خانه مشکاتیان ثبت ملی می شود؟

رادیو ایران در برنامه «سلام صبح بخیر» به ماجرای تخریب خانه زنده یاد پرویز مشکاتیان پرداخت و حامد جوادزاده مجری برنامه با اشاره به اینکه برخی از چهره‌ها و خانه‌ها جزو میراث فرهنگی کشور ما هستند توضیح داد: خانه زنده یاد مشکاتیان خانه‌ای ۵۰ سال به بالا نیست و ابنیه تاریخی به حساب نمی‌آید اما چون این استاد آهنگساز و موسیقیدان فقید در آنجا به دنیا آمده و بزرگ شده، مردم نیشابور می‌خواهند این خانه ثبت شود و باقی بماند.
در ادامه محمد داراشانی مالک این خانه در گفتگو با رادیو ایران اعلام کرد: من این خانه را دو سال پیش به قیمت دو میلیارد تومان خریده بودم تا آن را بسازم و حالا قیمت این خانه ۱۰ میلیارد تومان شده است اما میراث فرهنگی می‌خواهد آن را به همان قیمت دو سال پیش از من بخرد. من اختیاردار ملک خود هستم و حالا هم مجوز گرفته‌ام و می‌خواهم آن را تخریب کنم و بسازم.
وی افزود: این خانه جایگاهی برای معتادان شده و احتمال ریزش آن هم بالا است و اگر دیوار خراب می‌شد و دو نفر معتاد جان خود را از دست می‌دادند من باید پاسخگو می‌بودم. از ۱۲ سال پیش این خانه چون مخروبه بوده تخلیه شده است.
محمد اسماعیل اعتمادی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور نیز در ادامه روی خط برنامه در پاسخ به اینکه چطور منتظر ماندید تا شهرداری برای تخریب خانه استاد مشکاتیان مجوز صادر کند، گفت: هنوز مجوز صادر نشده، این قضیه در دست پیگیری است و ما هم شکایت کرده‌ایم تا مشخص شود آیا چنین مجوزی واقعاً صادر شده است؟ شهرداری که تا به حال این موضوع را انکار کرده است.

۳۰ اردیبهشت منزل مشکاتیان واجد ارزش و ثبت ملی شد
وی افزود: از سال گذشته پیگیر ثبت این منزل به عنوان یک اثر شاخص بودیم و پرونده ثبتی آن نیز تهیه و اواخر سال گذشته به وزارت میراث فرهنگی منعکس شد. ۳۰ اردیبهشت امسال این منزل واجد ارزش شناخته شد و در وزارت میراث فرهنگی به ثبت رسید. متأسفانه در سال ۹۷ این منزل توسط وراث به فردی واگذار شد که تخصصی در زمینه مسائل هنری نداشت. ما در این دو سال پیگیر بودیم تا منزل تخریب نشود چون خریدار فقط به قصد تخریب و برج سازی آن را خریده بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور گفت: مذاکرات متعددی با خریدار داشتیم و از او خواهش کردیم خانه را تخریب نکند تا سرمایه گذاری برای این منزل پیدا کنیم یا شهرداری در اعتبارات خود ببیند. سال گذشته شورای اسلامی شهر نیشابور خریداری این منزل توسط شهرداری را تصویب کرد. اما چون در نیمه دوم سال بود شهرداری نمی‌توانست متممی برای بودجه‌اش بیاورد و این کار به سال ۹۹ افتاد. امسال شهرداری مکلف شده این منزل را خریداری و بازسازی کند اما قبل از اینکه این اعتبار تخصیص داده شود چنین اتفاق تلخی افتاد.

شهرداری وظیفه‌ای در حفظ بناهای تاریخی ندارد!
در ادامه ترقی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیشابور روی خط رادیو آمد و اعلام کرد: صراحتاً اساسنامه میراث فرهنگی بحث حفظ این بناها را وظیفه میراث می‌داند. اگر در زمانی که طرح جامع و تفصیلی شهرداری تصویب می‌شد یا همین الان تغییر کاربری در این ملک می‌دادند، شهرداری موظف است جوابی ندهد تا جواب میراث بیاید. اگر نامه‌ای برای اینکه این ساختمان ثبت ملی و ثبت میراث شده می‌آمد اصلاً این مشکلات را نداشتیم. چند وقت است این قضیه در کش و قوس بوده و هنوز ثبت نشده است.
وی گفت: این ساختمان قدمتی ندارد که ثبت شود. طبق قانون این ساختمان باید قبل از ۱۳۲۰ ساخته می‌شد که جزو خانه‌های تاریخی و میراث ملی شود. در این موضوع اشکالی متوجه شهرداری نیست. دو خانه دیگر هم هست که ثبت میراث فرهنگی است و به آموزش و پرورش اجاره داده شده و میراث دنبال آن نیست. لابد منتظرند آن هم تخریب شود تا دنبال کارش بیفتند!

وظیفه ذاتی شهرداری حفظ و نگهداری خانه‌های تاریخی است!
اعتمادی رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور در واکنش به این گفته‌ها بیان کرد: در شهر یزد و کاشان هزاران خانه تاریخی وجود دارد آیا همه اینها باید به تملک میراث فرهنگی دربیاید!؟ اصلاً چنین قضیه‌ای امکان پذیر نیست. وظیفه ذاتی شهرداری حفظ و نگهداری خانه‌های تاریخی است و این در قانون شهرداری آمده است. من تعجب می‌کنم چطور چنین چیزی گفتند.
وی گفت: اینکه خانه قدمت تاریخی ندارد درست است و شخصیت استاد مشکاتیان مدنظر است. خانه در دوره پهلوی اول است و در تعاریف میراث فرهنگی هم به عنوان خانه تاریخی شناخته نمی‌شود اما حضور استاد مشکاتیان به این منزل اهمیت می‌دهد. سال ۹۳ شهرداری با مالکین تفاهمنامه امضا کرده تا آن را خریداری کند. این تفاهمنامه موجود است اما متأسفانه به دلیل تغییر شهردار وقت این اتفاق نمی‌افتد.

تا روز قبل از تخریب خانه مشکاتیان این اثر ثبت ملی نشده بود
در ادامه شهردار نیشابور هم گفت: به استناد بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌ها می‌بایستی همراهی و همیاری با سازمان‌های فرهنگی داشته باشند و وظیفه‌ای در حفظ، نگهداری و مرمت این آثار ندارند. در عین حال که در جای جای کشور با توجه به حساسیت شهرداری‌ها نسبت به این موضوعات، شاهد ورود آنها بوده‌ایم و تملک این املاک و حفظ و نگهداری آنها را انجام داده‌اند. در شهر نیشابور هم این اقدامات به انجام رسیده است اما به لحاظ قانونی هیچ وظیفه‌ای در حفظ این آثار شهرداری‌ها نداشته و ندارند و آن چیزی که تا امروز صورت گرفته در بحث همراهی و حفظ آثار معنوی شهر بوده است. هیچ ثبت ملی درباره این اثر تا روز ۱۳ خرداد ماه که آخرین روز کاری بوده و روز بعد آن این اتفاق افتاده، به دست شهرداری واصل نشده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …