استاد هنر قلم زنی اصفهان را کرونا از ما گرفت

استاد مهدی ذوفن

مهدی ذوفن هنرمند پیشکسوت قلمزنی و قلم‌گیری اصفهان در سن ۹۰ سالگی و بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت و این خطه یکی دیگر از سرآمدان عرصه فرهنگ و هنر خود را از دست داد.

مهدی ذوفَن، فرزند حسن علی ذوفن استاد شهیر قلمزنی اصفهان بود که در زمستان سال  ۱۳۰۹ در اصفهان به دنیا آمد و پس از ۹۰ سال زندگی هنرمندانه بدلیل ابتلا به بیماری کرونا در تهران درگذشت و در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

مهدی، نزدیکترین فرزند به پدرش از حیث هنر و سلوک بود که از پنج سالگی به کارگاه پدرش می‌رفت و شاگردی می‌کرد؛ او در سال ۱۳۳۰ به سربازی رفت و در سال ۱۳۳۳ ازدواج کرد؛ مهدی ذوفن با تشویق استادش مدتی به کار نقاشی و قلمزنی پرداخت اما تشویق استاد بهزاد باعث تصمیم جدی او در ادامه راه قلمزنی شد.

او سه فرزند داشت که یکی از آنها به نام محمد علی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.

پدر مهدی ذوفن، کارگاه بزرگی داشت که در آن ظروف، گلدان‌ها و شمعدان‌های نقره برای اهدا به دولت‌های خارجی ساخته می‌شد؛ استاد حسین بهزاد وقتی طراحی‌های او را دید به وجد آمد و او را به هنر روی مس تشویق کرد؛ او ابتدا به قلمزنی روی آورد و پنجه‌هایش تیز و سبکبال بودند اما پس از مدتی به سبک قلم گیری روی آورد و در پی طرح‌های نو بود؛ در سبک قلم‌گیری بر روی مس، ضربه نمیزنند بلکه قلم بر آن بی وقفه می‌رقصد.

مهدی ذوفن مانند پدرش معتقد بود که قلمزن باید خلاق باشد و اینگونه بود که بیش از ۲۰۰ اثر فاخر از خود به یادگار گذاشت که از مهمترین آنها می‌توان به تزیین درهای حرم مطهر امام رضا(ع) اشاره کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه استاد مهدی ذوفن یکی از بازماندگان خانواده هنرمند ذوفن در اصفهان بود، اظهارداشت: این هنرمند آثار فاخر بسیاری داشت و در ماه‌های اخیر در تهران زندگی می‌کرد.

جعفر جعفرصالحی افزود: استاد مهدی ذوفن بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران در گذشت و پیکر وی در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز با صدور پیام تسلیت به مناسبت درگذشت استاد “مهدی ذوفن” از اساتید پیشکسوت هنر قلمزنی اصفهان، تاکید کرد: دیار نصف جهان بار دیگر در سوگ از دست دادن یکی از هنرمندانش که خالق آثاری بی‌بدیل بود، نشسته است.

فریدون اللهیاری افزود: شادروان مهدی ذوفن که از خاندانی هنرمند در سال ۱۳۰۹ خورشیدی پا به عرصه وجود نهاد، همچون پدر هنرمندش مرحوم حاج حسن علی قلمزن (ذوفن) توانست در عرصه هنر قلمزنی بیش از ۸۵ سال فعالیت کند به نحوی که امروز بخشی از هنر ارزشمند وی (در کنار ۲۰۰ اثر ارزشمندی که از وی باقیمانده) در تزیین درهای حرم آسمانی امام رضا(ع) به چشم خورده و یادگاری است از همت والای این هنرمند پیشکسوت در امتداد بخشیدن به حیات فرهنگی و تمدنی دیار کهن نصف جهان.

در ادامه این پیام با بیان اینکه مهدی ذوفن در ایام طولانی هنرورزی خود از محضر اساتید بزرگی همچون مرحوم عیسی بهادری، جواد رستم شیرازی، استاد بهزاد و بسیاری از هنرمندان دیگر در هنرهایی همچون قلمزنی و نگارگری سرآمد روزگار شد، آمده است: درگذشت این هنرمند فرهیخته که عمر پربرکت خود را در راه اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین صرف نموده و به‌عنوان پدری فرزانه، یکی از فرزندان خود را در ایام دفاع مقدس در راه دفاع از میهن و آئین خویش تقدیم انقلاب کرد را به تمامی هنرمندان و دوستداران هنر و میراث کهن فرهنگی این سرزمین صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

تاکنون  افزون بر ۱۵ هزار نفر بر اثر کرونا در کشور جان باختند.

 

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …