یوزهای پارک توران به ۱۱ فرد رسید

یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه ای در خطر انقراض است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: مجموع یوزپلنگ های شناسنامه دار محدوده پارک ملی توران استان سمنان به ١١ فرد رسید و تمام تلاش ها برای شکستن کد انقراض یوز و رسیدن به عدد ۵٠ فرد پیگیری می شود.
امیرعبدوس روز سه شنبه با انتشار عکس یک خانواده یوزپلنگ در صفحه اینستاگرام خود نوشت: نمی دانم در پست قبلی یوزپلنگی را که از بین پاهای یوز جلوی دوربین دیده می شود مشاهده کرده بودید یا خیر؟ وقتی آن پست را می نوشتم منتظر بودم یک نفر در کامنت ها سوال بپرسد آیا این تصویر دو فردی همان خانواده چهار فردی جدید است؟ بله! واقعیت را اکنون در تصویر مشاهده می کنید.
وی افزوده است: این خانواده ۴ فرد دارد. یوز مادر این تصویر با یوز مادر خانواده ای که قبلا در چند پست قبلی معرفی کرده بودم کاملا متفاوت است. در این تصویر مادر و دو توله در قاب زیبایی که توله بازیگوش سوم از پاهای خود در جلوی دوربین ساخته است قرار گرفته اند. اما ممکن است این خانواده توله های بیشتری داشته باشد مثلا چهار توله که یکی از توله ها جلوی دوربین نیامده باشد.
وی تصریح کرده است: فعلا با اطمینان کامل حضور دو خانواده حداقل ۴ فردی را در محدوده پارک ملی نوید می دهیم که در تجمیع با سه یوزپلنگی که به صورت منفرد در این محدوده شناسایی شده اند تا کنون مجموع یوزپلنگ های شناسنامه دار محدوده پارک ملی توران به ١١ فرد رسیده است.
یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده ‌اند.
در واقع ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند. منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …