رونمایی از نشان و سند ملی توسعه گردشگری در روز جهانی گردشگری با حضور مونسان انجام شد؛

در مراسم روز جهانی گردشگری از تمبر، نشان و برند ملی، سند راهبردی توسعه، سامانه طرح تطبیق استاندارد تاسیسات، سامانه نظارت بر تاسیسات و سه کتاب در این حوزه و پروژه‌های ادارات استانی رونمایی شد.

مراسم ویژه روز جهانی گردشگری در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل بزرگ ارم برگزار شد. ولی تیموری معاون گردشگری  در این مراسم بیان کرد: امسال برای اولین بار روز ملی گردشگری در تقویم کشور درج شد و این روز فرصتی برای یادآوری وظایف و تعهداتمان در برابر جامعه است.

او به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری با عنوان گردشگری و توسعه روستایی اشاره کرد و افزود: قبل از شیوع کرونا قرار بود با همکاری سازمان جهانی گردشگری میزبان یک جشن بین‌المللی با موضوع گردشگری روستایی باشیم که مقدور نشد، اما امیدواریم با کنترل این ویروس این تعهد را جامه عمل بپوشانیم.

تیموری با اشاره به برگزاری برنامه‌هایی به مناسبت این روز در ۳۱ استان کشور  ادامه داد: این برنامه‌ها در ابعاد کوچک و تعداد زیاد برنامه‌ریزی شده است همچنین با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی برنامه‌های خوبی را برای این روز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون گردشگری ابراز امیدواری کرد با سربلندی از این بیماری بیرون بیاییم و صنعت گردشگری به روزهای پررونق خود برگردد.

در بخشی از پیام زوراب پولولیکاشویلی دبیر کل سا زمان جهانی گردشگری (UNWTO)آمده است: برای بسیاری جوامع روستایی، گردشگری یک خط زندگی معنادار محسوب می‌شود. گردشگری همچنین همکاری را تشویق می‌کند و به جوامع روستایی در حفظ میراث‌طبیعی و فرهنگی‌شان کمک می‌کند. این صنعت برای روستاییان به‌ویژه زنان و جوانان شغل و فرصت‌های کاری در خارج از شهرها را فراهم کرده است، اما قدرت اصلی این صنعت هنوز باید کاملا درک شود. در روز گردشگری جهانی امسال قرار است توانایی منحصربه‌فرد این صنعت در توسعه روستایی را درک کنیم.

همدلی و هم‌افزایی برای برون‌رفت از بحران کنونی

جمشید حمزه‌زاده رییس انجمن هتلداران با تشکر از پیگیری‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای حمایت از حقوق بخش خصوصی گردشگری در مجلس و دولت، گفت: بحران اصلی ما نگاه جزیره‌ای و سلیقه‌ای مرتبط با گردشگری است که منافع سازمانی را به منافع ملی و گردشگری ترجیح می‌دهند.

در این شرایط سخت سازمان تامین اجتماعی و وزارت نیرو با نهایت سخت‌گیری با کسانی که فعالیت‌شان متوقف شده و بیکار یا تعدیل شده‌اند، برخورد می‌کند.

او در پایان تاکید کرد: تا زمانی که به همدلی و هم‌افزایی در کشور نرسیم، این بحران همچنان با ما باقی خواهد بود. امیدواریم با مدیریت مدبرانه علی اصغر مونسان و همدلی بخش خصوصی از این خودتحریمی و خودبحران‌زایی نجات پیدا کنیم.

گردشگری روستایی نباید جایگزین دیگر فعالیت های روستاییان شود

استاد دانشگاه تهران از گردشگری کشاورزی، قومی، اکوتوریسم، فرهنگی، غذا، هوشمند و دهکده به عنوان انواع گردشگری روستایی نام برد و بیان کرد: با توجه به تحولی که در جهان شاهد هستیم گردشگران به دنبال تجربه فضاهای جدید در طبیعت هستند.

محمدرضا رضوانی به ارتباط دو سویه روستا و گردشگری اشاره کرد و گفت: مناطق روستایی با پتانسیل بالایی که دارند از یک سمت می‌توانند عرصه خوبی برای توسعه گردشگری باشد و از سوی دیگر نیز گردشگری می‌تواند باعث تجدید حیات روستا و اشتغالزایی در این مناطق باشد.

وی تاکید کرد: گردشگری روستایی نباید جایگزین دیگر فعالیت‌های روستایی باشد؛ بلکه باید به عنوان یک فعالیت مکمل در کنار زراعت، باغداری، دامداری، جنگل‌داری در نظر گرفته شود. رعایت این نکته بسیار اهمیت دارد.

مراسم ویژه روز جهانی گردشگری با حضور علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری معاون گردشگری، محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس، گردشگری و صنایع‌دستی، ساسان تاجگردون معاون برنامه‌ریزی و تامین منابع و جمعی از نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی پیش از ظهر امروز یکشنبه مهرماه ۹۹ در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل بزرگ ارم برگزار شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …