آیین‌های نمایشی ماه رمضان بخشی از شناسنامه فرهنگی ایران است

پرده‌خوان و نقال پیشکسوت با تاکید بر آنکه آیین‌های نمایشی ماه رمضان بخشی از شناسنامه فرهنگی ایران است، گفت: آسیبی به نام نبود حمایت مسئولان مهمترین سد و مانع در مسیر احیاء، حفظ و توسعه این آیین‌هاست.

مرشد محسن میرزاعلی: با بیان آنکه سرچشمه بسیاری از آیین های نمایشی ایران در رفتارهای مذهبی مردم کشورمان استوار است، گفت: با مطالعه و پژوهش در سیر تحول و تطور رفتارهای و نمایش‌های آیینی می توان به معارف بزرگ پنهان در بطن آنها پی برد. معارفی که سرچشمه بسیاری از آنها را می توان در شعائر و اصول دین اسلام مشاهده کرد.
وی ادامه داد: در حقیقت هر یک از آیین‌های نمایشی ماه رمضان از تعزیه و نقالی و ترنا گرفته تا رمضانی خوانی و مناجات‌خوانی، هر یک بازتاب دهنده هویت فرهنگی و آمیخته با مبانی دینی در رفتار آیین‌مند ایرانیان به شمار می رود.
این پیشکسوت نقالی که دامنه شهرت و اعتبارش مرزهای کشورمان را نیز پشت سر گذاشته است، مهمترین دلیل استقبال مردم از نمایش های آیینی را ریشه داشتن آنها در رفتارهای عمومی مردمان و باورهای دینی و آیینی دانست و تصریح کرد: متاسفانه امروزه کمتر جامعه هنرمندان و در مواردی مسئولان برای حفظ، احیاء و توسعه نمایش های آیینی تلاش می کنند و بیشتر شاهد حرف و سخنرانی های آنان هستیم تا آن که به شکل عینی و عملی اقدامی در جهت حفظ این میراث کهن و سپردن آن به آیندگان مشاهده کنیم.
به گفته وی به دلیل همین نگرش و نبود اقبال هنرمندان و مسئولان در حفظ و اشاعه آیین‌های دینی شاهد هستیم که بسیاری از آیین‌های نمایشی که ریشه در رفتارهای دینی و مذهبی ایرانیان دارند امروز تنها شکل موزه ای به خود گرفته اند.
وی افزود: اما خوشبختانه به برکت ماه مبارک رمضان بسیاری از آیین‌های نمایشی مرتبط با این ماه هنوز زنده هستند و به حیات خود ادامه می دهند. ولی نباید فراموش کرد برای فراگیری و گسترش آنها حمایت همه جانبه مسئولان و هنرمندان نیاز است.
میرزاعلی خاطرنشان کرد: مهمترین اقداماتی که برای حفظ، اشاعه و توسعه آیین های نمایشی به ویژه آیین های ما رمضان و خرده روایت های نمایشی آن باید صورت گیرد اختصاص یک مرکز ثابت به نمایش‌های آیینی و رفتارهای مذهبی – نمایشی ایرانیان است. این مرکز می‌تواند با ثبت این آیین‌ها علاوه بر کار پژوهشی و مطالعاتی نسبت به حفظ، توسعه و اشاعه آنها میان عموم مخاطبان به ویژه مخاطبان نسل جوان که آشنایی کمتری با این آیین ها دارند تلاش کند.
نقال و پرده خوان پیشکسوت با تاکید بر آنکه یکی از اصلی ترین اهداف و رسالت های مسئولان کشورمان توسعه فرهنگ ملی است گفت: فرهنگ ملی بدون توجه به توسعه آیین های نمایشی و رفتارهای آیین مند مذهبی شکل نخواهد گرفت.
وی ادامه داد: آنچه ما و هویت مان را به عنوان یک شناسنامه فرهنگی به جهانیان ثابت می کند فرهنگ ملی، مذهبی و بومی ما با پیشینه تاریخی بسیار عظیمی است که بخش مهمی از فرهنگ ریشه دارمان را می‌توانیم در رفتارهای آیینی و نمایش های آیینی ایرانیان رصد کنیم.
به گفته میرزا علی با تلاش برای توسعه آیین های نمایشی به ویژه آیین هایی که هنوز زنده هستند و شکل موزه ای به خود نگرفته اند، می توان در آینده ای نه چندان دور بار دیگر نه تنها شاهد اوج‌گیری نمایش ایرانی خود باشیم که در زیر چتر ثابتی به نام ایران می توان بار دیگر شاهد رشد و اقبال همه جانبه مردم به هنر ملی و نمایش های دینی باشیم که نتیجه آن توسعه مفهوم تئاتر میان عموم مردم خواهد بود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …