قلعه بابک

قلعه بابک
قلعه بابک، قلعه جمهور، دژ بابک یا بابک قلعه سی، یادگار دوران مبارزه ایرانیان با خلفای عرب است. قلعه‌ای با شگفتگی‌های بسیار که بر بلندی کوهی به ارتفاع ۲۳۰۰ متر قرار گرفته و همین موضوع سبب شد تا این قلعه در موقعیت استراتژیکی باشد و تبدیل به دژی تسخیر ناپذیر شود.
اگر بازدید از قلعه بابک کبیر را از تبریز یا اهر آغاز می‌کنید، می‌توانید جاهای دیدنی تبریز را هم ببینید و در بازار قدیمی اهر هم گشتی بزنید و بعد راهی کلیبر شوید، چرا که این شهر جاییست که جنگل‌ ارسباران از آن شروع می‌شود، در راه رفت یا برگشت گرسنه که شدید، غذا را در کلبیر بخورید. همچنین می‌توانید شب را در کلیبر یا خانه های این شهر کوچک بمانید و صبح زود راهی قلعه شوید. از کلیبر که به سمت قلعه راه بیفتید، عشایر شاهسون و چادرهایشان هم در مسیرتان استریال به بالای قلعه که برسید منظره‌ بی‌نظیری به اطراف انتظارتان را می‌کشد. از قلعه بابک چیز زیادی باقی نمانده است و جاذبه بیشتر ابهت قلعه و مسیر پیج در پیچ رسیدن به آن است که بخشی از آن را بازسازی کردند و بخشی نیز دست نخورده باقی مانده است.
در دو طرف دروازه قلعه دو برج ساخته شدند که زمانی جایگاه دژبان بوده و در چهار طرف قلعه هم چهار برج دیده‌بانی ساخته شده که به صورت برج‌های استوانه‌ای شکل هستند. برای رسیدن به این قلعه، افراد می‌بایست در گذشته از معبری دالانی عبور می‌کردند که تنها گنجایش عبور یک نفر را در لحظه داشت. در این قلعه در روزگاران گذشته وسایلی از قبیل منجنیق و آتش افکن نیز استفاده می‌شد تا بر تسخیر ناپذیری این قلعه افزوده شود. جالب است که بدانید بابک خرم دین، رهبر جنبش سرخ جامگان، ۲۲ سال در این قلعه با خلفای عباسی مبارزه کرد و سرانجام با خیانت فردی به نام افشین شکست خورد. اکنون پس از ۱۲۰۰ سال، بخش‌هایی از این دژ افسانه‌ای برجا مانده و برای رسیدن به آن باید راهی صعب العبور را طی کرد.
در مسیر و در کنار دیواره‌های پلکان دژ، جایگاه‌هایی برای دیده‌بان‌ها ساخته شده تا هر جنگنده‌ای قبل از بالا آمدن دیده شود. پس از ورودی، به بنایی می‌رسیم که دو یا سه طبقه داشته است. تالار اصلی قلعه را هفت اتاق احاطه کرده است، اتاق‌ها و آب انبارهای دیگری در قسمت شرقی دژ قرار دارند، آب انبارهایی که طاق‌های جناغی و گهواره‌ای داشته و محوطه داخلی آن‌ها نیز توسط ساروج اندود شده‌اند تا غیر قابل نفوذ شده باشد.
قلعه بابک
زمستان‌ها آب انبار از آب برف و باران پر می‌شد تا در تابستان‌ها و زمان محاصره از آن استفاده شود. از راه قلعه بابک که بگذرید، با پشت‌ سر گذاشتن روستاهای شجاع‌آباد، هجراندوست، آغویه و علی‌آباد به دره مکیدی می‌رسید. این پارک جنگلی پر است از درختان میوه و پرنده. منطقه‌ گردشگری آینالو نیز در جنگل های ارسباران با فاصله‌ یک ساعته از قلعه بابک از دیگر دیدنی های کلیبر است که پر از درختان سبز و پردرخت است و در این جنگل‌ مارال و آهوی وحشی زندگی می‌کند. عمارت آینالو که یادگار معماری دوره‌ی قاجار است، در این منطقه کلیبر بسیار دیدنی است که پیشنهاد می‌کنیم از بازدید آن غافل نشوید. شما اگر با دوستان و اقوامتان به کلیبر سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفرتان با رزرو هتل خیالتان را از بابت اقامت در این منطقه راحت کنید.

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …