هشت طرح گردشگری برای تپه‌های مریخی دامغان ارائه شد

مدیر انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان گفت: هشت طرح برای توسعه گردشگری در تپه‌های مریخی دامغان به سازمان هوا و فضا ارایه شد.
محمود خوشنویسان افزود: انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان طی مقاله ای ۱۰۰ صفحه ای و تخصصی، هشت طرح گردشگی با شرایط تپه های مریخی دامغان ارایه کرد.
وی یادآور شد: تپه‌های مریخی یکی از پدیده‌های زمین‌شناختی بسیار جذاب و زیبا در شهر دامغان استان سمنان است که به عنوان یکی از شبیه ترین مکان های کره زمین به سیاره مریخ شناخته می شود.
وی با اشاره به اینکه انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان در انتظار پاسخ و رایزنی سازمان هوا و فضا در زمینه طرح های گردشگری در تپه های مریخی دامغان است، افزود: این مقاله به صورت تخصصی و علمی شرایط و ویژگی های تپه های مریخی را مدنظرقرارداده است.
خوشنویسان تاکید کرد: طرح های پیشنهادی گردشگری در تپه های مریخی دامغان از سوی انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان متناسب با شرایط این محیط طبیعی است تا ضمن بهره مندی از جاذبه های گردشگری، کمترین میزان آسیب به آن وارد شود.
مدیر انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان بیان کرد: طرح های گردشگری سه روزه به ویژه برای گردشگران خارجی و چهره های علمی در تپه های مریخی در قالب این پیشنهادها گنجانده شده است.
خوشنویسان با اشاره به وسعت حدود هفت هزارهکتاری تپه های مریخی دامغان ادامه داد: مشرف بودن به برخی مناطق حساس نظامی، یکی از مباحثی است که در توسعه گردشگری تپه های مریخی باید مدنظرقرار گیرد.
وی جاده دسترسی به این منطقه را به سمت جنوب دامغان مناسب عنوان و اضافه کرد: با عملیاتی شدن این طرح گردشگری، علاوه بر معرفی این ظرفیت بکر استان سمنان در دامغان، فرصت کارآفرینی و اشتغالزایی مناسبی نیز فراهم می شود.
مدیر انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان اظهار امیدواری کرد: با پایان یافتن شیوع کرونا و تعیین تکلیف طرح های پیشنهادی، توسعه گردشگری تپه های مریخی دامغان رونق گیرد.
تپه های مریخی شهرستان دامغان در چند نقطه قرار دارد که اصلی ترین آن ها در دهستان تویه رودبار در مسیر روستای نمکه در ۵۷ کیلومتری شمال دامغان و دیگری در نزدیکی روستای رشم در ۱۳۰ کیلومتری جنوب دامغان قرار گرفته است.
تپه های مریخی دامغان در کنار دره ستارگان قشم، گندم بریانک کرمان و منطقه ای در کاشان، به عنوان چهار پارک گردشگری فضایی در ناسا ثبت شد.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …