رشد ۲۲۱ درصدی آمار گردشگران خارجی فارس در پسابرجام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: آمار گردشگران خارجی این استان در مدت یک سال پس از اجرایی شدن برجام نسبت به مدت مشابه قبل از آن ۲۲۱ درصد رشد داشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری افزود: از ابتدای فروردین امسال تا پایان دی ماه ۳۴۸ هزار و ۹۶۶ نفر گردشگر خارجی از استان فارس دیدن کردند.
وی با بیان این که استان فارس دارای ظرفیت های تاریخی، طبیعی و مذهبی بسیاری برای جذب گردشگری داخلی و خارجی است، اظهار کرد: با توجه به فراهم بودن زیرساخت های گردشگری استاندارد، آثار ثبت شده جهانی و پروازهای بین المللی از فرودگاه شهید دستغیب شیراز، شاهد رشد چشمگیر ورود گردشگران خارجی به استان فارس بوده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس اظهار کرد: اتباع کشور فرانسه در ۱۰ ماه امسال در صدر فهرست گردشگران خارجی ورودی به استان فارس قرار دارند و پس از آن گردشگران آلمان، ایتالیا، چین و اسپانیا، هلند،انگلیس، سوئیس، بلژیک و اتریش به ترتیب بیشترین آمار ورود گردشگران خارجی در سفربه این استان را به خود اختصاص داده اند.
امیری در بیان آمار بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی استان فارس در ۱۰ ماه آغازین سال ۹۵ گفت: مجموعه تاریخی حافظیه یک میلیون و ۱۳۲ هزار و ۲۶ نفر گردشگر شامل مسافران خارجی و داخلی داشته است.
وی ادامه داد: پس از حافظیه، مجموعه جهانی تخت جمشید با ۸۴۶ هزار و ۵۸۶ نفر، مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدی با ۷۲۶ هزار و ۶۱۹ نفر، مجموعه تاریخی – فرهنگی ارگ کریم خان با ۴۱۷ هزار و ۷۹۱ نفر و مجموعه جهانی پاسارگاد با ۳۴۳ هزار و ۳۴۱ نفربازدید ، بیشترین آمار بازدیدهای بناهای تاریخی – فرهنگی استان فارس را دراین مدت به خود اختصاص داده اند.
برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک (Join Comprehensive Plan of Action)، در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ پس از ۲۰ ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، بین ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق در ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴ با تصویبت قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، ۶ قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.
این توافق از ۲۶ دی ماه ۹۴ با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …