سلطانی فر در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری: صنعت گردشگری بعد از برجام به کانون توجهات در ایران تبدیل شده است

معاون رئیس جمهور گفت: از زمان استقرار دولت تدبیر و امید خصوصاً پس از اجرا شدن برجام و لغو تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی غرب علیه ایران،‌ گردشگری در منظومه سیاست‌ها و برنامه‌های محوری کشور و در کانون توجهات همه دولتمردان و اقشار مردم بطور مضاعفی جای گرفته است.

به گزارش ایرانگرد نیوز مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز ۵ مهرماه در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری که با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن کامل سخنرانی معاون رئیس جمهور به شرح زیر است:

“با عرض خیر مقدم و تشکراز حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و همه میهمانان عزیز داخلی و خارجی پیش از هر سخنی مایلم از رویدادی بزرگ و حماسه‌ای تاریخی و ماندگار یاد کنم که همه عظمتش را مدیون فداکاری و از جان گذشتگی و ایثار ملت برومند و سلحشور و تاریخ ساز این سرزمین کهن و بزرگ است.

دفاع مقدس حماسه هشت سال ایثار و فداکاری رزمندگان، خانواده معظم شهدا و جانبازان و آزادگان و همه ایثارگران است که در هفته جاری در سالگرد آغاز آن هستیم و به عنوان درخشانترین دوره تاریخ سیاسی معاصر ایران موجب عزت و سرافرازی و غرور همه ایرانیان می‌باشد.

خوشبختم که بگویم حفظ و معرفی بخشی از دستاوردها و ارزش‌های دفاع مقدس اکنون در چهارچوب برنامه حرکت عظیم گردشگری دفاع مقدس در قالب کاروان راهیان نور توسط خانواده بزرگ گردشگری و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس انجام و مناطق عملیاتی این حماسه پرشور و افتخارآمیز در جنوب و غرب کشور به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری معرفی و ۲۱ یادمان دفاع مقدس نیز توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است.

صنعت گردشگری در یک نگاه عام و کلی از دو منظر فرهنگی – اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت است: از جنبه فرهنگی و اجتماعی، گردشگری به عنوان ابزاری قوی در اختیار دیپلماسی عمومی کشورها موجب آشنایی و ایجاد تعامل میان ملت‌ها، فرهنگ‌ها و اقوام گوناگون می‌شود. از آثار فرهنگی- اجتماعی گردشگری می‌توان به سلامت جسم و روان، کسب تجربه، معرفت‌یابی‌، تعاملات فرهنگی، نشر و اشاعه فرهنگ و ارزش‌های معنوی،  توسعه فرهنگی، ارتقای سطح آگاهی مردم کشور از جهان، توجه گردشگران به سنت‌ها، محصولات فرهنگی، صنایع دستی و محلی و در نتیجه حفظ ارزش‌ها، سنت‌ها و آئین‌های معنوی و توسعه صلح جهانی اشاره نمود. با این حال گردشگری از نقطه نظر اقتصادی روز به روز ضرورت و اهمیت بیشتری برای کشورهای دنیا پیدا می‌کند. صنعت گردشگری ضمن اینکه یکی از منابع اصلی درآمد و ورود ارز محسوب می‌شود، در سایر مولفه‌های اقتصادی همچون اشتغال‌زایی، فقرزدایی،‌ افزایش درآمدهای مالیاتی و تراز پرداخت‌ها نیز نقش عمده‌ای دارد. صنعت گردشگری یکی از پررونق‌ترین سیستم‌های اقتصادی جهان است. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند.

رویکرد دولت یازدهم با معماری ریاست محترم جمهوری در تعامل و گفت و گو با جهان به جای مناقشه و تقابل، فرصت بی‌نظیری را در اختیار ما قرار داد تا با اتکاء بر عنصر دیپلماسی فرهنگی و اصلاح نگرش جهانیان به فرهنگ و جامعه ایرانی زمینه‌های مساعدی را برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم نماییم.

لازم است به این نکته اشاره کنم که از زمان استقرار دولت تدبیر و امید خصوصاً پس از اجرا شدن برجام و لغو تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی غرب علیه ایران،‌ گردشگری در منظومه سیاست‌ها و برنامه‌های محوری کشور و در کانون توجهات همه دولتمردان و اقشار مردم بطور مضاعفی جای گرفته است. بیاد بیاوریم که چگونه گردشگری مسیر حرکت خود را از امتناع، تردید و تفنن به اقبال عمومی و پذیرش جمعی تغییر جهت داده و هم اکنون این ظرفیت مهم که می‌توان نقش مهم و تأثیرگذاری در فرآیند توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور ایفاء نماید به عنوان مطالبه ملی مردم در صدر برنامه‌ریزی‌های دولت قرار گرفته است.

در برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های کلیدی و خط دهنده مورد توجه قرار گرفته که باید تحرک بخش سایر بخش‌ها و پیشران برنامه ششم برای توسعه اقتصادی و اعمال دیپلماسی عمومی باشد.

علاوه بر موارد فوق تهیه و تدوین طرح ویژه و ضربتی ایجاد اشتغال برای ۱۴۰/۰۰۰ نفر در دو سال با استفاده از ظرفیت‌های بخش گردشگری و صنایع دستی کشور و برنامه‌ریزی برای اجرای سه پروژه در فرآیند تحقیق مبانی اقتصاد مقاومتی در دستور کار سازمان قرار گرفته که امیدواریم با تأمین تسهیلات بانکی و منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها بتوانیم به حل بخشی از مشکلات اقتصادی و تأمین اشتغال کشور کمک کنیم.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی امورگردشگری کشور کوشیده است ضمن  شناسایی دقیق مشکلات و تحلیل واقع بینانه از مسائل موجود با در نظر گرفتن اقتضائات سند چشم‌انداز بیست ساله و مبانی اقتصاد مقاومتی تبیین شده توسط مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی دولت و ریاست محترم جمهوری برنامه‌های مختلفی را در قالب چهار راهبرد ذیل ترسیم نموده و با سیاست‌گذاری مناسب و تلاشی مستمر تسهیلات و بسترهای مناسب را برای فعالان این بخش فراهم نماید.

الف: جذب بیشتر گرشگران خارجی : به نحوی که بتوان ان‌شاء‌ا… با همین نرخ رشد حدود ۱۰ درصد که در سه سال گذشته بصورت میانگین در این بخش داشتیم تعداد گردشگران ورودی خارجی را از ۵/۲ میلیون نفر در سال ۹۴ به مرز ۲۰ میلیون نفر در سال ۱۴۰۴ برسانیم.
ب : ساماندهی و رونق گردشگری داخلی : (در دو بخش ساماندهی مکانی و زمانی)  و ایجاد امکانات اقامتی برای سطوح مختلف درآمدی گردشگران داخلی
ج : توسعه گردشگری الکترونیک و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات
د : استفاده مطلوب از همه ظرفیت‌های گردشگری کشور در بخش فرهنگی، تاریخی، مذهبی زیارتی، گردشگری سلامت و طبیعت‌گردی با توجه به تنوع اقلیمی قابل توجهی که ایران بزرگ ما از آن برخوردار است.

جناب آقای رئیس جمهور : حضار محترم
امروز در مجموع بیش از حدود ۱۷۵۰ پروژه دربخش گردشگری کشور با اعتباری معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان با نسبت‌های مختلفی از پیشرفت فیزیکی در کشور توسط بخش خصوصی در حال اجراست که از این تعداد ۸۲۰ پروژه هتل‌های یک تا ۵ ستاره می‌باشد که مجوز ساخت دریافت و در حال تکمیل هستند. در دو سال اخیر ۳۵ هتل ۴ و ۵ ستاره با اعطای تسهیلات تکمیل و به بهره‌برداری رسیده‌اند. برای تکمیل تعداد ۷۰ هتل در دست احداث ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌ایم. همچنین از محل منابع داخلی بانک‌ها نیز مبالغ متنابهی تسهیلات به طرح‌های پروژه‌های گردشگری تزریق شده است. بلافاصله بعد از اجرای برجام تعاملات بسیاری با سرمایه‌گذاران متقاضی احداث واحدهای گردشگری انجام که نزدیک به ۲۰ مورد آن دیدار با سرمایه‌گذاران خارجی بوده است. به عنوان نمونه می‌توان به توافقنامه‌ای با دو گروه سرمایه‌گذاران خصوصی ترکیه و یک گروه از سرمایه‌گذاران آلمانی اشاره کنم که با آنها برای احداث ۲۵ هتل ۵ ستاره در پنج سال آینده توافق نموده‌ایم.

 در حوزه تسهیل در صدور روادید فرودگاهی که همگان مطلع هستید اقدامات بزرگی در دولت تدبیر و امید برای صدور ویزای فرودگاهی انجام شده و زمان آن را برای اتباع ۱۹۰ کشور دنیا به ۳ ماه افزایش داده و همچنین روند لغو روادید با کشورهای مختلف سرعت بیشتری یافته وان‌شاءا… صدور ویزای الکترونیک (Evisa) تا پایان سال عملیاتی خواهد شد که تأثیرات مطلوبی در روند ورود گردشگران خارجی خواهد داشت.

– توجه به کیفیت خدمات گردشگری و رضایتمندی گردشگران به منظور حفظ بازار و افزایش گردشگران ورودی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان بوده و با برنامه‌ریزی جهت جذب گردشگر و تمرکز بر ۴۰ کشور به عنوان بازار هدف از جمله ۱۵ کشور همسایه برای هر یک از این بازارها به طور مجزا برنامه‌های عملیاتی تدوین شده و به روند ورود گردشگران خارجی سرعت بیشتری خواهیم داد.

– سازمان ضمن هماهنگی با دستگاه‌های دولتی مختلف که به طور مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری در ارتباطند؛ مدیریت واحد و یکپارچه و نقش محوری خود را به عنوان دستگاه اصلی متولی گردشگری حفظ نموده و با پیگیری جدی موضوع استیفای نقش محوری و تولی گری سازمان در مقوله گردشگری و بازگرداندن این حق به سازمان این هدف را در طول سه سال گذشته همواره در سطوح مختلف با قدرت و قاطعیت پیگیری نموده است.

– با این اوصاف موضوع اساسی این است که بدانیم این فرایند چگونه جامعه ما را دچار تحول و دگرگونی خواهد ساخت؟ اساساً گردشگری چه تغییر و تحولی برای جامعه ما به ارمغان خواهد آورد؟ و کدام مشکل از مشکلات کشورمان را حل خواهد نمود؟ به نظر می‌رسد مهم‌ترین اثر گردشگری در تقویت و استحکام پیوندهای فرهنگی آن جامعه تجلی پیدا می‌کند. توسعه گردشگری موجب تقویت همبستگی و اشتراک منافع ملی و طبعاً  اشاعه فرهنگ تحمل و مدارا می‌شود. در بُعد خارجی این روحیه موجب مفاهمه و صلح طلبی ملت‌هارا فراهم می‌سازد. لذا روز جهانی گردشگری را باید روز دوستی ملت‌ها هم نامید. روزی که تنازع جای خود را به تفاهم می‌دهد.
– جناب آقای رئیس جمهور
– مهمانان عزیز و گرانقدر
– انتخاب شعار گردشگری برای همه و در دسترس بودن آن برای تمام اقشاری که به لحاظ محدودیت‌های جسمی یا جنسیتی امکان دسترسی سهل و یا حتی دسترسی آزادانه به منابع گردشگری را نمی‌یابند، در دنیایی که پُر از تفاوت‌ها و محدودیت‌هاست،‌ تصمیمی درست و اقدامی به موقع بوده است.

– زنان و مادران صاحب فرزندان کوچک، سالمندان، جانبازان عزیز و سایر گروه‌های کم‌توان باید از قابلیت دسترسی به امکانات گردشگری برخوردار باشند. «قابلیت دسترسی برای همه باید در کانون سیاست‌های گردشگری و استراتژی‌های کسب وکار، نه تنها به عنوان یک حق انسانی، بلکه به عنوان فرصت تجاری نیز باید قرار گیرد و قابلیت دسترسی را برای همه در محیط فیزیکی، در سیستم‌های حمل و نقل، خدمات و تسهیلات عمومی در کانال‌های ارتباطی و اطلاعاتی ترویج شود.»

– در پایان مایلم تشکر عمیق و صمیمانه خود را از فعالان عرصه گردشگری، تشکل‌های بخش خصوصی، انجمن‌ها، اساتید و دانشجویان گردشگری، مهمانان عالیقدر، سفرای کشورهای خارجی و اصحاب رسانه‌ها و خبرنگاران عزیز اعلام و مراتب قدردانی خود را به خاطر حضور در این مراسم ابراز و از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های بی‌دریغ همه جانبه و مؤثر ریاست محترم جمهوری تقدیر و تشکر نموده و انتظار داریم اکنون که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری دست‌اندرکاران و فعالان بخش خصوصی و اساتید دانشگاه و صاحب نظران و دلسوزان صنعت گردشگری تهیه طرح جامع توسعه گردشگری کشور را آغاز و انشاءا… تا قبل از پایان سال ۱۳۹۵ آن را برای تصویب تقدیم دولت خواهد نمود، اوامر لازم را برای همکاری، همگامی و حمایت همه دستگاه‌های اجرایی کشور صادر تا انشاءا… برای اولین بار در تاریخ این کشور حرکت صنعت گردشگری در چهارچوب یک برنامه جامع توسعه فراگیر و به دور از سلایق شخصی و مدیریتی سامان یافته و با اجرای آن بتوانیم اختیارات بیشتر و گسترده‌تری به بخش خصوصی فعال در این صنعت واگذار و زمینه مشارکت جدی آنها را فراهم نماییم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …