کرونا از جنگ جهانی قوی تر است

یک هنرمند جوان ایرانی که بزودی کارگاهی را در جشنواره «فیلم جدید، کارگردانان جدید» برگزار می‌کند، معتقد است قدرت کرونا حتی از جنگ‌های جهانی بیشتر است.
سهیل کریمی به عنوان نماینده ایران کارگاه «قصه‌های ایرانی، فیلمسازان مستقل ایرانی» را در جشنواره FEST NEW DIRECTORS NEWFILMS FESTIVAL برگزار می‌کند.
او نخستین سخنران جشنواره یاد شده است که سخنرانی خود را روز دوم آگوست (۱۲ مرداد) به صورت آنلاین برگزار می‌کند و طی آن درباره فیلمسازان مستقل سینمای ایران همچون عباس کیارستمی، سهراب شهید ثالث و … صحبت خواهد کرد.
او درباره این رویداد سینمایی که در پرتقال برگزار می‌شود، توضیح داد: امسال با توجه به شیوع کرونا این دوره از جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود و قرار است آثار نخستین روز آن به کادر درمانی کشورهای پرتقال و اسپانیا که بر اثر کرونا جان باخته‌اند، تقدیم شود.
این هنرمند جوان درباره تاثیر کرونا بر ساخت فیلم‌های آینده گفت: قطعا تاثیرگذار خواهد بود. چراکه سال‌هاست ویروسی این چنین همه گیر در جهان وجود نداشته است و طبیعتا این ویروس بر همه چیز از جمله فرهنگ و هنر اثرگذار خواهد بود.
کریمی که دوره فیلمسازی را در جمهوری چک گذرانده و تاکنون با دو فیلم کوتاه «ویوالدی» و «مسیر» در بخش های از جشنواره‌های مختلف سینمایی از جمله جشنواره فیلم کن (سال ۲۰۱۹) و جشنواره‌هایی در مکزیک، برزیل، ایتالیا، گرجستان، بلاروس و … حضور داشته است، اضافه کرد: بخشی از جشنواره‌های مهم جهانی به دلیل رسالت اجتماعی خود حتی در دوره جنگ‌های جهانی تعطیل نشدند ولی کرونا ظاهرا از جنگ‌های جهانی هم قوی‌تر است چراکه همه این رویدادها را به تعطیلی یا به شکل برگزاری آنلاین کشانده است.
او ادامه داد: کرونا آنچنان جهان را شوکه کرده که شاید فعلا کسی نتواند درباره آن فیلمی بسازد ولی پس ذهن همه هنرمندان این فکر وجود دارد و قطعا بسیاری از هنرمندان در آینده، روزهای کرونایی را ثبت خواهند کرد.
کریمی با اشاره به اینکه قصد دارد مجموعه مستندی درباره این دوره بسازد، اضافه کرد: در فیلم آینده‌ام که فیلمی بلند است، حتما بخشی را به دوران کرونایی اختصاص و نشان می‌دهم در دوره‌ای، ویروسی ذره‌بینی، جهان را به تعطیلی کشاند.
او در ادامه از مزیت‌های کرونا نیز سخن گفت و توضیح داد: این ویروس با وجود تمام آسیب‌ها و زیانی که برای انسان‌ها داشت، سبب شد مردم بیشتر با جهان خود آشنا شوند و امیدوارم با وجود تطیلی‌هایی که ایجاد کرده است، باز هم مردمان جهان، به دوران پویایی بازگردند.

کریمی با ابراز تاسف از زیانی که کرونا به صنعت سینما زده، خاطرنشان کرد: صنعت سینما در این دوران، ضرر هنگفتی دید که جبران آن نیازمند زمانی طولانی است ولی امیدوارم مردم جهان، سینما را تنها نگذارند و فیلم‌ها را در سالن سینما ببینند چراکه یک فیلم حتی اگر متوسط باشد، نتیجه تلاش گروهی از هنرمندان است.
او در پایان گفت: این روزها مراکز خرید لبریز از جمعیت است و همیشه اولین چیزی که قربانی می‌شود، فرهنگ و هنر است درحالیکه دل و جان آدمی با همین مقوله زنده می‌ماند. ضمن اینکه رستوران هم کم خطرتر از سینما و تئاتر نیست.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …