ییلاق سلانسر

قطعا حضور بر فراز ابرهایی متحرک و لمس رطوبتی دلچسب در یک شرایط آب و هوایی مساعد، می تواند روح و جسم شما را تا ساعات متمادی به تسخیر خود درآورد! اشتباه نکنید برای دستیابی به چنین نقطه خاص و منحصر به فردی که درست مطابق با همه آنچه که در سنین کودکی و یا نوجوانی تنها در خواب های شیرین خود می دیدیم، لازم نیست به رویاپردازی و خلق فانتزی های قوی ذهنی روی بیاوریم و تنها کافی است در اولین فرصتی که دست می دهد، کوله مسافرتی خود را برداریم و راهی نقطه ای از ایران به نام ییلاق سلانسر رودبار شویم که در بخش جنوبی استان گیلان واقع شده و از آن به عنوان یکی از بلندترین ییلاقات کل کشور یاد می کنند. پس اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتری در خصوص آشنایی با ییلاق سلانسر شده اید، در ادامه این مطلب  را با ایرانگردنیوز همراه باشید.

کمی با سلانسر

ییلاق سلانسر رودبار نام یکی از مناطق ییلاقی و همچنین توریستی و گردشگری در بخش جنوبی استان گیلان است که در حدفاصل ۱۲ کیلومتری غرب شهر رستم آباد قرار دارد. این منطقه دارای ارتفاعی بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۵۰ متر از سطح دریا بوده و از جمله نقاط قابل دسترس برای گردشگران و مسافرانی است که از بخش جنوبی گیلان وارد این خطه سرسبز و دیدنی کشورمان می شوند. لازم است بدانید که ییلاق سلانسر رودبار به نسبت سایر ییلاق های موجود در استان زیبای گیلان، از فاصله به مراتب کمتری نسبت به مرکز آن یعنی شهر رشت برخوردار می باشد.

راهنمای مسیر ییلاق سلانسر

برای رفتن به ییلاق سلانسر رودبار ابتدا می بایست خود را به شهر رستم آباد که از توابع شهر رودبار می باشد، برسانید و سپس از طریق خیابانی که در سمت چپ بلوار اصلی این شهر یعنی خیابان امیرالمومنین قرار گرفته است، به طرف منطقه گردشگری ییلاق سلانسر رودبار تغییر مسیر دهید. توجه داشته باشید در صورت قرار گرفتن در مسیر ییلاق سلانسر، قطعا در مقابل دیدگان شما تابلوهایی جهت راهنمایی شما در طول مسیر ظاهر خواهند شد.

بعد از افتادن در مسیر ییلاق سلانسر، هنوز خیلی پیش نرفته اید که با منظره فوق العاده جذابی از ترکیب طبیعت بکر و سرسبز حاکم در منطقه با جلگه سپیدرود رو به رو می شوید که قطعا تا مدت ها چنین تصویری در ذهن و روحتان باقی خواهد ماند! در خصوص تنوع پوشش گیاهی موجود در منطقه نیز بطور خلاصه باید اظهار نماییم که وضعیت ظاهری و تراکم گیاهی دیده شده در این نقطه از کشورمان به نسبت پوشش های انبوه گیاهان و درختان قرار گرفته بر روی دامنه های شمالی رشته کوه البرز کمی شلخته تر و خشک تر به نظر می آید که البته این تنها یک مقایسه ساده است و شما گردشگران و مسافران علاقمند به حضور در ییلاق سلانسر رودبار قطعا خود گواه زیبایی هایی که در طول مسیر منتهی به این خطه چشم نواز از کشورمان موجود می باشد، خواهید بود. لازم به ذکر است که در مسیر ییلاق سلانسر تنوع گیاهی متعددی به چشم می خورد.

با ادامه دادن مسیر ییلاق سلانسر، قسمت آسفالتی راه به پایان می رسد و شما وارد یک جاده خاکی نه چندان هموار می شوید که البته این جاده خاکی نیز خیلی برای گردشگران عزیز نمی توان دردسرساز شود و تقریبا همه نوع وسیله موتوری از توانایی عبور از آن برخوردار هستند. با پیمودن مقدار کمی از این جاده خاکی به تدریج وارد بخش جنگلی منتهی به منطقه سلانسر می شوید که عمده درختان تشکیل دهنده آن توسکای ییلاقی، راش، پلت، بلوط، کاج و افرا می باشند. با عبور از این بخش وارد قسمت دیگری از مسیر منتهی به ییلاق سلانسر خواهید شد که در آن به نسبت بخش قبلی کمتر می توان با پوشش انبوهی از درختان مواجه شد و بیشتر طول مسیرتان را مراتع سرسبز و استپی تشکیل می دهند.

نکته قابل توجه در این بخش از مسیر حرکتی گردشگران و مسافران گرامی برای رفتن به سوی سلانسر، خشک شدن و سوختگی نوک تعداد زیادی از درختان موجود در این منطقه است که ناشی از برخورد رعد و برق با آنان بوده و بخاطر همین شاید خیلی بد نباشد اگر پیش از آغاز سفر خود، از طریق سامانه هواشناسی وضعیت جوی حاکم در طول مسیر را جویا شوید تا خدایی ناکرده در حین سفر با مشکلاتی همچون رگبار، صاعقه مواجه نشوید. با گذشتن از مراتع و مناطق استپی، وارد فاز جدیدتری از مسیر آشنایی با ییلاق سلانسر خواهید شد که در حوالی آن می توانید با آنتن های مخابراتی که برای انتقال امواج در ارتفاعات این منطقه نصب شده اند، رو به رو شوید و با پشت سر گذاشتن آنان تقریبا خود را حاضر در ییلاق سلانسر ببینید که دیگر ابرها کاملا زیر پای شما هستند و این شمایید که بر بلندای یکی از بهترین ییلاق های نه تنها ایران بلکه کل دنیا قرار گرفته اید. به سلانسر خوش آمدید.

ییلاق سلانسر 2

معنای نام سلانسر

نام سلانسر متشکل است از ۳ کلمه سل، آن و سر که با توجه به معنی سِل در زبان محلی که از آن به عنوان آبگیر یاد می شود. می توان گفت که نام سلانسر یعنی مکان و منطقه ای مشرف به آبگیرهای متعدد! لازم است بدانید که در ییلاق سلانسر هیچگونه خدمات رفاهی همچون برق، آب، گاز وجود ندارد و آب مورد نیاز کسانی که در این منطقه ساکن شده اند از چشمه پایین دست سلانسر واقع در منطقه مسکونی آن تامین می گردد.

ناگفته نماند که عدم ایجاد خدمات رفاهی در منطقه سلانسر شاید به این دلیل باشد که مدت های مدیدی است در این ییلاق ساکنان دائمی مستقر نشده و عمده اسکان یافتگان آن ایلات و عشایری هستند که این منطقه را برای سپری کردن تابستان های خود انتخاب کرده اند؛ نظیر دامپروران مناطق فومن و شفت که البته آنان نیز در گذشته های بسیار دور برای ییلاق خود راهی این منطقه می شدند و مدت زمان زیادی است که به سبب اجرای جدی طرح صیانت از مراتع جنگلی کشور از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، آمار مهاجرت کنندگان به منطقه گردشگری و طبیعت محور سلانسر بسیار کم و محدود شده است.

چشم اندازهای ییلاق سلانسر

سلانسر برای خیلی از عکاسان می تواند به عنوان یک بهشت زمینی با کلی سوژه های منحصر به فرد طبیعی قلمداد شود! در طول مسیر منتهی به سلانسر تعداد بیشماری ایستگاه مناسب برای دستیابی شما گردشگران و مسافران عزیز به چشم اندازهایی خارق العاده وجود دارد که می توانید در صورت تمایل به آشنایی با ییلاق سلانسر در همین نقاط چادر بزنید و با ایجاد یک کمپینگ دوستانه به کسب لذت از بودن در این خطه از کشورمان بپردازید.

البته ناگفته نماند که با توجه به اینکه سلانسر یک منطقه بسیار مرتفع است و عمدتا ابرهای متراکم کلِ دید منطقه را برای بینندگان حاضر در آن مختل می کنند، باید دعا کنید که در روز حضور شما در منطقه، این ابرها حداقل کمی پراکنده در آسمان ییلاقی سلانسر حاضر شوند تا مانع از چشم اندازهای خاطره سازی که قطعا تا مدت بسیار زیادی در ذهن و یاد شما عزیزان خواهد ماند، نشوند! پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل برای حضور و آشنایی با ییلاق سلانسر، حتما فصل تابستان را انتخاب کنید تا دسته کم با شرایط آب و هوایی مساعدی مواجه شوید. سعی کنید به دنبال کسانی باشید که از تجربه سفر به ییلاق سلانسر برخوردار هستند و از آنان بخواهید تا مکانی مناسب را برای اسکان و اقامت شما و همسفرانتان معرفی نمایند.

توجه داشته باشید که برای حضور در سلانسر حتی در گرمترین فصل سال یعنی تابستان نیز بایستی از لباس های بسیار گرم استفاده نمایید، چرا که هر چه موقعیت مکانی شما در منطقه سلانسر بالاتر برود، قطعا هوا خنک و دچار کاهش دما می گردد. همچنین این را هم در گوشه ای از ذهن خود داشته باشید که در سلانسر هیچگونه امکان رفاهی و خدماتی برای استفاده شما وجود ندارد و هر چه را که بخواهید داشته باشید و از آن بهره ببرید، بایستی خودتان از قبل آن را تهیه کرده باشید؛ مثلا برای روشن کردن آتش بهتر است از مناطق پایین دست ییلاق سلانسر مقداری چوب و هیزم تهیه نمایید چرا که با توجه به استقبال گروه های مختلف طبیعت گردی و کمپینگ زدن های طولانی مدت آنان در این منطقه، پیدا کردن چوب خشک برای ایجاد یک آتش حسابی بسیار سخت و حتی غیر ممکن تلقی می شود.

ییلاق سلانسر 3

در پایان بخش آشنایی با ییلاق سلانسر نیز بهتر است یکی از چشم اندازهای فوق العاده ای که تنها با حضور در منطقه سلانسر می توانید با آن رو به رو شوید را برایتان شرح دهیم. فرض کنید در شبی مهتابی بر روی یکی از دامنه های سرسبز کوهستانی سلانسر قرار گرفته و کهکشانی از ستاره های درخشان در پس دیدگانتان و ابرهایی نیز به آرامی در حال عبور از زیر پاهایتان هستند و این شما هستید که از دور نظاره گر طبیعت بکر و در تاریکی فرو رفته سلانسر با تعداد مشخصی از چراغ شهرها و روستاهای پایین دست این منطقه بوده و در حال رقم زدن یک شب به یاد ماندنی برای خود و همراهانتان هستید.

کلام آخر

ییلاق سلانسر رودبار در کنار تمام ظرفیت های طبیعی و موقعیتی خود به عنوان یک مکان گردشگری و دیدنی از منظر تاریخی نیز برای کشور عزیزمان ایران بسیار حائز اهمیت می باشد. در منطقه سلانسر بقایای یک دژ باستانی به نام لشگرگاه قرار گرفته که بنابر گفته مورخان قدمت آن مربوط می شود به خلال قرن های پنجم تا هفتم هجری قمری! در این ییلاق شما می توانید با انواع مختلفی از پوشش های گیاهی که دارای خواص درمانی و پزشکی هستند، مواجه شوید که از جمله آنان می توان به گل گاوزبان اشاره داشت که با یک زمانبندی مناسب و انجام سفر در روزهای پایانی فصل بهار می توانید آزادانه به برداشت و چیدن این گیاه فوق العاده ارزشمند بپردازید. در پایان نیز بایستی مجددا یادآوری کنیم که منطقه کوهستانی سلانسر نام یکی از بهترین ییلاقات موجود در نواحی شمالی ایران یعنی استان زیبای گیلان می باشد که قطعا می تواند برای هر دوستدار طبیعت و گردشگران داخلی و خارجی که به دنبال یک اقلیم سراسر سبز و آرامش بخش می باشند، به عنوان یک مقصد مسافرتی ایده آل قلمداد شود.

 

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …