رونمایی از نخستین طرح گردشگری آبی مازندران

نخستین طرح گردشگری آبی مازندران روز سه شنبه در نشست کارگروه گردشگری استان در ساری رونمایی و کلیات آن تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایرنگرد نیوز ، این طرح با عنوان ‘ مجموعه علمی ، فناوری و گردشگری ‘ قرار است در سد سیاه بیشه مازندران به عنوان نخستین طرح آبی گردشگری استان اجرا شود.
طرح گردشگری آبی سد سیاه بیشه را بخش خصوصی اجرا می کند ولی وزارت نیرو به عنوان بخش دولتی باید زیرساخت های مورد نیاز آن را فراهم کند.
در این طرح گردشگری ۶۰۰ هکتاری امکاناتی نظیر مزرعه بادی ، پارک کودک آبی ، آب درمانی ، پارک ماجراجویی ، صخره نوردی ، مرکز تفکر و تمرکز ذهنی ، بومگردی و بازی های زمستانی پیش بینی شده است .
کارفرما و مدیر توسعه سد سیاه بیشه در این نشست گفت : سد سیاه بیشه به عنوان نخستین سد تلمبه ای کشور در ۷۰ کیلومتری چالوس و ۱۲۰ کیلومتری تهران و در محدود ۲ منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و چهارباغ قرار دارد .
علی اکبر صابری افزود : همجواری این سد با جاده چالوس که مسیر عبور سالانه ۱۳ میلیون مسافر است ، ظرفیت اجرای طرح گردشگری را برای این مجموعه فراهم آورده است .
وی ادامه داد : طرح گردشگری در سد سیاه بیشه به عنوان نخستین تجربه وزارت نیرو در زمینه گردشگری با این وسعت به شمار می رود .
مدیر توسعه سد سیاه بیشه مازندران گفت : برای اجرای طرح گردشگری این سد از فضاهایی که به خاطر اجرای سد مخدوش شدند ، استفاده می شود .
وی وسعت فضای مخدوش شده برای اجرای این سد را ۱۷۰ هکتار اعلام کرد و افزود : این فضا شامل معادن و تجهیز کارگاه های سد سازی است .
صابری گفت که علاوه بر امکانات گردشگری ، نمایشگاه صنعت آب و برق ، پارک موزه صنایع برق و سد سازی ، پارک موزه انرژی های نو ، دهکده سلامت ، دهکده کوهستان و دهکده خیال و زمستان نیز در این طرح پیش بینی شده است .
مدیر توسعه سد سیاه بیشه از این سد به عنوان نماد همت و اقتدار متخصصان ایرانی در ساخت سد نام برد و گفت که وجود چنین مجموعه نمایشگاهی به همراه گردشگری و تفریحی فرصتی را فراهم می آورد تا زمینه برای نمایش فعالیت متخصصان ایرانی به مسئولان و مسافران خارجی فراهم شود .
** سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومانی
صابری هزینه اجرای این طرح در قالب دو بسته دولتی و بخش خصوصی اعلام کرد و گفت : در بخش دولتی که مبتنی بر تهیه و اجرای زیر ساخت هاست ، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است .
وی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران وابسته به وزارت نیرو را به عنوان متولی بخش دولتی و تامین کننده این اعتبار نام برد و افزود : همچنین در بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است .
در این جلسه اعضای کارگروه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران کلیات طرح علمی ، فناوری و گردشگری سیاه بیشه مصوب کردند تا برای اجرا کارهای بعدی آن انجام شود .
** گردشگری با حفظ محیط زیست
معاون استاندار مازندران هم در این نشست خواستار استفاده از ظرفیت های جدید گردشگری همگام با کشورهای همسایه شد و گفت : البته در مسیر اجرای این طرح ها باید ملاحظات و چهارچوب های محیط زیست مورد نظر باشد .
علی نبیان افزود : هم اکنون کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان و آذربایجان از ظرفیت موجود در سواحل دریای خزر برای گردشگری دریایی استفاده می کنند .
وی ادامه داد : قرار داشتن مازندران در نوار ساحلی دریای خزر فرصتی برای استقرار و ایجاد انواع و بخش های مختلف گردشگری دریایی است تا از این طریق علاوه بر اشتغالزایی ، درآمدزایی نیز برای استان فراهم شود .
معاون استاندار مازندران با اشاره به نشست امروز مسئولان اداره کل میراث فرهنگی مازندران در تهران پیرامون آغاز اجرای طرح های گردشگری دریایی در این استان ، گفت : با اجرایی شدن این طرح ها ، هموطنانمان در سفر به مازندران بسته جدیدی از خدمات گردشگری را شاهد خواهند بود و از صرف دیدن و شنا در دریای خزر خارج می شوند .
وی تاکید کرد : هرچند اجرای طرح های گردشگری منافع اقتصادی و اشتغالی را برای مازندران به همراه دارد اما این بدان معنا نیست که در این مسیر حفظ محیط زیست را فراموش کنیم .
معاون استاندار مازندران گفت : به هیچ وجه حاضر نیستیم برای اجرای طرح گردشگری به محیط زیست که تشکیل آن ثمره سالیان دراز است ، لطمه ای وارد شود .

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …