سومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری برگزار میشود

سومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با تمرکز بر “گردشگری حلال و ظرفیتهای ایران در این بخش” برگزار می‌شود.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه امروز ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار شد، گفت: سومین دوره جشنواره مشارکت ملی گردشگری از ۱۵ اردیبهشت ماه آماده دریافت آثار در ۴ بخش  عکس (حرفه‌ای و عمومی)، سفرنامه‌نویسی، ایده و فیلم قابل است و علاقه مندان می توانند تا ۱۵ مرداد ماه آثار خود را ارسال کنند، در نیمه دوم مردادماه داوری صورت می گیرد و سپس آثار برگزیده اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: برگزیدگان در این دور از جشنواره علاوه بر جوایزی که به آن‌ها اهداء خواهد شد، برای دریافت وامی به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال با کارمزد ۴درصد به صندوق کارآفرینی امید نیز معرفی می‌شوند.

مرتضی رحمانی‌موحد،  ادامه داد: سومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با شعار “گردشگری حلال، ظرفیت‌های ایرانی” برگزار خواهد شد، چرا که در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد گردشگران ورودی با اولویت دیدار از مقاصد زیارتی به ایران سفر می‌کنند.

وی با طرح این مسأله که چگونه ایران دارای پتانسیل‌های فراوانی در گردشگری حلال است، اما برای معرفی آن اقدامی نمی‌کند، افزود: این جشنواره بسترهای گردشگری حلال را با استفاده از فیلم، عکس و ایده‌های نوین تقویت خواهد کرد. همچنین به ایده آزاد جایزه ویژه‌ای تعلق خواهد گرفت که پرداخت وامی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد است تا آن ایده به مرحله اجرا برسد.
معاون گردشگری یادآور شد: جشنواره مشارکت ملی با هدف جذب گردشگری خارجی برگزار نمی‌شود، چرا که این یک جشنواره کاملا داخلی است و از همان دور نخست مطرح شد که خانواده گردشگری نیازمند همبستگی است. مأموریت این جشنواره نیز چنین تعریف شده است. البته ما از خروجی دو جشنواره قبلی در راه‌اندازی پرتابل گردشگری استفاده کردیم و این طور نبوده که محصولات و ایده‌های آن بدون استفاده مانده باشد.
وی درباره برند گردشگری حلال که کشور با وجود ظرفیت‌های گسترده بی‌بهره از آن است، گفت: یک بحث جهانی درباره حلال وجود دارد که شامل استانداردهای بهداشت، غذا و دارو می‌شود. متولی صدور گواهی آن مرکز تحقیقات اتاق اسلامی است که دبیرخانه آن در تهران مستقر شده است. علاوه بر این نشان حلال ما با برندهایی در این زمینه مواجهیم که برگزاری همایش برند گردشگری در اسفندماه، به تشکیل کارگروهی منتج شد تا ضوابط و استانداردهای برند گردشگری ایران را تعیین کند. گردشگری حلال نیز یکی از خروجی‌های آن خواهد بود.

رحمانی موحد اضافه کرد: هنوز هیچ یک از کشورهای عضو OIC متصدی گردشگری حلال نشده‌اند. ما باید سریع‌تر این استانداردها را تدوین کنیم تا متصدی و متولی گردشگری حلال در جهان شویم.

معاون گردشگری یادآور شد: جشنواره مشارکت ملی امسال با تمرکز بر گردشگری حلال برگزار می‌شود تا پایه‌های ایجاد نشان و برند گردشگری را بنا کند.
وی ادامه داد: تمام پایه‌های گسترش گردشگری حلال در کشور ما وجود دارد. اگر بتوان در بستر گردشگری خارجی آن را بهینه‌سازی کرد بخش عمده‌ای از علاقه‌مندان را در سراسر جهان می‌توان به ایران جذب کرد. متأسفانه ما تاکنون به داشته‌هایمان توجه نداشته‌ایم و اکنون باید به آن بپردازیم.

معاون گردشگری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تمرکز بر گردشگری حلال در شرایطی صورت گرفته که به اذعان بسیاری از مسافران خارجی در ایران بعضی از رستوران‌ها از مواد ناسالم برای غذا استفاده می‌کنند، در چنین وضعی چگونه می‌توان به نشان گردشگری حلال در جهان دست یافت؟ گفت: فکر می‌کنم همیشه باید نیمه پر لیوان را دید. ۱۸ ماه است که روی موضوع گردشگری حلال کار می‌کنیم، ضوابط آن را به همراه چگونگی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری حلال احصا کرده‌ایم و به وقت‌اش همه‌ی آن‌ها را اجرا خواهیم کرد. گردشگری حلال داراییِ ارزشمند این کشور است.

در پایان این نشست خبری، معاون گردشگری پوستر این جشنواره ملی را که به لایه‌های گردشگری همچون مهمان‌نوازی، خوراک ایرانی، پذیرایی، آداب و سنن، تنوع فرهنگی، پوشش سنتی، اقامت، صنایع دستی و گردشگری سلامت پرداخته بود، رونمایی کرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …