یامد کودتای نافرجام ترکیه: تردیدهای جدی برای سرمایه گذاران درگردشگری ترکیه

آثار کودتا بر گردشگری ترکیه تا چند ماه آینده گردشگری این کشور را همچنان دچار نوسان و سرمایه گذاران را نیز دچار نگرانی و تردید‌های جدی خواهد کرد.
به گزارش نشنال به نقل از« مایکل هریس »رییس موسسه تحقیقات جهانی و متخصص بخش ترکیه در موسسه Renaissance Capital درلندن، گردشگری ترکیه که پس از چندین عملیات تروریسی به ویژه آخرین مورد آن در فرودگاه استانبول دچار چالش‌های مخاطره آمیزی شده بود با بروز کودتای نافرجام اخیر بیش ازهمیشه در معرض بی‌ثباتی قرار گرفته است.
مایکل هریس می‌گوید:« درشرایط فرسایش نهادهای سیاسی که خود عامل تشدید ناآرامی‌ها در این ترکیه است این کشور تعادل و توازنی را که درچند سال گذشته شاهد آن بودیم ازدست داده و انی وضعیت می‌تواند سرمایه گذاران را از این کشور گریزان کند. هم اکنون نیز گردشگری و صنعت سفر درترکیه دروضعیت وخیمی است و از هم اکنون روشن است که صنعت گردشگری ترکیه فرصت سالانه و فصل اوج سفرها را از دست داده‌است.»
به گفته وی درچنین شرایطی که مشکلات رو به شدت گذاشته عجیب نیست اگر هریک از سرمایه گذاران به فعالیت و حضور خود دراین کشور پایان دهند.طی دو ماه گذشته مسیر آشتی که می‌توانست برای ترکیه مثبت ارزیابی شود درپیش گرفته شد اما اگر اکنون راه دیگری درپیش بگیرد البته فکر نمی‌کنم که سبب فراری شدن مردم و سرمایه گذاران شود اما دست کم سبب تردیدو کندی روند فعالیت‌ها خواهد شد.
«جان پوداراس» مشاور Hotel Development Resources در دبی نیز می‌گوید:«شاید دیگر بخش‌های اقتصادی ترکیه به اندازه گردشگری دربرابر این تغییرات آسیب پذیر نباشد و در کوتاه مدت بتوانند ثبات و نیز اطمینان سرمایه گذاران را حفظ کند اما دو بخش هتلداری و گردشگری حساس ترین بخش هاست و اگر ناامنی‌ها ادامه یابد بی شک آسیب جدی برای گردشگری محلی ترکیه خواهد بود.
او معتقد است که مقامات ترکیه ازهم اکنون باید به فکر برقراری آرامش و انجام اقداماتی باشند که فضای محسوسی از اعتماد و امنیت را دراین کشور نشان دهد تا بتواند اقتصاد این کشور را به مسیر ثبات و رشد باز گرداند.
کودتای اخیر سبب افت ارزش لیره ترکیه شده و به استناد آمارهای رسمی هتلداران درترکیه اکنون رونق کمتری را دربازار گردشگری این کشور احساس می‌کنند. طی نیمه نخست امسال استانبول میانگین اشغال هتل‌ها را حدود ۵۱٫۱ درصد نشان داد که برابر با بیش از ۲۳ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بود.
تلاش برای کودتا که همزمان با اوج دوران سفر و تعطیلات تابستانی مدرسه ها و دانشگاه‌ها در بیشتر کشورهای جهانی از جمله در کشورهای منطقه خلیج فارس بوده که همه از بازارهای مهم گردشگری ترکیه هستند.
ناظران عمدتا عقیده دارند که بی ثباتی عامل تعیین کننده‌ای دروضعیت گردشگری است و قطعا ورود گردشگران را به هر مقصدی تحت تاثیر قرار می دهد اما پیش بینی برای آینده صنعت گردشگری ترکیه ازهم اکنون اندکی دشوار است. بی شک نتایج این کودتا پس از ترورهای اخیر؛ تا مدت ها بر تعادل و شرایط عمومی گردشگری درترکیه اثر خواهد گذاشت.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …