برنامه ملی توسعه گردشگری بازنگری می شود

معاون گردشگری کشور از بازنگری و بروز‌رسانی «برنامه ملی توسعه گردشگری» کشور با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و یونسکو خبر داد.

به‌‌ گزارش ایرانگرد نیوز از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، «ولی تیموری» در نشست مشترک با تسوتکوفسکی، سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران که منظور تبادل نظر برای آغاز فرایند بازنگری برنامه‌ ملی گردشگری برگزار شد، گفت: در راستای توافقات انجام‌شده بین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در حاشیه نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا ۲۰۱۸ و امضای سند همکاری‌های مشترک به منظور بهره‌مندی از کمک مشاوره‌ای این سازمان انجام گرفته است.
وی افزود: همچنین با توجه به مشارکت یونسکو به عنوان مسئول هماهنگی انجام این پروژه، بازنگری و بروزرسانی برنامه ملی توسعه گردشگری ایران در دستور کار قرار گرفته است.
معاون گردشگری کشور افزود: برای بازنگری، علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های ملی، همکاری‌های بین‌المللی نیز مورد توجه این سازمان قرار دارد.
تیموری به اولویت معاونت گردشگری برای بازنگری برنامه ملی توسعه گردشگری با استفاده از تجارب نهادهای تخصصی بین‌المللی تاکید و خاطرنشان کرد: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به دلیل وجود زمینه‌ها و پروژه‌های مشترک به ویژه در حوزه‌های مرتبط با آثار و سایت‌های فرهنگی‌تاریخی، همکاری و مشورت‌های نزدیکی با یونسکو دارد؛ بنابراین همکاری‌ها به‌ویژه مشارکت در بازنگری برنامه ملی توسعه گردشگری و تعریف پروژه‌های اجرایی گردشگری فرهنگی مورد تاکید دو طرف قرار دارد.
همچنین در این نشست سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نیز به برخی اصلاحات در برنامه های یونسکو در قالب سند چارچوب کمک‌های توسعه سازمان ملل (UNDAF) اشاره و بیان کرد: پایه این اصلاحات مبتنی بر فعالیت‌های بین‌بخشی در راستای نیازهای دولت‌ها خواهد بود و بر این اساس، سند مربوطه در چارچوب یکپارچه‌سازی فعالیت‌های همه آژانس‌های سازمان ملل در تهران مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.
تسوتکوفسکی هدف از انجام این پروژه را ظرفیت‌سازی برای افزایش مقاومت در شرایط تحریم در آینده عنوان کرد و گفت: در سند مذکور در بخش اقتصاد مقاومتی فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری پیش‌بینی و بر علاقه‌مندی یونسکو برای حضور پررنگ‌تر در این بخش و ارائه ایده‌های مختلف اشاره شده است.
سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو تاکید کرد: این سازمان در کشورهای مختلف منطقه، اهداف توسعه پایدار گردشگری، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای حفاظت از آثار فرهنگی، توسعه مشارکت جوامع محلی و را دنبال می‌کند.
در این نشست مقرر شد پروژه بازنگری برنامه ملی توسعه گردشگری پس از کسب مشورت‌های لازم با سازمان جهانی گردشگری برای نهایی‌سازی پروپوزال مربوطه با اولویت در دستور کار یونسکو قرار گیرد و چارچوب همکاری‌های سه جانبه میان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و یونسکو پیرامون فرایند کلی انجام پروژه تبیین شود.

 

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …