ایجاد فروشگاه صنایع‌دستی ایرانی در آلمان/ راه‌اندازی دوره‌های تخصصی و فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت میان ایران و آلمان

ایجاد فروشگاه صنایع‌دستی ایرانی در آلمان/ راه‌اندازی دوره‌های تخصصی و فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت میان ایران و آلمان

به‌گزارش ایرانگرد نیوز به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این دیدار که به‌میزبانی علی ماجدی سفیر ایران در آلمان برگزار شد، به‌غیر از زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سرنی رایلف موتزنی رئیس گروه دوستی پارلمانی آلمان و ایران، برند اربل سفیر سابق آلمان در ایران، مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، حسین امیری خامکانی نماینده زرند و رئیس گروه دوستی ایران و آلمان، یحیی کمالی‌پور نماینده جیرفت، سمیه محمودی نماینده شهرضا، اصغر مسعودی نماینده نی‌ریز و استهبان، مجید کیانپور نماینده ازنا از اعضای گروه دوستی ایران و آلمان نیز حضور داشتند.

زهرا احمدی‌پور در این دیدار گفت: «ایران سرزمین تاریخ و تمدن و تنوع است و به‌واسطه همین‌ها جذابیت‌های خاصی برای گردشگری دارد و می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری در دنیا باشد. ظرفیت گردشگری ایران در تک‌تک شهرها و روستاها منحصربه‌فرد است.»

او افزود: «سبک زندگی تک‌تک روستاهای ایران نیز با هم متفاوت است. اگر گردشگری وارد ایران می‌شود نمی‌تواند با بازدید از یک یا چند روستا کاملاً با سبک زندگی روستایی ایران آشنا شود و حتماً باید این تنوع را در استان‌های مختلف ببیند تا با سبک زندگی روستایی آشنا شود.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشورمان با اشاره به اینکه تنوع غذایی بسیار زیادی در ایران وجود دارد گفت: «هر گردشگری که وارد ایران می‌شود مجذوب این تنوع غذایی می‌شود و بخش خوب خاطرات سفرش به همین تنوع خوب غذایی برمی‌گردد. توپوگرافی و اقلیم ایران هم بسیار متنوع است و شما در کمتر از دو ساعت می‌توانید از دل کویر به دریا برسید و همین یکی از جاذبه‌ها و امکانات گردشگری بسیار بی‌نظیری است که در ایران داریم.»

او تصریح کرد: «ایران همچنین صنایع‌دستی متنوعی دارد و تک‌تک استان‌های ایران صنایع‌دستی منحصربه‌فرد خودشان را دارند. حدود ۳۵۰ نوع صنایع‌دستی در ایران در همه‌نوع و با پراکندگی خوب تولید می‌شود. همچنین هر استان نمادی دارد که این نمادها به‌عنوان نمادهای ملی و جهانی برای فرهنگ ایران است. براساس سابقه تاریخی کهن، در تمام روستاها و شهرها جاذبه‌های تاریخی منحصربه‌فرد داریم. تمام این ظرفیت‌ها کنار هم می‌تواند ایران را به موزه‌ای از ظرفیت‌های خاص برای گردشگری تبدیل کند.»

ارائه اصالت‌های فرهنگی ایران به گردشگران بین‌المللی با اقامتگاه‌های بوم‌گردی

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «بسیاری از گردشگران بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند به‌دنبال این نیستند که وارد هتل ۴ستاره یا ۵ستاره شوند بلکه تمایل دارند با اقامت در روستاها با زندگی بومی و سنتی ایران آشنا شوند. همسو با همین نکته، سیاست ما در ایران به‌سمت تقویت و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیش می‌رود تا بتوانیم تجربه جدیدی برای گردشگران فراهم کنیم که در آن اصالت‌های فرهنگی ایران در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی ارائه شود.»

او با اشاره به اینکه ظرف یک ماه گذشته حدود ۴۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری از ۵۰ کشور برای شرکت در اجلاس راهنمایان گردشگری وارد ایران شدند گفت: «این راهنمایان گردشگری خاطرات خود را از سفر به ایران در شبکه‌های اجتماعی نشر دادند و بلافاصله بعد از آن انگیزه گردشگران بین‌المللی، به‌ویژه جوانان اروپایی، برای سفر به ایران افزایش یافت. برای مثال، تقاضای گردشگران ایتالیایی برای سفر به ایران در شش ماه اول سال آینده ۱۲۶درصد افزایش داشته است.»

احمدی‌پور ادامه داد: «دولت ایران توسعه گردشگری را به‌عنوان یکی از سیاست‌های زیربنایی خود، به‌ویژه در بحث اقتصاد مقاومتی، درنظر گرفته و به‌دنبال این است که ازطریق گفت‌وگو با دنیا پیام صلح و دوستی را با رویکردی کاملاً فرهنگی به دنیا منتقل کند.»

او افزود: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علاوه‌بر توسعه گردشگری، بر توسعه صنایع‌دستی هم تمرکز ویژه‌ای دارد زیرا، در زمان تحریم، ایران بازار صنایع‌دستی خود را در دنیا از دست داد. ما دوباره تلاش می‌کنیم که صنایع‌دستی راه خود را در بازار جهانی پیدا کند. از سال گذشته تلاش کرده‌ایم صنایع‌دستی ایران در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی عرضه شود تا دوباره و بهتر از قبل، ذائقه جهان با صنایع‌دستی ایرانی خو بگیرد.»

ایران، پدیده‌ای فراموش‌نشدنی برای گردشگران بین‌المللی

او خاطرنشان کرد: «صنایع‌دستی ایرانی، علاوه‌بر اینکه هنری اصیل و سنتی در ایران است، با استفاده از ایده‌های نو برای ذائقه جوانان و نسل جدید محصولاتی تولید می‌کند که هم بسیار از آن‌ها استقبال شده و هم می‌توانند به‌راحتی جایی برای خود در بازارهای جهانی به‌دست بیاورند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با ارائه این پیشنهاد که در برلین یا یکی از شهرهای بزرگ آلمان فروشگاه دائمی صنایع‌دستی دایر شود گفت: «ایجاد چنین فروشگاه‌هایی می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی ایجاد کند تا روابط فرهنگی میان ایران و سایر کشورها تقویت شود.»

او افزود: «ما با کشور آلمان همکاری‌های موزه‌ای نیز داریم. اکنون سه گروه از باستان‌شناسان آلمانی در ایران مشغول مرمت بناهای تاریخی ایران هستند. هفته گذشته نیز موافق‌نامه‌ای امضا کردم که تعدادی از اشیای تاریخی موزه ملی ایران به‌مدت شش ماه در شهر بن آلمان به‌نمایش درآیند. البته ممکن است بتوانیم این اشیا را در شهرهای دیگر آلمان هم به‌نمایش بگذاریم.»

احمدی‌پور گفت: «ایران خیز بلندی برای ایجاد موقعیتی پایدار برای خود در صنعت گردشگری برداشته است. اگر آلمان بتواند در بخش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری ایران مشارکت کند می‌تواند بازاری پررونق برای آینده ایجاد کند. ایران برای هر گردشگری که به ایران وارد می‌شود پدیده‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود؛ ما از هر کشوری که بخواهد در حوزه گردشگری ایران سرمایه‌گذاری کند استقبال می‌کنیم.»

او در پاسخ به سؤال رئیس انجمن دوستی ایران و آلمان مبنی بر گسترش مسائل فرهنگی با چین گفت: «طبقه متوسطی در چین درحال شکل‌گیری است که تمایل دارد به بیرون از چین سفر کند و بیرون از چین خرید داشته باشد. این طبقه متوسط حلقه اتصال جاده ابریشم با کشورهای منطقه شده‌اند. ما نسلی از گردشگران و خریداران چینی را داریم که با نسل گذشته خود فرق دارد. البته در کنار این نسل، نسل قدیم چین هم می‌خواهد تعاملات فرهنگی خود را با سایر کشورهای آسیای میانه برقرار کند. تلاش همه کشورهای جاده ابریشم این است که با حفظ هویت فرهنگی خود تعاملاتشان را با سایر کشورها افزایش دهند.»

احمدی‌پور در راستای صحبت‌های رئیس گروه دوستی آلمان مبنی بر گسترش روابط تحقیقاتی و مطالعاتی بین ایران و آلمان پیشنهاد کرد که فرصت برگزاری دوره‌های تخصصی و فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت میان ایران و آلمان شکل بگیرد.

او افزود: «برای مثال، یک مؤسسه در آلمان و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی می‌توانند ازطریق برگزاری بورسیه‌های کوتاه‌‌مدت همکاری‌های مشترک داشته باشند تا علاوه‌بر آشنایی دو فرهنگ، زیرساخت‌های گردشگری را نیز تقویت کنیم.»

با بردباری و رواداری در برابر سایر فرهنگ‌ها می‌توان شاهد دنیای بهتری بود

علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان، نیز در این دیدار گفت: «با گسترش همکاری‌ها و تعریف پروژه‌های مشترک می‌توانیم روابط بین ایران و آلمان را بیشتر کنیم. هانتینگتون بحث برخورد تمدن‌ها را مطرح کرد اما رئیس‌جمهوری دولت هفتم و هشتم بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها را پیش کشید. حال اگر عده‌ای بخواهد فرهنگ کشورشان را به سایر کشورها تحمیل کنند این کار می‌تواند مشکل‌ساز شود، ولی اگر بخواهند در قالب گفت‌وگوی تمدن‌ها با هم تعامل داشته باشند، می‌توانند بسیار موفق عمل کنند.»

او افزود: «با بردباری و رواداری در برابر سایر فرهنگ‌ها می‌توان شاهد دنیای بهتری بود.»

آینده خوبی در راستای گسترش همکاری‌ها در انتظار ایران و آلمان است

سرنی رایلف موتزنی، رئیس گروه دوستی پارلمانی آلمان و ایران، نیز در این دیدار، ضمن خیرمقدم‌گویی به معاون رئیس‌جمهوری کشورمان، اظهار کرد: «بسیار خوشحالم که برنامه گروه دوست ایران و آلمان تاکنون به‌خوبی پیش رفته است. ما با سفارت ایران به‌ویژه با سفیر ایران همکاری‌های زیادی داشته‌ایم. روابط دو کشور درحال پیشرفت است و آینده خوبی در راستای گسترش همکاری‌ها و روابط مشترک در انتظار این دو کشور است.»

او افزود: «البته حوزه گردشگری نیز تأثیر بسیار زیادی در گسترش این روابط دارد. به‌عنوان مثال تعدادی از همکارانم در ماه‌های اخیر به ایران سفر کردند و بسیار مجذوب فرهنگ و جاذبه‌های این کشور شدند.»

رایلف موتزنی ادامه داد: «بسیار خوشحالم که دو کشور همچنین در نشست وزیران گردشگری جاده ابریشم، علاوه‌بر توجه به مسائل اقتصادی، به روابط فرهنگی دو کشور نیز بسیار توجه نشان دادند.»

امنیت ایران برای گردشگران در دنیا بی‌نظیر است

برند اربل سفیر سابق آلمان در ایران نیز در این دیدار گفت: «سال‌هایی که من با همسرم در ایران زندگی می‌کردم از زیباترین سال‌های زندگی ما بود. ما تقریباً به همه استان‌های ایران با خودروی شخصی مسافرت کردیم. کمترین کشوری در دنیا وجود دارد که چنین تنوعی داشته باشد.»

او افزود: «همه گردشگران بین‌المللی باید بدانند که در ایران امنیت کامل وجود دارد. مردم ایران نه‌تنها مهمان‌نوازند، بسیار هم به گردشگران کمک می‌کنند. برای مثال، وقتی من از کسی آدرس می‌پرسیدم با چنان دقتی راهنمایی‌ام می‌کرد که هیچ کجای دنیا شاهد آن نبوده‌ام. من شاهد بودم که گردشگرانی که حتی به‌تنهایی به ایران سفر می‌کردند در امنیت کامل و بدون هیچ مشکلی سفر خود را به‌اتمام می‌رساندند.»

سفیر سابق آلمان در ایران با اشاره به صحبت‌های احمدی‌پور درباره تنوع اقلیم، صنایع‌دستی، بناهای تاریخ و… در ایران ادامه داد: «همان‌طور که شما گفتید، هر روستا منطق و جاذبه بصری منحصربه‌فرد خود را دارد و این چیزی بود که من با زندگی در ایران درک کردم. اقشار مختلف گردشگر می‌توانند، با توجه به این ظرفیت‌های متنوع، ایران را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.»

اربل گفت: «هر گردشگر بین‌المللی که به ایران سفر می‌کند، وقتی به کشورش برمی‌گردد، تصویری از ایران با خود به کشور می‌برد که کاملاً متفاوت از تصوری است که پیش از سفرش از ایران داشته است. این تصویر به دیگران هم کمک می‌کند تا تصورشان را از ایران اصلاح کنند.»

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …