رسولبخش زنگشاهی درگذشت

رسولبخش زنگشاهی ـ پیشکسوت موسیقی سیستان و بلوچستان و قیچک‌نواز چیره‌دست بلوچ ـ صبح روز جمعه ـ سوم مرداد ماه ـ از دنیا رفت.
ندیم زنگشاهی، فرزند پهلوان رسولبخش زنگشاهی گفت که پدرش به بیماری دیابت مبتلا بوده و امروز صبح به علت سکته قلبی در منزل از دنیا رفته است‌.
این نوازنده که سال‌ها پیش به واسطه شرکت در یکی از جشنواره‌های معتبر موسیقی در فرانسه دکترای افتخاری دریافت کرده بود، با اتفاق نظر تمام نوازندگان بلوچ، بهترین نوازنده «سرود» مخصوصا در سبک موسیقی حماسی بلوچی شده بود.
او در جوانی به دلیل توانایی قابل توجهش در نوازندگی، مدت‌ها با مرحوم پهلوان بلند زنگشاهی در اجرای برنامه‌های مختلف همکاری داشته و بعدها با نوازندگان دیگری چون ملاغلام قادر رحمانی، ملا جان محمد، شهداد نصرت و ملا کمال خان که بهترین خوانندگان حماسی معاصر بلوچستان بودند به اجرا پرداخت.
رسولبخش، یادگیری «سرود» را در ١۴ سالگی زیر نظر پدرش پهلوان دلوش آغاز کرد و پس از آن مدت‌ها از محضر استاد «درمحمد» نیز بهره گرفت که هر دوی این اساتید در جایگاه هنری او نقش مهمی داشتند.
چندی پیش آلبوم آثار او با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و انجمن موسیقی استان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
این هنرمند ۲۲ فرزند و سه همسر دارد که ندیم و سهیل تنها فرزندانش هستند که نواختن را از پدرشان یاد گرفته‌اند.
زنگشاهی دو سال پیش به دلیل بیماری دیابت یک پای خود را از دست داد و در دوران زندگی خود از پای مصنوعی استفاده می‌کرد.
از این هنرمند پیشکسوت در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر نیز تجلیل شد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …