چشمه های معدنی باداب سورت

چشمه باداب سورت 1

چشمه‌های آب معدنی باداب سورت یک مجموعه زیبا و دیدنی و یکی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت است. این چشمه‌ها در ۷ کیلومتری غرب روستای بادله و در ارتفاع ۱۸۴۰ متری در ساری واقع شده‌اند. چشمه‌های اسرارآمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می‌باشند. یکی از چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور می‌باشد که برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم و پوست سودمند است و چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و مزه کمی ترش است که به صورت دائمی و تشتی می‌باشد. آب‌های رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین طی هزاران سال، ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز و در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند.در فصل زمستان به علت شور بودن آب، چشمه ها یخ نمی بندد.

چشمه باداب سورت 2

چشمه‌های آب معدنی باداب سورت به همراه کوه دماوند و سرو ابرکوه به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است. تنها در ۶ کشور در جهان پدیده‌ای تا حدی شبیه به این چشمه‌ها وجود دارد. این چشمه‌ها بعد از چشمه پاموکاله در کشور ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان به ثبت جهانی نیز رسیده است.در جنوب شهرستان ساری و در بخش چهاردانگه و در حد فاصل مسیر روستاهای اروست و مال خواست، چشمه هایی مشاهده می شود که به چشمه باداب سورت مشهور اند. چشمه باداب سورت ساری به عنوان ژئو پارک محسوب شده و همزمان با دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته اند.

 

چشمه های باداب سورت در جهات متعدد توسط دره های پایین دست، تپه هایی پوشیده از جنگل های سوزنی برگ، ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه ای و روستای اروست احاطه شده اند. معنی باداب در لغت، آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر می باشد.چشمه‌ های پلکانی باداب سورت مازندران در مرز میان سمنان و ساری قرار گرفته است. این باداب‌ ها که یکی از محبوب‌ ترین و زیباترین نقاط کیاسر به حساب می آید، شامل چندین چشمه با آب‌ های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب می باشد.

 

این حوضچه ها در غروب جلوه زیبا و تحسین برانگیزی را در دامنه کوهستان بوجود آورده اند که نگاه چشم نوازی را در روح و ذهن تماشاگران باقی می گذارد و تورهای بسیاری برای تماشای این منظره به منطقه باداب سورت وارد می شوند. فاصله ساری تا چشمه باداب سورت به حدود ۱۲۱ کیلومتر میرسد.

در سال ۱۳۸۷ هجری شمسی، سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید که چشمه های باداب سورت به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از کوه دماوند برگزیده شد. این چشمه ها بعد از چشمه پامو کاله ترکیه، دومین چشمه آب شور جهان مطرح و ثبت جهانی شده است.

چشمه باداب سورت 3

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …