بازگشت اعتماد و تسهیل سفر در دولت یازدهم

بازگشت اعتماد و تسهیل سفر در دولت یازدهم

به‌گزارش ایرانگرد نیوز به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، هم ازاین‌رو، با تصویب هیئت‌دولت، شاهد افزایش طول مدت ویزای فرودگاهی از ۱۵ روز به ۹۰ روز در سال ۱۳۹۵ بودیم. همچنین با تصویب این مصوبه صدور ویزای فرودگاهی از یک ساعت به ۱۵ دقیقه در دولت تدبیر و امید رسید که این مهم موجب شد، بر اساس آمار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ورود گردشگر به کشور در سال ۱۳۹۵ افزایش پیدا کند.

گردشگری، نیروی محرکه اقتصاد

درحال‌حاضر، اهمیت گردشگری از نظر اقتصادی و اشتغال‌زایی به‌حدی رسیده که می‌توان آن را به‌عنوان نیروی محرکه اقتصادی هر کشوری محسوب کرد. گردشگری مزیت‌های فراوانی دارد و می‌تواند منبع مهمی برای اشتغال باشد، چراکه اشتغال در این صنعت به مهارت و کارآموزی بالایی نیاز ندارد و مردم محلی با کمی مهارت می‌توانند در مشاغل خدماتی مشغول‌به‌کار شوند. گردشگری فعالیتی است که غیر از مزایای اقتصادی و اشتغال‌زایی، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد. با توسعه گردشگری می‌توان باعث سطح رفاه زندگی اجتماعات بومی شد.

جذب گردشگر نیازمند سازوکارهای مختلفی است. یکی از آن‌ها جلب اعتماد گردشگران و تسهیل سفر است. طبق گزارش سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سهم ایران از بازار جهانی گردشگری تا پیش سال ۱۳۹۳ به حداقل ممکن رسیده بود و سهم ایران در جذب گردشگران خارجی با توجه به وسعت، تاریخ و تمدن و جاذبه‌های گردشگری تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ناچیز بود؛ ازاین‌رو،کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران به این نتیجه رسیدند که جذب گردشگر نیازمند اندیشیدن تدابیر مختلف در حوزه‌های سخت‌افزاری (مثل تهیه امکانات رفاهی) و نرم‌افزاری (مانند فراهم آوردن شرایط پذیرش گردشگر در کشور) است، چراکه این مهم در گذشته مغفول مانده بود و به همین دلیل این سازمان اقداماتی به‌منظور اعتمادسازی و تسهیل سفر برای گردشگران خارجی به‌عمل آورد.

از طرف دیگر، به‌اعتقاد کارشناسان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اعتماد یکی از جنبه‌های مهم روابط انسانی و زمینه‌ساز همکاری است. یکی از اصول اولیه زندگی اجتماعی، داشتن اعتماد به یکدیگر است و اگر افراد به یکدیگر اعتماد و اطمینان نداشته باشند، تداوم زندگی در چنین جوامعی دشوار خواهد بود. چرخ‌های زندگی بر محور اعتمادبه‌یکدیگر درحال حرکت است و اهمیت اعتماد در روابط و پیوندهای اجتماعی به‌گونه‌ای است که می‌توان آن را عنصر اساسی زندگی اجتماعی تلقی کرد. یکی از جنبه‌های اعتمادسازی بین کشورها تسهیل صدور روادید برای اعتمادسازی و تسهیل سفر بین کشورهاست.

تسهیل سفر در دولت یازدهم

جهان‌گردی پیامدهای متفاوتی دارد که می‌توان آن را به منزله نیروی محرک توسعه اقتصادی در تمام کشورها محسوب کرد. هیچ کشوری نمی‌توان یافت که فاقد مواد اولیه برای جهان‌گردی باشد. آنچه به‌تنهایی کشورها را از هم متمایز می‌کند، علاوه‌بر جاذبه‌های جهان‌گردی، اعتمادسازی و تسهیل سفر است. بنابراین، هر کشوری با کوششی شایسته در زمینه جهان‌گردی می‌تواند واردکننده جهان‌گرد باشد و از این راه به رشد و شکوفایی خود و بالا بردن درآمد ارزی خود کمک کند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، به‌اعتقاد کارشناسانِ امر، یکی از مهم‌ترین عوامل در جذب گردشگران تسهیل دسترس گردشگران به مقصد است که جنبه‌های کاهش هزینه، سرعت و راحتی را شامل می‌شود. در این میان، کاهش مقررات مربوط به ویزا نیز به‌عنوان یکی از مؤثرترین راهکارها برای دستیابی به هدف فوق همواره مدنظر بوده، به‌طوری‌که کمیسیون سفر اروپا هم معتقد است که مهم‌ترین و بیشترین سود مالی از طریق افزایش تعداد کشورهای معاف از ویزا تأمین می‌شود. درواقع، تسهیل صدور ویزا عاملی جذب‌کننده و ترغیب‌کننده برای گردشگران کشور مبدأ به‌منظور بازدید از کشور مقصد به‌حساب می‌آید.

بنابراین با توجه به اهمیت نحوه صدور روادید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در گردشگری بین‌المللی و ضرورت ارتقای استانداردها و رویه‌های صدور روادید در کشور، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دولت یازدهم کارگروهی تشکیل داد. این کارگروه متعاقب تصویب‌نامه ۱۳۳۵۱۳/ت ۲۸۸۲۵ ه‍ به‌تاریخ ۵ آبان ۱۳۹۲ هیئت‌وزیران و به‌استناد تبصره ۴۳ قانون بودجه اصلاحی سال ۱۳۴۳ کل کشور، با عضویت معاونان ذی‌ربط وزارتخانه‌های امورخارجه، کشور، اطلاعات و رئیس‌کل سازمان توسعه و تجارت شکل گرفت.

کوتاه شدن زمان صدور روادید

این کارگروه جلسات متعددی  با حضور نمایندگان سازمان‌های عضو برگزار کرد و پیشنهاد لغو روادید یک‌طرفه برای ۲۰ کشور (ازجمله ارمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، روسیه، عمان، کویت، اتریش، سوئیس، کرواسی، اسپانیا، اسلوونی، پرتغال و بوسنی) صادر کرد. اما وزارت امورخارجه قبول پیشنهاد را (به‌جز کشور عمان) منوط به عمل متقابل دانست و موافقت خود را برای لغو روادید دوطرفه اعلام کرد.

با توجه به‌وجود برخی ملاحظات درخصوص لغو روادید یک‌طرفه، کارگروه راهکارهایی برای تسهیل روادید مطرح کرد. درنهایت، با تصویب افزایش طول مدت ویزای فرودگاهی در هیئت‌دولت در دو مرحله، شاهد ورود سیل‌آسای گردشگران به کشور هستیم. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مرحله اول را از ۱۵ روز به ۳۰ روز در مردادماه سال ۹۴، و مرحله دوم را در تیرماه سال ۹۵ از ۳۰ روز به ۹۰ روز به‌اجرا درآورد. همچنین یکی از نکات مهم این مصوبه، به‌تصویب رساندن کوتاه‌تر شدن زمان صدور ویزای فرودگاهی از یک ساعت به ۱۵ دقیقه بود که به اعتماد گردشگران و تسهیل سفر آن‌ها به کشور افزود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …