معاون سازمان میراث فرهنگی: صادرات صنایع دستی کشور پس از برجام اوج گرفته است

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پس از برجام نگاه ها به صنایع دستی ایران تغییر کرده و مقدمات حضور کشور در بازارهای جهانی مهیا شده و صادرات اوج گرفته است.

بهمن نامور مطلق روز دوشنبه در بازدید از بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، ضمن حضور در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم و مجموعه تدابیر و اقدامات به عمل آمده، صنایع دستی ایران دچار تغییر و تحولات بنیادین شده و این صنایع از بی مهری ها بیرون آمده است.
وی افزود: در حالیکه صنایع دستی کشور در دولت قبل رو به سقوط و حتی فراموشی بود، اما امروز نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور، جایگاه و مقام بالایی را از آن خود کرده به نحوی که بسیاری از کشورها خواستار همکاری و کسب تجربه با ایران درمورد صادرات صنایع دستی خود هستند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث سازمان فرهنگی از رشد خوب تولیدات و افزایش تقاضاهای داخلی و خارجی در صنایع دستی هم خبر داد و گفت: خوشبختانه امروز نگاه ها به حوزه صنایع دستی تغییر و این حوزه محبوبیت خاصی در میان مخاطبان پیدا کرده است.
نامور مطلق به مذاکرات سخت و نفس گیر ایران با ۱+۵ نیز اشاره کرد و افزود: بعد از این مذاکرات با توافقات بعمل آمده، امکان حضور صنایع دستی ایران در بازارهای جهانی فراهم شد و توانستیم آزادانه و بدون محدودیت محصولات صنایع دستی کشور را به دنیا صادر کنیم.
وی به قرار گرفتن کشورهای مهم دنیا مانند آمریکا و انگلیس در رده های ۱۰ و کمتر از آن اشاره کرد و گفت: برخی از این کشورها حتی خود به بازارهای های مقصد تبدیل شده اند.

** رسانه ها از همه ظرفیت برای معرفی صنایع دستی استفاده نمی کنند
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به نقش بی بدیل رسانه ها در معرفی و تبیین صنایع دستی ایران در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و افزود: امروز رسانه ها به خوبی از ظرفیت های خود برای معرفی این حوزه استفاده نمی کنند.
به گفته نامور مطلق، مشکل اصلی این است که رسانه ها صنایع دستی را به خوبی نمی شناسند و امکانات خود را برای معرفی این حوزه در نظر نگرفته اند.
وی اظهار کرد: مشکل ما با آنها این است که ما به فروش و تجارت تاکید داریم ولی برخی رسانه ها همواره بر تولید تاکید دارند.
نامور مطلق ابراز امیدواری کرد که با تعامل هرچه بیشتر با رسانه ها در جهت گفتمان سازی، گام های بلندی برداشته شود.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی تاکید بر تجارت و بازرگانی، کیفیت در تولید کالا و سرمایه گذاری و طراحی را از اولویت های صنایع دستی در مدت باقی مانده در دولت یازدهم برشمرد.
وی ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) بویژه کادر و تیم خبری مستقر در غرفه ایرنا، برای همه اهالی رسانه و مطبوعات آرزوی توفیق و خدمتگزاری بیشتر به میهن اسلامی ایران و مردم این مرز و بوم کرد.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از ۱۴ تا تا ۲۱ آبان ماه از ساعت ۹و ۳۰ تا ۲۰ و ۳۰ با شعار «شفافیت، صداقت» در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپا است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …