شش پیر و چله گاه در سپیدان، چشمه ابوالمهدی در سیوند، دریاچه مهارلو- قلات-هفت برم- پارک ملی ۴۶ هکتاری بمو در شیراز، دریاچه پریشان در کازرون، بهشت گمشده در مرودشت، تنگ بوان و آبشار پاقلعه در ممسنی، آب گرم آب باد در لامرد از دیگر جاذبه های چشم نواز گردشگری طبیعی فارس است که چشم و روح گردشگران را نوازش می کند.

میزبانی شایسته از زائران و گردشگران فارس در نوروز ۹۵
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس: در ستاد تسهیلات سفر استان فارس برنامه های مناسب و مدونی برای معرفی چهره شایسته و ظرفیت های مختلف گردشگری و زیارتی استان در ابعاد مختلف پیش بینی شده است.
مصیب امیری یکی از مهمترین اقدامات در ستاد تسهیلات خدمات سفر را ساماندهی خانه های استیجاری در سطح شهر شیراز عنوان کرد و افزود: برای ایام نوروز سال آینده متقاضیانی که قصد اجاره منازل خود به مسافران نوروزی استان و شیراز را دارند باید در سایت خانه مسافر تحت نظارت جامعه هتل داران و جامعه مهمانپذیران استان فارس ثبت نام و مجوز لازم را دریافت کنند.
وی اظهارداشت: طرح شناسایی منازل استیجاری و ثبت آنها در سایت خانه مسافر به صورت جدی در دستور کار است که در این زمینه خانه هایی که بدون رعایت ضوابط قانونی اجاره داده و یا در این زمینه در سطح شهر تبلیغات می کنند، برخورد می شود.
او ادامه داد: همچنین برای اسکان مسافران در ایام نوروز در شهر شیراز بیش از ۶۰ حسینیه، ۱۰ پارک و بوستان، دو کمپ زیبا شهر و باغ جنت و ۴۰ سالن ورزشی تدارک دیده شده است.
وی اضافه کرد: تشدید جمع آوری متکدیان و متکدیان معتاد در مناطق ۱۰ گانه شهرداری و مراکزسیاحتی – زیارتی و هسته مرکزی شهر شیراز، افزایش ساعت کار بازار و اصناف- مسا جد- حسینه ها و بقاع متبرکه، استقرار ۲۲ باجه اطلاع رسانی و ۳۰ اکیپ سیار راهنمای مسافران، طراحی سایت پاسخگویی و راهنمایی پیامکی مسافران و پیش بینی پارکینگ خودرو در شهرستان شیراز از برنامه های ستاد خدمات سفرهای نوروزی فارس است.


امیری گفت: همچنین در ایام نوروز سال آینده به دلیل تقارن با ایام فاطمیه برنامه های فرهنگی و مذهبی متناسب با شان سومین حرم اهل بیت(ع) از جمله برپایی خیمه های معرفت، انجام برنامه های فرهنگی و مذهبی و استقرار روحانیون و مبلغان مذهبی مسلط به زبان های خارجی در اماکن فرهنگی مذهبی استان، برپایی نماز جماعت صبح و عصر در بوستان های سطح شهر شیراز و اجرای مراسم سوگواری ایام دهه فاطمیه در ۴۰۰ مسجد استان در نقاط مختلف شهر شیراز تدوین شده است که در این ایام اجرا می شود.
وی عنوان داشت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته برای ارایه خدمات بهتر به گردشگران و مسافران نوروزی که به این استان سفر می کنند پیش بینی می شود در نوروز ۹۵ شاهد افزایش چشمگیر شمار مسافران نوروزی به فارس باشیم .
مصیب امیری افزود: در نوروز ۹۴ بیش از سه ملیلیون و ۹۳۴ هزار نفر به استان فارس سفر کردند که بیشترین اسکان آنها به ترتیب در مدارس، چادرهای مسافرتی، کمپ های اسکان، مهمانپذیرها، خانه های مسافر، هتل ها و هتل آپارتمان های این استان بود.
او بیان کرد: در نوروز سالجاری بیش از یک هزار و ۴۳۱ مورد بازدید نظارتی از تاسیسات و موسسه های گردشگری و واحدهای اقامتی استان فارس نیز صورت گرفت.
وی اظهارداشت: همچنین از یک تا ۱۳ فروردین ماه ۹۴، بیش از ۲۰۰ تور شیراز گردی برای ارایه خدمات به مسافران، زائران و گردشگران در سطح این شهر فعال شده بود که این برنامه نوروز ۹۵ نیز در شیراز اجرا می شود.
امیری اضافه کرد: امسال برای نخستین بار آیین ویژه نوروز بازار فارس با هدف معرفی آیین های سنتی این استان از روز بیست و چهارم تا بیست و هشتم اسفندماه ۹۴در حمام وکیل شیراز برگزار می شود.
او ادامه داد: این بازار نوروزی (نوروزگاه) در قالب ۱۰ غرفه در محوطه بیرونی حمام وکیل شیراز برپا می شود و دراین بازارفرهنگی، آداب و رسوم نوروز در شهر شیراز به گردشگران معرفی می شود.
وی عنوان داشت: در این نوروز بازار (نوروزگاه) آیین هایی از جمله عمو نوروز، ننه سرما، قصه گویی، حافظ خوانی، آیین فال گوش ایستادن، فال کلوک (کوزه)، قاشق زنی، اجرای نمایش جی جی بی جی، عروسک مینا، دیگ به سر، الاغ سوار و برپایی سیاه چادرهای عشایر استان فارس نیز اجرا می شود.
امیری افزود: آیین ها و رسوم سنتی فارس در نوروز دارای تعدد و تنوع بسیاری است که با برپایی مراسم نوروز بازار این آیین ها را به درستی به مردم معرفی خواهیم کرد.
او بیان کرد: همچنین برپایی نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی جهت حمایت از صنایع دستی و هنرمندان و صنعتگران در برنامه های این اداره کل قرار دارد که در ایام نوروز در سراسر استان فارس بیش از ۲۲ نمایشگاه صنایع دستی در جوار اماکن تاریخی و فرهنگی استان از جمله حافظیه، سعدیه و ارگ کریمخان برپا می شود.
امیری با بیان اینکه فارس رتبه نخست کشوری را در تعداد آثار ثبت شده ملی و جهانی دارد گفت: اماکن تاریخی و یادمان های فرهنگی این استان همچنان آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است و خاطره بازدید ازاین اماکن برای میهمانان ماندگار خواهد بود.


آمادگی کامل برای پذیرایی از مهمانان نوروزی در فارس
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس: آمادگی کامل برای پذیرایی مناسب و در خور شان از مهمانان نوروزی در تمام شهرستان های این استان وجود دارد.
موئد محسن نژاد بیان کرد: امسال نیز مانند سال های قبل برنامه های متعدد و متنوعی برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی در استان فارس تدوین شده که در این زمینه کمیته های مختلفی در ستاد خدمات سفر استان تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی های لازم برای تسهیل و ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی انجام شده است افزود: شرح وظائف هر کدام از این کمیته ها در حوزه های مختلف در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مسافران نوروزی استان مشخص و برنامه های ویژه ای در این زمینه تدوین شده است.
محسن نژاد اظهارداشت: برنامه های ستاد تسهیلات خدمات سفرهای نوروزی استان فارس امسال نیز مانند سنوات گذشته است و وظیفه ما رصد مسایل مربوط از جمله امینت، خدمات سفر، اسکان، نظارت و بازرسی و ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: رویکرد امسال ما در سفرهای نوروزی ساماندهی اسکان مسافران نوروزی است که تلاش می کنیم مهمانان استان به سمت هتل ها، مهمانپذیرها و مراکز اقامتی رسمی سوق داده شوند.
او با بیان اینکه تعداد ۵۰ هتل، ۱۳ هتل آپارتمان و ۱۳۵ مهمانپذیر به مسافران و گردشگران استان فارس در ایام مختلف از جمله نوروز خدمات می دهند ادامه داد: تمهیدات لازم برای اسکان مسافران در واحدهای اقامتی استان فارس شامل هتل، هتل آپارتمان، خانه مسافر، چادرهای مسافرتی در مراکز پیش بینی شده و خانه های استیجاری مهیا شده است.
محسن نژاد عنوان داشت: امسال نیز مانند سال گذشته علاوه بر مراکز اقامتی استان، خانه های استیجاری برای اقامت مهمانان نوروزی استان شناسایی و ساماندهی شدند که اطلاعات این خانه ها در مبادی ورودی شهرها در اختیار مسافران قرار می گیرد که سال گذشته تعداد یکهزار و ۲۰۰ خانه در اختیار مسافران نوروزی استان قرار گرفت.
وی افزود: همچنین در ایام نوروز امسال ساعت بازدید اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت پوشش این اداره کل از جمله تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، نقش رجب، بیشاپور، تنگ چوگان، آتشکده فیروزآباد، قلعه دختر آرامگاه سعدی، ارگ کریمخان، موزه هفت تنان و موزه پارس نیز افزایش می یابد.
محسن نژاد با بیان اینکه در این مدت آرامگاه حافظیه به طور ۲۴ ساعته پذیرای مهمانان نوروزی است گفت: همچنین برای نوروز امسال تمهیدات لازم از جمله فضاسازی، تامین نیروی انسانی، افزایش کشیک های مورد نیاز نیز برای آثار و ابنیه های تاریخی استان پیش بینی شده است.
او بیان کرد: ستادی نیز در معاونت میراث فرهنگی فارس برای رصد شکایات و بازرسی های در حوزه اماکن اقامتی و مسایل مربوط به سفر تشکیل می شود که تلاش ما بر ایجاد سفر درخورشان و افزایش میزان اقامت مهمانان نوروزی در استان است.

آماده سازی مکان های تاریخی و فرهنگی فارس برای مسافران نوروزی
سرپرست اداره موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس: عملیات آماده سازی و بهسازی تمام اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان فارس برای پذیرایی شایسته از مهمانان نوروزی در فارس در حال انجام
مهدی نجفی بیان کرد: ساماندهی فضای سبز، نور پردازی و مرمت های اضطراری بناهای مجموعه تاریخی و فرهنگی حافظیه ، موزه پارس ، ارگ کریم خانی و مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدی در حال انجام است.
وی افزود: توسعه خدمات رفاهی و بهداشتی ، افزایش کیوسک های بلیت فروشی برای کاهش مدت انتظار مسافران نوروزی ، پیش بینی نمایشگاه عکس و همچنین استفاده از توان بخش خصوصی برای ارائه آثار فرهنگی و تاریخی استان در نوروز در ارگ کریم خان و خانه زینت الملک از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای آماده سازی اماکن تاریخی استان است.
نجفی اظهارداشت: تغییر دکوراسیون و ارائه آثار موزه ها ، چاپ بنر و بروشور مشترک موزه های استان فارس ، تهیه پیش نویس اساسنامه شورای راهبردی موزه های استان فارس و پی گیری و تشکیل کمیته مدیریت بحران موزه و اماکن تاریخی استان نیز در دست اقدام است .
به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس ، از ۲۵ اسفند ۹۳ تا روز هفتم فروردین ماه سالجاری ، یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۳۲۰ نفر از گردشگران و مسافران نوروزی از اماکن تاریخی – فرهنگی زیر پوشش این اداره کل بازدید کردند.
سال گذشته آرامگاه حافظ با ۳۲۸ هزار و ۹۸۰ نفر بازدیدکننده در رتبه نخست اماکن تاریخی فرهنگی استان فارس قرارگرفت.
آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، ارگ کریمخانی، موزه سنگ های تاریخی هفت تنان، موزه پارس، موزه گرمابه حمام وکیل، تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم و نقش رجب تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس است.
همچنین شهر تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان، غار شاپور، موزه بیشاپور، موزه مردم شناسی کازرون، قلعه دختر و کاخ اردشیر فیروزآباد ،کاخ ساسان سروستان و موزه باغ نشاط شهرستان لار از دیگر آثار تاریخی ـ فرهنگی تحت پوشش میراث فرهنگی استان فارس است.
استان فارس هر ساله به دلیل برخورداری از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی و جهانی فراوان یکی از مقاصد مهم گردشگری داخلی و خارجی در ایام مختلف سال به ویژه ایام نوروز است که سالانه صدها هزار نفر میهمان و گردشگر و مسافر نوروزی که در تعطیلات نوروزی به شیراز و استان فارس سفر می کنند بازدید از تعدادی از این بناهای تاریخی و یادمان های فرهنگی را در برنامه کاری خود دارند .

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …