دیدنی‌های لفور

لفور، یکی از جنگل های ۴۰ میلیون ساله ی استان مازندران است!

مجموعه ی جنگلی لفور یکی از مناطق سر سبز و غنی در سوادکوه مازندران و در قسمت شمالی این شهرستان است. پر رنگ ترین ویژگی این جنگل، رودها و چشمه هایی است که از آن جاری شده و باعث سر سبزی و ادامه ی زندگی این جنگل ها پس از گذشت میلیون ها سال پیش تا به الان شده است.

جنگل لفور خود به عنوان یک نمایشگاه غنی در زمینه ی نمایش عمومی و آزاد بیش از ۸۰ نوع گونه ی گیاهی و از نوع چوبی ها، یکی از با ارزش ترین مناطق طبیعی ایران است. به هر حال این جنگل در اطراف مرکز دهستان و در اطراف سد قرار گرفته و در اطراف آن روستاهای بسیار زیادی شکل گرفته است.

 

دهستان لفور و مجموعه روستاها

دهستان لفور از مجموعه مناطق سواد کوه است در اطراف جنگلی به همین نام به وجود آمده و دارای ۲۹ روستا و آبادی مختلف است. مساحت این دهستان به علاوه ی جنگل های اطرافش برابر با ۸ هزار هکتار است.

 

سد البرز

سد البرز (Alborz Dam) را به عنوان بزرگ ترین سد خاکی ایران هم می شناسند. اگر می خواهید به سد البرز لفور بروید، برای افزایش سطح ایمنی خود تنها از فاصله ای مناسب و در یک کلام دور از آن دیدن کنید چون ممکن است که حصار کشی های آن دچار مشکل باشد و ضریب وقوع حادثه را مخصوصا برای افرادی که به صورت حرفه ای با اصول طبیعت گردی آشنا نیستند، بالا ببرد.

 

آبشار گزو

آبشار گزو در ۲۵ کیلومتری شهر زیر آب و مرکز جنگل قرار گرفته است. مجموعه ی آبشار گزو از دو آبشار ۴۳ و ۵ متری تشکیل شده که در مجموع ارتفاع این آبشار را به ۴۸ متر می رساند. برای رفتن به این آبشار می توانید مسافت ۴۰ کیلومتری را با ماشین و از امامزاده گزو به بعد را به مدت ۳۰ دقیقه پیاده بیپمایید تا به آبشار برسید.

 

پل ورسک

پل ورسک (Veresk Bridge) در ارتفاع ۱۱۰ متری ساخته شده و در سال ۱۳۱۵ ساخته شد. این پل که در واقع یکی از جاذبه های اطراف منطقه ی لفور است، یکی از ارزشمندترین سازه ها و آثار فنی در قسمت شمال ایران است.

 

پارک گرو

این پارک یکی از مکان هایی است که برای گذراندن چند دقیقه و استراحت، رفتن به آن را به شما توصیه می کنیم. فقط یادتان باشد که هیچ وقت برای شنا به به رودخانه ی پارک گرو نروید. اگر قصد دارید شب را در منطقه ی لفور بگذرانید، حتما با خود چادر مخصوص کمپینگ، مواد غذایی کنسرو شده، آب آشامیدنی به مقدار کافی، وسایل آتش زا، کیسه های زباله به مقدار کافی را با خود به همراه داشته باشید.

 

چطور به منطقه ی جنگلی لفور برویم؟

برای رفتن به جنگل لفور، باید از سمت فیروزکوه و پل سفید به سمت شیرگاه بروید و راه جنگل را در کناره ی مسیر سد البرز ادامه دهند. این نکته را باید بدانید که بعد از سد البرز، تقریبا ۲ ساعت جاده ی خاکی را پیش رو دارید.

 

 

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …