بیانیه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به بنیاد مستضعفان سازمان میراث‌فرهنگی تنها متولی قانونی حفاظت و صیانت از مجموعه‌های سعدآباد و نیاوران است/ بنیاد مستضعفان، علی‌رغم همه توافقات، اقدام به طرح دعوی در محاکم کرده است

به‌گزارش ایرانگرد نیوز به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، متن این بیانیه به‌شرح زیر است:

«کاخ‌های نیاوران و سعدآباد که به‌جامانده از دوره قاجار و پهلوی است، متعلق به وزارت دربار بوده و هزینه ساخت و ایجاد باغ و ساختمان‌های آن از منابع ملّی پرداخت شده است. این اموال به‌هیچ‌وجه متعلق به خاندان پهلوی نبوده و ازاین‌رو، به دولت جمهوری اسلامی ایران به‌نمایندگی سازمان تخصصی متولی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تعلق دارد.

در تاریخ ۱۳۵۷/۱۲/۱۳، زمانی که حضرت امام خمینی قدس سرّه الشریف، طی فرمانی اختیار اموال منقول و غیرمنقول خاندان پهلوی را به شورای انقلاب واگذار کردند، شورای انقلاب نیز بلافاصله به‌موجب لایحه قانونی مورخ ۱۳۵۹/۱/۲۳ کاخ‌های سعدآباد و نیاوران را برای ایجاد موزه به وزارت فرهنگ سابق واگذار کرد؛ چراکه سند این املاک به‌نام وزارت دربار سابق، اداره بیوتات سلطنتی صادر شده بود و از آن تاریخ نیز این کاخ‌ها در اختیار وزارت فرهنگ وقت بوده است و بعد از آن هم این سازمان به‌عنوان جانشین قانونی آن وزارتخانه اقدام نموده است.

پیش از این نیز بنیاد مستضعفان در جلسات مشترک در این خصوص توجیه و مجاب شده است، لکن علی‌رغم همه توافقات، اقدام به طرح دعوی در محاکم کرده است. هرچند این سازمان کلیه اقدامات حقوقی لازم را برای حل موضوع و حفظ این ابنیه تاریخی ارزشمند که در فهرست آثار ملّی ایران نیز به‌ثبت رسیده انجام داده است، که پیشبینی میشود به‌زودی منتج به نتایجی شود که متضمن منافع ملّی کشور در حوزه فرهنگی باشد.

آنچه مسلم است سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران تنها متولی قانونی حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی کشور است که در وظیفه‌اش حفظ و نگه‌داری، معرفی و بهره‌برداری فرهنگی و موزهای از این مجموعهها گنجانده شده است.

این دو مجموعه تاریخی‌فرهنگی در پهنه سبز شهر تهران، که تنفّسگاه شهری نیز محسوب می‌شود، بخشی جدایی‌‌ناپذیر از هویت دوران معاصر معماری و شهری تهران است و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وظیفه خود میداند که از منظر حقوقی و قانونی تمام تلاش خود را برای حفاظت و صیانت از آن به‌کار گیرد.»

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …