دفتر ارتباط با دانشگاه‌ها در معاونت میراث‌فرهنگی کشور راه‌اندازی می‌شود

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همایش دوسالانه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی فرهنگی و تزئینات وابسته به معماری عصر روز چهارشنبه ۴ اسفند در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در این همایش علمی از راه‌اندازی دفتر ارتباط با دانشگاه‌ها در معاونت میراث فرهنگی کشور خبر داد.

او گفت: «به‌زودی قرار است دفتر ارتباط با دانشگاه‌های کشور به‌منظور ارتباط مناسب‌تر با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و دانشگاه‌های کشور فراهم شود.»

طالبیان افزود: «مکان این دفتر از هفته آینده آماده می‌شود و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند نماینده خود را به این دفتر معرفی کنند.»

به گفته معاون میراث‌فرهنگی، معاونت میراث‌فرهنگی کشور با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، تمام تلاش خود را می‌کند تا هر چه سریع‌تر این دفتر با اهداف مشخصی که دارد شکل منسجمی بگیرد تا از این طریق نه تنها سطح علمی و ارتباط میان میراث‌فرهنگی و جامعه دانشگاهی افزایش پیدا کند که دانشجویان نیز بتوانند پایان‌نامه‌های خود را با کمک معاونت میراث‌فرهنگی و دانشگاه هدایت کنند.

او افزود: «مقالاتی که از سوی پژوهشگران و دانشجویان به این دفتر ارائه می‌شود می‌تواند تبدیل به سندهایی در سطح ملی و فراملی شود. درحال حاضر نیز بسیاری از محوطه‌ها و سایت‌های مهم و جهانی آمادگی خود را اعلام کرده اند تا این تعامل هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد.»

طالبیان تاکید کرد: «از آنجایی که بسیاری از پژوهشگران خارجی بسیار علاقه‌مند به حضور در همایش‌های علمی هستند و یکی از وظایف دفتر ارتباط با دانشگاه‌ها این است که سازمان و دانشگاه‌ها بیش از پیش با هیات‌های جهانی آشنا شوند. از همین رو با تبادل تجربیات جهانی می توان گام های علمی بلندی در این زمینه برداریم.»

طالبیان در بخش دیگر سخنان خود به سابقه طولانی همایش حفاظت و مرمت در کنار دیگر همایش‌های علمی کشور اشاره کرد و افزود: «از آنجایی که همایش حفاظت و مرمت در کنار دیگر همایش‌های علمی از سابقه طولانی برخوردار است از همین رو این همایش فرصتی است که افرادی که به صورت تئوری و عملی در این حوزه صاحب‌نظر هستند در کنار یکدیگر جمع شوند و با هم اندیشی به نتایج علمی درحوزه حفاظت و مرمت دست پیدا کنند و با گفت‌و‌گو و تعامل به وحدت نظر برسند.»

او همچنین تاکید کرد: «با اینکه موضوع این همایش آثار و تزئینات وابسته به معماری است اما این موضوع جدا از مرمت و موضوعات میراث فرهنگی نیست. در گذشته در استان‌های مختلف الگوهای مرمتی سبک های مختلفی داشت به طوری که یک‌سری مکاتب مختلف مرمتی شکل گرفته بود هر چند که مشترکاتی هم داشتند. حضور در این همایش ها این امکان را فراهم می کند تا نظرات مختلف و بهترین راه حل ارائه شود.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور همچنین در این همایش موضوع چند رشته‌ای را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: «بحث چند رشته ای در سایت‌های تاریخی بسیار اهمیت دارند به‌طوری که زمینه دانش چند رشته‌ای و میان رشته‌ای نیز با گفت‌و‌گو صورت می‌گیرد به همین دلیل پایگاه‌های ملی و جهانی ایجاد شدند تا ما به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.»

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …