۱۵ راهکار برای حفظ محیط زیست در سفر

سفر زمینی یا جاده ای جزو آسان ترین و محبوب ترین سفرها برای آدم هاست. سفری آزادانه که می شود در توقف های کوتاه آن مشغول تماشای صحنه هایی شد که در سفرهای دیگر ممکن نیست. هر چقدر هم که این سفر ساده تر و برای خیلی ها کم خرج تر باشد، باید حواسمان باشد که در این سفر به محیط زیست آسیب نزنیم.
چطور؟
با رعایت نکات زیر:

۱٫ لوازم چندبارمصرف
ظروف قابل استفاده مجدد، هم به محیط زیست ضرری نمی رسانند و هم باعث صرفه جویی در بودجه می شوند. همچنین می توانید اضافه غذایتان را در آن نگه دارید و کمتر زباله تولید کنید.

۲٫ ساک های پارچه ای
در سفر زمینی نیز مثل خریدهای روزمره بهتر است این ساک ها را همراه خود داشته باشید. به ویژه اگر این ساک ها جای کمی بگیرند بسیار مفید و برای سفر بسیار مناسب خواهند بود. اگر هم زمانی ساک خود را فراموش کرده بودید و مجبور به پذیرفتن کیسه های پلاستیکی شدید، آنها را نگه دارید تا در خریدهای بعدی ازشان استفاده کنید.

۳٫ نی پلاستیکی نگیرید
نی های یک بار مصرف پلاستیکی غیر ضروری اند و در نهایت سر از آب های اقیانوس ها در می آورند. آنها بزرگترین دشمن آبزیان هستند. بهتر است نی های فلزی یا بامبو با خود داشته باشید.

۴٫ شناسایی مراکز بازیافت
یک جستجوی سریع در گوگل مپس Google Maps به شما این امکان را می دهد که مراکز بازیافت واقع در منطقه ای که در آن سفر می کنید را پیدا کنید. برخی کشورها، شهرها یا مناطق نسبت به بقیه در زمینه بازیافت بهتر عمل می کنند اما به هرحال وظیفه شما این است که تمامی تلاش خود را در این زمینه انجام دهید.

۵٫ هدر رفت غذا را کاهش دهید
در طول سفر زمینی از وسایل سرد کننده مانند یخچال یا فلاسک برای خنک نگاه داشتن غذا و جلوگیری از خراب شدن آن استفاده کنید. برنامه ریزی قبلی برای وعده غذایی تان و مقدار آن می تواند بسیار مفید باشد.

۶٫ آب معدنی نخرید
خریدن آب معدنی و اضافه کردن بطری های پلاستیکی به محیط زیست، از آن عادت های فوق العاده بد جهانی است که می بایست به سرعت ترک شود. به خصوص که بطری های آب معدنی حاوی مواد نگه دارنده و برای سلامتی بسیار مضر هستند. به جای آن از فلاسک، بطری های فیلتردار یا قمقمه استفاده کنید.

۷٫ مشخص کردن مسیر را فراموش نکنید
گاهی اوقات گم شدن در مسیر به بخشی زیبا و فراموش ناشدنی از سفرتان تبدیل می شود و اتفاقی است که حتی برای حرفه ای ترین و باتجربه ترین گردشگرها نیز پیش می آید. اما اگر سعی دارید تاثیر مخرب خود بر محیط زیست را کاهش دهید، باید مسیرتان را مشخص کنید. گم شدن در یک منطقه و پیمودن چندباره یک مسیر می تواند باعث زیاده روی در مصرف سوخت و البته پول شود.

۸٫ بازرسی فنی اتوموبیل
قبل از این که سفر زمینی خود را شروع کنید، بهتر است اتومبیل خود را به بازرسی فنی ببرید تا مطمئن شوید به درستی کار می کند، روغن یا آب رادیاتور آن چکه نمی کند و هوا را آلوده نمی کند.

۹٫ تنظیم فشار تایر
وقتی فشار تایر اتومبیل تنظیم نباشد، می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود و آسیب های فراوان به محیط زیست وارد سازد؛ بنابراین بهتر است قبل از شروع سفر زمینی تان، فشار تایرها را بررسی و تنظیم کنید.

۱۰٫ هرگز آشغال نریزید
وقتی از نریختن آشغال صحبت می کنیم، منظورمان فقط کیسه، کاغذ و پلاستیک نیست؛ بلکه از آدامس، بخش مرکزی سیب، پوست میوه، پوست آجیل و غیره نیز سخن می گوییم. ممکن است فکر کنید بسیاری از این ها قابل تجزیه هستند و ضرری برای طبیعت و محیط زیست ندارند؛ اما این به هیچ وجه درست نیست. تمامی شان سالها و حتی قرن ها طول می کشد تا تجزیه شوند و چیزی جز زشتی و آسیب برای طبیعت و محیط زیست ندارند. حتی اگر دانه میوه یا سبزی که در طبیعت رها می کنید، بارور و سبز شود، ممکن است به آن منطقه و پوشش گیاهی آن تعلق نداشته باشد و باعث به وجود آمدن شرایط غیر طبیعی و اخلال در طبیعت شود. بقایای غذا، میوه و سبزیجات ممکن است نظر جانوران را به خود جلب کنند و آنها مجبور به خوردن چیزی شوند که از پس گوارش آن بر نمی آیند.

۱۱٫ زباله ها را جمع کنید
تصور کنید چه اتفاقی می افتد اگر امروز تک تک انسان های روی زمین، سه تکه آشغال از زمین بردارند و دور بیاندازند یا چه اتفاقی می افتد اگر هر روز این کار را انجام دهند. تک به تک ما می توانیم با این کار، تاثیرات خوبی داشته باشیم و با رفتار خود به دیگران نیز آموزش دهیم. به این صورت که هرجا آشغالی روی زمین دیدیم آن را برداریم و در سطل آشغال قرار دهیم. اگر سطل آشغالی وجود ندارد بهتر است آشغال ها را در یک کیسه بریزیم و با خود حمل کنیم تا به اولین سطل آشغال برسیم.

۱۲٫ بعد از کمپ، همه جا را تمیز کنید
وقتی در طول سفر زمینی تان به یک اردوگاه می روید و سپس قصد دارید آن را ترک کنید، بهتر است مراقب باشید که در زمان خداحافظی، مکان بهتری برای نفر بعدی که جای شما را می گیرد به جا گذاشته باشید. یکی از روش های این کار همان جمع کردن آشغال های پراکنده در محل و تمیز کردن آن است.

۱۳٫ سنگ ها را روی هم نچینید
سنگ های روی هم چیده شده علامتی هستند که پارکبان ها برای راهنمایی مردم در مسیرهای آنان قرار می دهند. اگر گردشگران به کپه سنگ چیده شده شما برخورد کنند، ممکن است گیج و گمراه شوند و حتی در موقعیت های بسیار خطرناک قرار بگیرند. جابجایی سنگ ها ممکن است باعث تغییرات در منطقه ای که در آن به سر می برید شود و اخلال به وجود بیاورد. بنابراین هرگز در محیط اطراف خود تغییری به وجود نیاورید و اثری از خود به جای نگذارید.

۱۴٫ کثیفی های حیوان خانگی تان را تمیز کنید
بسیاری از ما علاقه داریم حیوانات خانگی خود را به سفر ببریم اما اگر این کار را می کنید مطمئن شوید تمامی لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن آنها را همراه آورده اید. همچنین به این که در برخی مناطق نمی توانید حیوان خانگی خود را ببرید احترام بگذارید و از علائم و هشدارها پیروی نمایید.

۱۵٫ به جانوران در طبیعت غذا ندهید
وقتی در پارک های ملی و طبیعی سفر می کنید، علائم بسیار زیادی را می بینید که در مورد غذا دادن به حیوانات به شما هشدار می دهند. غذا دادن به حیوانات باعث می شود جانوران عادت های غذایی غیر طبیعی و غیر سالم پیدا کنند و دیگر قادر به پیدا کردن غذا و زندگی در محیط طبیعی زندگی خود نباشند.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …