قلعه سردار اسعد بختیاری نیم میلیمتر نشست کرد

قلعه سردار اسعد بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری دچار مشکلاتی از جمله نشست بناست به نحوی که این اثر تاریخی و ملی طی ۷ سال گذشته حدود نیم میلیمتر نشست کرده است.
کاخ سردار اسعد بختیاری یا قلعه جونقان که اکنون به نام موزه مشروطیت نیز شناخته می‌شود، در طول سال‌ها شاهد اتفاقات مهم و حضور شخصیت‌های ملی بوده است. این قلعه یا کاخ متعلق به علیقلی‌خان سردار اسعد از رجال سیاسی دوره قاجار و از رؤسای لر بختیاری و خواهر بی بی مریم بختیاری تنها زن سردار ایرانی بوده است.
گفته شده این کاخ اولین مکانی در اصفهان و چهارمحال بوده که به موتور برق و الکتریسیته مجهز شده و علی اکبر دهخدا نیز نوشتن لغتنامه مشهورش را در این کاخ آغار کرد. به جز این، اتفاقات سیاسی زیادی در این کاخ رخ داد تا آنجا که شروع مشروطیت را از این کاخ می‌دانند. اما این بنا به لحاظ معماری نیز منحصر به فرد است و از معماری اروپایی نیز الهام گرفته شده است.
این بنای قاجاری در شهر جونقان از توابع شهرستان فارسان واقع شده است. جونقان در جنوب غربی شهرکرد و در فاصله ۴۲ کیلومتری این شهر قرار دارد. شهر جونقان نقش مهمی در انقلاب مشروطه و فتح تهران داشته است.
در این شهر آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آثار قلعه سردار اسعد بختیاری است اما با وجود اینکه فاصله کمی از کوهرنگ و شهرکرد و جاذبه مهم تالاب چغاخور دارد اما هنوز نتوانسته به عنوان مقصد گردشگری این استان معرفی شود.
شاید همین کم توجهی‌ها به این بنای تاریخی است که باعث شده اعتبارات کمی برای حفاظت از آن در اختیار مدیریت آن قرار گیرد و اکنون هر گردشگری این بنا را رو به فرسایش ارزیابی کند. جعفر عبدالهی مدیر این قلعه می‌گوید: این بنا شاهکار دوره قاجار است و اگرچه با خشت و گل ساخته شده اما توانسته با دیوارهای قطور و تو خالی که دارد طی ۱۳۰ سال دو زلزله ۶ ریشتری را رد کند ولی از آنجا که زیرکاری این بنا اصولی نبوده و آهک لازم در ساخت آن به کار برده نشده، اکنون برای نگهداری از آن مشکل داریم. خیلی از بخش‌های بنا رطوبت دارد نباید در این محوطه درخت کاری و یا چمن کاری داشته باشیم با وجود اینکه دور تا دور قلعه کانال کشی شده اما نباید آب‌های زیرزمینی به اینجا نشت کند چرا که موجب آسیب بیشتری به بنا خواهد شد به نحوی که اکنون پله‌ها در طی ۶ تا ۷ سال گذشته، نیم میلی متر نشست کرده اند. نشست بنا روی دیوار با ترک‌های ایجاد شده قابل مشاهده است. کارشناسان مختلفی از تهران این بنا را مورد ارزیابی قرار داده اند اما هنوز نتوانسته ایم چاره‌ای برای آن پیدا کنیم. اجازه تخریب بیشتر به بنا را نمی‌دهیم با سیم بکسل و تیرآهن بنا را به هم کلاف کرده ایم.
عبدالهی با بیان اینکه خیلی وقت است این بنا مرمت نشده، ادامه می‌دهد: اعتبار برای مرمت این بنا در اختیارمان نیست بودجه‌ای هم اگر تعلق بگیرد آنقدر کم است که عملاً نمی‌توان کاری کرد.
قلعه سردار اسعد اکنون به عنوان موزه مشروطیت فعال است موزه‌ای که دارای گچ بری ها و آئینه کاری‌های زیبایی است اما در معرفی اتفاقات مشروطه و معرفی ایل بختیاری بسیار ضعیف است. جدا از اینکه رطوبت و استحکام این بنا نظر هر بازدید کننده را نسبت به خرابی‌های این بنا جلب می‌کند، باید گفت این بنا خالی است.
اگرچه فضای زیادی برای کتابخانه و نمایش اشیا اختصاص داده شده است اما هنوز نتوانسته به عنوان موزه مشروطه معرف دلاوری‌های قوم بختیاری باشد زیرزمین این مجموعه نیز پر شده از تصاویر مشاهیر استان چهارمحال و بختیاری. که از آن هم به عنوان موزه مشاهیر یاد می‌شود اگرچه معرفی مشاهیر این استان نکته بسیار مهمی است اما حتی در معرفی این افراد نیز خلاقیت جذب کننده ای وجود ندارد تا گردشگر کنار هر تابلوی عکس بایستد و درباره آن فرد مشهور یا هنرمند مطلبی بخواند.
غبار نشسته روی آثار موزه‌ای این بنای قجری و محفظه‌های شیشه‌ای غیر استاندارد آثار آنچنان مشهود است که بی مهری به این این بنا را بیشتر نشان می‌دهد تا مفاهیمی که برای آن چنین موزه‌ای ایجاد شد.
یکی از دلایل بی اهمیتی به این موزه را هم می‌توان خارج از ساختمان دید. آن هم قرار گرفتن تابلوهای متعددی که جلوی دید سردر این قلعه را گرفته است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …