کافه شهدا

امسال شیوع کرونا در مناسبت‌های مختلف جلوه‌های ویژه‌ای در شهر رقم زده است. محرم و ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) هم از این قاعده مستثنی نبود و تأثیر کرونا در شیوه برگزاری مراسم و حتی جهت دادن نذری‌ها مشهود بود.
برگزاری مراسم‌ها در فضای باز، نظم بی‌نظیر صفوف عزاداران و رعایت فاصله اجتماعی و تب سنجی عزاداران در هیأت‌ها، پذیرایی‌های بسته‌بندی شده و نذر ماسک و اقلام بهداشتی از جمله جلوه‌های ویژه این مراسم‌ها بود.
بدون اغراق «کافه شهدا» که حدود ۱۰ سال است آوازه‌اش در کوچه و خیابان‌های شیراز پیچیده را می‌توان از گروه‌های شاخص خیلی از این جلوه‌های ویژه برشمرد. علاوه بر آن کوچه پس کوچه‌های سلطان آباد که مردمش بچه‌های کافه را با تصویر کارگری در ساخت و ساز منازل مسکونی و کارگاه کارآفرینی در ذهن‌شان به یادگار دارند، در روستاهای زلزله‌زده سرپل ذهاب یا روستای سیل‌زده معمولان هم اسم کافه شهدا و سید غفار حسینی و بچه‌های سخت‌کوشش در قاب دل مردم حک شده، چون در لحظه اضطرار پای خدمت به مردم ایستادند. از زمان سیل در کنار مردم بودند تا همین عید غدیر که جشن تکمیل ساخت و ساز در روستای ۳۵ واحدی را گرفتند.
برای آشنایی با کافه شهدایی‌ها نیازی نیست خیلی راه دور برویم. در همین بیمارستان علی اصغر شیراز هم تا اسم آبمیوه طبیعی بیاید همه از زحمات خالصانه سید غفار و بچه‌های کافه شهدا یاد می‌کنند. از روزهای ابتدای شیوع کرونا برای تقویت روحیه بیماران و پشتیبانی از کادر سلامت برای ۱۰ روز وارد آشپزخانه بیمارستان شدند تا همه را به آبمیوه نذری بچه هیاتی‌های سومین حرم اهل بیت (ع) دعوت کنند، اما آنقدر از کارشان استقبال شد که تا دو ماه ادامه دادند.
پس از آن هم دست از تلاش برنداشتند و تحت عنوان علمدار جهاد با بیش از هفتاد گروه جهادی جمع شدند در پاکسازی معابر و محلات و توزیع بسته‌های ارزاق بین مشاغل آسیب‌دیده از کرونا حضور فعال داشتند. طلبه‌های گروه هم در کمال گمنامی و خلوص در کفن و دفن اموات کرونایی مشغول به خدمت شدند.
این روزها که سید غفار مشغول خدمت به عزاداران حسینی است و به راحتی نمی‌توان او را پیدا کرد، محمد تقی دشتبانی هدایت این فعالیت‌ها را به عهده دارد.
راه خدمت به مردم و حفظ سلامت آن‌ها از راه امام حسین (ع) جدا نیست
دشتبانی در خصوص نذر کرونایی کافه شهدا گفت: نزدیک محرم که شدیم، فراخوان نذر ماسک را منتشر کردیم. چون اعتقاد داریم راه خدمت به مردم و حفظ سلامت آن‌ها از راه امام حسین (ع) جدا نیست. برخلاف چیزی که دشمن قصد القای آن را دارد.
وی ادامه داد: همین بچه هیاتی‌هایی که چند ماه برای سلامت مردم و پشتیبانی کادر سلامت در تلاش بودند، این بار فراخوان زدند که گاهی نذر شما می‌تواند جان یک انسان را نجات دهد. ماحصل این فراخوان تأمین ۱۰ هزار ماسک بود که با سربند و سی‌دی مداحی بسته بندی کردیم و در برنامه بیرق کشی بین عزاداران حسینی در اقصی نقاط شیراز توزیع شد.
کافه شهدایی‌ها در ایام محرم مراسم بیرق کشی نیز داشتند. دشتبانی درباره مراسم بیرق کشی نیز توضیح داد: این مراسم هفت سال است که به همت هیاتی‌های سومین حرم اهل بیت انجام می‌شود. امسال هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ستاد مقابله با کرونا مجوز گرفتیم و در محلات مختلف شیراز با نذر ماسک و سربند و گلچین مداحی برای روضه‌های خانگی در روزگار کرونا، مهمان دل‌های شیفته عزاداران حسینی شدیم.
آنها مراسم شام غریبان را از ساعت ۲۰:۳۰ یکشنبه در بلوار شهید چمران برگزار کردند تا جلوه‌های شور حسینی با شعور حسینی تلفیق شود. کافه شهدایی‌ها همیشه در کنار مردم هستند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …