آبگرم ناشناخته شوط

روستای شوط در ۲۷ کیلومتری جنوب شرقی ماکو واقع شده است که در ۲٫۵ کیلومتری بعد از شوط آباد تپه‌ای وجود دارد که آبگرم از آن می جوشد.
منطقه آذربایجان غربی چشمه آبگرم معدنی شوط از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر محسوب می‌شود، آب گرم شوط دارای دو سرچشمه اصلی است که به فاصله تقریبی ۴۰ متری بر روی پشته ای با ارتفاعی متفاوت از هم واقع شده‌اند.
مظهر اصلی چشمه را یک حوضچه طبیعی به شکل نامنظم تشکیل می دهد که در اثر رسوب گذاری آب آن حوضچه های طبیعی و جالبی را به وجود آورده است که روی حوضچه ها استخرهایی ساخته شده است و آب گازدار به طور دائمی جوشان و جریان دارد، چشمه آبگرم شهرستان شوط در محیطی دلپذیر و مفرح در حاشیه شهر شوط واقع شده است.
آبگرم معدنی یکی از ظرفیتهای بالقوه در راستای جذب توریست به این منطقه است.
وجود چشمه آبگرم (ایسی سو) در این شهرستان می‌تواند به عنوان یک منبع جذب توریست درمانی و سلامت نقش ایفای نقش کند، این چشمه به دلیل دارا بودن خواص درمانی، بسیار مورد توجه و استقبال مردمان این منطقه و سایر مناطق کشور قرار گرفته است.
کمی ترش مزه گی و بی رنگ از ویژگی آب این چشمه است و ترکیبات بیکربنات مخلوط گازدار و آهن دار را در خود دارد.
از خواص درمانی آن بیشتر برای درمان ناراحتی های پادرد و نیز به ‌صورت استحمام برای تسکین درد مفاصل استفاده می‌شود، آب گازدار از قسمت غربی حوضچه از زمین بیرون می آید و از مجرایی که در جنوب غربی حوضچه قرار دارد خارج می شود.
در شمال غربی چشمه اصلی، سه حوضچه دیگر نیز وجود دارد که مجاری خروج آب آن ها در سطح تپه نمایان است، که با تلاشهای انجام شده در راستای توسعه گردشگری چشمه آب گرم شوط احیا می شود.
سازمان منطقه آزاد ماکو با توجه به پتانسیل فراوان این مکان تلاش دارد قطب جدید گردشگری و آب درمانی کشور را هرچه سریعتر راه اندازی نماید.
در حال حاضر مجتمع گردشگری و آب درمانی این مجموعه با هدف جذب گردشگر و توسعه گردشگری منطقه آزاد ماکو در زمینی به مساحت سه هکتار و با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع در حال ساخت است که بزودی آماده بهره برداری خواهد شد.
چشمه ایستی سوی شوط تا به حال به دلیل نبود امکانات، درآمدزایی مناسبی نداشته است اما از ابتدای سال تاکنون برای ساماندهی و جذب گردشگر و ایجاد مجتمع آب درمانی در شوط، طرح ساماندهی این چشمه آغاز شده است.
این چشمه به ۴ استخر مجهز شده و در فضای پیرامون آن محوطه سازی و فضای سبز ایجاد می شود.

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …