توسعه تحسین برانگیز چابهار در دهه گذشته

توسعه چابهار و قرارداد همکاری

به گزارش ایرانگردنیوز محمدرضا نوروزپور مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در دیدار با عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: اقدامات بزرگ و افتخار آمیزی در این منطقه در سال های گذشته به ویژه دولت های یازدهم و دوازدهم به انجام رسیده که تحسین برانگیز است

نوروزپور، چابهار را خطه ای بسیار استراتژیک و ژئوپولتیک نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه توصیف کرد که دهه های متمادی قرار بود توسعه یابد و نقش مهمی در محور ترانزیتی  و کریدور شرق به غرب و جنوب به شمال بازی کند، اما به دلایلی همچون توسعه نیافتگی سایر بخش ها، توطئه قدرت های جهانی یا مشکلاتی که در این راه پدید آمده یا می آوردند، محقق نشد. وی یادآوری کرد: یکی از نخستین سفرهای استانی رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان بود که بر توسعه سواحل مکران توسعه و تاکید ویژه داشت و همین موضوع، گویای اهمیت منطقه است. مدیرعامل ایرنا گفت: اتفاقات بزرگی در سال‌های گذشته در این منطقه به وقوع پیوسته که شاید در حدود ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته بی نظیر بوده، اما شاید بسیاری از مسوولان کشور از آن بی اطلاع باشند. نوروزپور خاطرنشان کرد: در این پیوند، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یکی از رسالت های خود، تقویت ایرنا در منطقه را دنبال می کند و امیدواریم در این مسیر بتوان از ظرفیت های سازمان منطقه آزاد چابهار نیز بهره برد.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است در فرصت باقیمانده تا پایان دولت دوازدهم، مجموعه سازمان منطقه آزاد چابهار باید توان خود را در خدمت تبیین و تشریح اقدامات درخشان انجام شده متمرکز کند و این موضوع وقتی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم بسیاری از این حرکت های توسعه ای در شرایط تحریم‌های سخت آمریکایی اتفاق افتاده است. مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: به این ترتیب می توانیم نقطه امید و قوت قلبی برای همه کسانی باشیم که امروز و در شرایط دشوار کشور در خط مقدم تلاش و جهاد برای توسعه و آبادانی کشور هستند.

به گفته نوروپور، امروز سرمایه‌گذاران بزرگترین جهادگران هستند، زیرا در حالی که بسیاری از افراد بخاطر وجود قوانین ناکارآمد کارامد رغبتی برای سرمایه گذاری ندارند و در این شرایط ثروت‌های خود را به سمت دلالی در بارارهای خودرو، مسکن و ارز می برند غیره می برند، سرمایه گذاری و تولید را و اشتغالزایی و خدمت صادقانه به کشور را ترجیح داده اند.

لزوم اصلاح قوانین دست و پاگیر و ضد توسعه

وی اظهار داشت: بسیاری از قوانین کشور دست و پا گیر و ضد توسعه ای است و حتی در مناطق آزاد نیز درگیر این قوانین هستیم. قانونگذاران و سیاستگذاران باید در خصوص اصلاح این قوانین اقدامات جدی بعمل آورند و حتی قوانین را به دلیل شرایط ویژه کشور تغییر دهند.

وی همچنین افزود: مثلا ضرورت دارد در این شرایط تحریمی و نبود سرمایه گذار برخی از قوانین دست و پاگیر مرتبط با کار، بیمه تامین اجتماعی و مالیات در برخی از نقاط کشور اصلاح یا تعدیل و یا حتی به طور موقت تعلیق شوند تا پول‌های سرگردان در بازار ارز و سکه و زمین به بخش سرمایه گذاری منتقل شود.

 لزوم مستندسازی خدمات دولت در منطقه

در این جلسه همچنین مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران افزود: جای بسی افسوس است که در شرایط دشوار کنونی که دولت و جامعه روزانه درگیر اخبار بد هستند، اقدامات امیدوار کننده و نشاط بخش در منطقه آزاد چابهار در سکوت خبری اتفاق می‌افتد.

مهدی شفیعی بیان داشت: ظرفیت های بالقوه مغفول مانده بسیاری در حوزه گردشگری و تجارت در این منطقه آزاد با وجود راه آهن، فرودگاه و سایر زیرساخت ها وجود دارد، این در حالی است که باید گام های بلندتری برای شناساندن آنها برداشته شده و پیش از هر چیز مستندسازی شده و بیان شود.

شفیعی با اشاره به اتلاف سرمایه ها در ادوار گذشته، تاکید کرد: مسیر توسعه خوبی که در چابهار آغاز شده، باید تداوم یابد و باید مراقب بود در دولت های آینده متوقف یا حتی مصادره نشود؛ در این پیوند باید توجه بیشتری به حوزه مستندسازی شود.

 

امضای تفاهم نامه همکاری میان ایرنا و سازمان منطقه آزاد چابهار

بر پایه این گزارش، در خاتمه این دیدار تفاهم نامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی امضاء شد.

این تفاهم نامه در چارچوب همکاری‌های دوجانبه و علاقه‌مندی طرفین به تقویت و گسترش روابط با موضوع توسعه و تقویت فعالیت های خبری و استفاده سازمان منطقه آزاد چابهار از ظرفیت‌های فرهنگی و اطلاع رسانی ایرنا به امضا رسید. معرفی واحدهای تولیدی، فعالیت ها و برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد چابهار در افق ۲۰ ساله و همچنین بسترهای سرمایه گذاری در چابهار، برگزاری میزگردهای خبری و تولید و انتشار گزارش های تصویری از ویژگی ها و جذابیت های منطقه با هدف جذب گردشگر داخلی و خارجی از جمله مفاد این تفاهم نامه است. صبح دیروز (سه شنبه) مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی همراه با مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با حضور در منطقه آزاد چابهار از برخی پروژه های زیرساختی، عمرانی، تولیدی، کشاورزی و گردشگری این منطقه بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت امور قرار گرفت.

بندر زیبای چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …