درنمایشگاه ITB‏ برلین اعلام شد: محیط زیست، امنیت و فناوری‌های نو اولویت‌ صنعت گردشگری است

دبیر کل سازمان جهانی گردشگری با اعلام چالش‌های زیست محیطی ، تنش‌های امنیتی و بهره‌گیری از فناوری‌های نو به عنوان اولویت‌های نخست در صنعت گردشگری، فعالان این صنعت را به همکاری درتحقق اهداف توسعه پایدار فراخواند.

کسب اطمینان از سفری امن و افزایش فرصت‌های ایجاد شده توسط فناوری‌های نو و نیز تسریع در تغییرات به سمت بخش‌های پایدار در گردشگری از اولویت های مهم دراین صنعت است که از سوی دبیر کل سازمان گردشگری جهانی در نمایشگاه ITB‏ برلین اعلام شد که دیروز به پایان رسید.

طبق گزارش ارایه شده از سوی دبیر کل سازمان گردشگری جهانی سفر مسافران در سطح بین‌المللی در سال گذشته حدود ۴٫۴ درصد رشد داشته و به ۱٫۲ میلیارد نفر رسیده است. این به معنی آن است که درمقایسه با سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۰ میلیون گردشگر بیشتر در سطح جهانی سفر کرده‌اند.
«طالب رفاعی» یادآور شد که با توجه به کندی بهبود در اقتصادی جهانی و افزایش چالش‌های ژئوپلتیک همچنین نگرانی‌های ناشی از انتشار برخی بیماری‌ها سال ۲۰۱۵ رکورد موفقی برای صنعت گردشگری درسطح جهانی بوده است.
او دراشاره به افزایش بی ثباتی و ناامنی درجهان سال ۲۰۱۶ را سالی دانست که شاهد رکورد تازه‌ای در رشد صنعت گردشگری جهان خواهد بود. به گفته او این میزان رشد در سال جاری – ۲۰۱۶ بالغ بر ۴ درصد خواهد بود.
طالب رفاعی در اشاره به بروز ناامنی‌ها در سطح ملی و بین‌المللی هشدار داد که چالش‌های امنیتی که اکنون جهان با آن روبروست جهان را با خطر جدایی و.مرز بندی‌های شدید روبرو کرده اما این ناامنی‌ها و تلاش برای ایجاد امنیت نباید سبب برافراشتن دیوارها و مرزهای کهنه شود.
علاوه بر تامین امنیت بهره گیری بیشتر از فناوری‌های نو در صنعت گردشگری از اولویت‌های این صنعت درسال جدید عنوان شده است. او گفت:«ما باید درک بهتری از اثرگذاری فناوری ها بر بخش گردشگری و حداکثر بهره گیری از فرصت‌های نو در ایجاد و ارتقای رقابت درمقصدهای گردشگری بدست آوریم . استفاده ازاین فناوری‌ها برای ارایه خدمات امن وسالم و آسان‌تر درسفرها درکنار مدیریت منابع وذخایر طبیعی ما به گونه ای موثر از اولویت‌های این صنعت است.»
دبیرکل سازمان گردشگری جهانی، همه دست اندرکاران صنعت گردشگری را به تمرکز و حساسیت نسبت به هدف اصلی وجهانی یعنی بهره گیری پایدار و صنعت پایدار فراخواند و گفت:«اکنون زمان آن است که برای تلاش درراستای توسعه سیاست‌ها و استراتژی‌های تجاری گام برداریم که قبل از هرچیز به ما اطمینان بدهد که فعالیت های جاری در صنعت گردشگری در مسیر تحقق هدف های مشخص در توسعه پایدار و حفاظت از منابع طبیعت است. تلاش برای کند کردن روند تغییرات آب و هوایی، مدیریت موثر ودقیق منابع و ذخایر طبیعی ، کاهش فقر و رشد متوازن باید درمرکز توسعه گردشگری و هر تلاشی دراین زمینه باشد. ما باید قبل از هرچیز مطمئن شویم که تلاش برای رشد اقتصادی با توسعه پایدار هیچ تضادی با هم نداشته باشند. »
پنجاهمین نمایشگاه گردشگری برلین موسوم به ‏ITB‏ که مهم‌ترین نمایشگاه از این نوع در سطح جهانی است، دیروز به پایان رسید. این نمایشگاه با شرکت ۱۸۷ کشور در ۱۰ هزار غرفه دربرلین برگزار شده است. در این نمایشگاه، همچنین هر ساله دهها شرکت جهانگردی از ‏ایران شرکت می کنند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …