حجم آب تالاب کانی برازان افزایش یافت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: امسال حجم آب ذخیره شده تالاب بین‌المللی کانی‌برازان نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش یافت.
سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد با اشاره به اینکه هم اکنون وضعیت آبی تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مطلوب است، اظهار کرد: حجم آب ذخیره شده تالاب ۱۵ درصد بیشتر از پارسال بوده و حجم آب ورودی به تالاب ۴ دهم مترمکعب در ثانیه است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه ظرفیت ذخیره آب در این تالاب، محدود است، افزود: در صورت افزایش این حجم، آب وارد زمین‌های زراعی اطراف تالاب شده و باعث ایجاد خسارت به راه‌های دسترسی و زمین‌های زراعی می‌شود.
سخنور افزود: آب این تالاب از رودخانه مهاباد، چشمه روستای «قره‌داغ» و زهکش‌های اطراف این تالاب تامین می‌شود که امسال با توجه به لایروبی زهکش‌ها و بارش خوب زمستانی، سرعت ورود آب قابل توجه است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد تصریح کرد: همچنین آب مازاد رودخانه مهاباد از طریق شاخه انحرافی پایین دست روستای خورخوره وارد تالاب شده و بعد از سیراب کردن تالاب بخشی از آن وارد دریاچه می‌شود.
تالاب کانی برازان مهاباد نخستین سایت پرنده نگری کشور محسوب می‌شود و با وسعتی افزون بر ۹۲۷ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …