مقام های وزارت خارجه ایران و ارمنستان توسعه روابط دو کشور را بررسی کردند

علی چگنی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه ایران و شابارش کوچاریان معاون وزارت امور خارجه ارمنستان در شهر ایروان، محورهای در دستور کار یازدهمین نشست مشترک همکاری های کنسولی دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا، در این دیدار که عصر دوشنبه با حضور سیدکاظم سجادی سفیر ایران در پایتخت ارمنستان برگزار شد، کوچاریان دستاوردهای سفر اول دی ماه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را به شهر ایروان را زمینه ساز توسعه روابط در زمینه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواند.
مقام ارمنستانی ضمن اشاره به برنامه برگزاری یازدهمین نشست مشترک همکاری های کنسولی، روابط در این بخش در بهترین حالت خواند و حذف ویزا و امکان سفر زمینی شهروندان دو کشور را زمینه ساز توسعه هر چه بیشتر گردشگری در ایران و ارمنستان دانست.
کوچاریان همچنین با ارزشمند خواندن برنامه های کاری و اقدام های سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان برای توسعه هرچه بیشتر همکاری ها، تاکید کرد: روابط ارمنستان و ایران در دو سال گذشته در تمامی زمینه ها توسعه قابل قبولی یافته که ناشی از تلاش ها و اراده مقام های بلندپگایه دو کشور برای بهبود مناسبات است.
چگنی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه نیز با ابراز خرسندی از گسترش روابط دو کشور بویژه در حوزه کنسولی، حذف ویزا، رفع موانع گمرگی و ترانزیتی بین دو کشور را از جمله مهم ترین عوامل افزایش آمار تردد گردشگران ایرانی و ارمنستانی بر شمرد.
وی گفت: با توجه به برنامه های اجرا شده هر روز شاهد افزایش شمار گردشگران ایرانی و ارمنستانی در دو کشور هستیم.
مدیرکل کنسولی وزارت خارجه در پایان نیز ضمن اشاره به ورود شمار زیادی از گردشگران ایرانی به ارمنستان در ایام نوروز، خواستار مساعدت و همراهی مسئولین این کشور شد.
محور یازدهمین نشست مشترک همکاری های کنسولی ایران و ارمنستان در ایروان، افزایش هر چه بیشتر همکاری ها بین دو کشور در این بخش است.
براساس برنامه کاری سفر دو روزه مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه ایران که شامگاه یکشنبه وارد ایروان شد، وی افزون بر برنامه نشست کمیسیون مشترک، با معاون وزارت دادگستری ارمنستان نیز دیدار و در باره ابعاد مختلف همکاری ها در حوزه های مرتبط مذاکره خواهد کرد.
ارمنستان و ایران از مرداد ماه سال جاری قرارداد لغو روادید برای سفر متقابل اتباع دو کشور را اجرایی کرده اند که زمینه افزایش سفرهای گردشگری و همچنین سبب ایجاد تسهیل در انجام برنامه ریزی های بخش های خصوصی برای همکاری های بیشتر اقتصادی شده است.
ارمنستان با حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …