میزبانی لارک از گردشگران

طرح گردشگری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی (بنیاد علوی) برای جزیره لارک در استان هرمزگان یکی از طرح‌های محرومیت زدایی توسعه و آبادانی است که از حدود یک سال و نیم پیش در این جزیره بکر گردشگری اجرا شد.
در این‌طرح توانمند کردن مردم و مشارکت آنها در بحث گردشگری و میهمان نوازی مدنظر قرار گرفت اینکه مردم با فرهنگ گردشگرپذیری و دانش آن آشنا شوند و بتوانند در کنار مهارت‌های دیگر برای امرار معاش تلاش کنند و از پتانسیل جزیره لارک برای میزبانی مسافران بهره بگیرند از جمله اهداف این طرح بوده است.
اکنون مردم جزیره لارک با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و شرکت‌های هلدینگ مجموعه سیاحتی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خود را برای میزبانی از گردشگران آماده کرده اند. برنامه‌های مختلفی از جمله آموزش در حوزه خانه‌های بوم گردی، بلد محلی، آشپزی و پذیرایی از گردشگران در این جزیره برای مردم برگزار شد در کنار آن نیز دوره‌های تخصصی برای دیزاین خانه‌های بومگردی اجرا شده است.
مشاوره در راستای ایجاد خانه‌های بومگردی از جمله اخذ مجوز و تجهیز این خانه‌ها و ارائه تسهیلات قرض الحسنه ازجمله امکاناتی بود که در اختیار مردم جزیره قرار گرفت تا آنها از این تسهیلات در راستای ارائه خدمات مناسب به گردشگران استفاده کنند.
مسعود حیدروند مجری سابق طرح ملی آبادانی و پیشرفت بنیاد مستضعفان در این‌باره گفت: مردم جزیره با این بسترسازی‌ها توانسته اند در مسیر شغل خودشان که همان ماهیگیری بود به حوزه گردشگری نیز بپردازند. این موضوع باعث تردد بیشتر به جزیره می‌شود، وقتی این ترددها افزایش یابد معاشرت فرهنگی به وجود خواهد آمد و جزیره از حالت بن بست خارج می‌شود. از طرفی تبادل فرهنگی نیز باعث تعالی خواهد شد.
وی درباره ایجاد امکانات زیربنایی در جزیره گفت: تردد در جزیره یکی از مسائلی بود که بنیاد مستضعفان با یارانه ای که در اختیار تعاونی شناوران قرار داد مسیر تردد را برای عموم مردم به صورت روزانه مهیا کرد. همچنین برای پهلو گیری قایق‌ها و میزبانی از مسافران اسکله و سالن انتظار مسافر نیز ایجاد شد. فعالیت در بخش زیربنایی آب شرب، ایجاد نیروگاه، ایجاد بوستان، بهسازی بافت جزیره با مشارکت بنیاد مسکن، ایجاد رینگ ۷ کیلومتری با پیست دوچرخه سواری و قدم زنی از جمله اقدامات دیگر انجام شده در جزیره لارک بوده است.
تاکنون از جزیره قشم به جزیره لارک به صورت مستقیم هیچ شناوری وجود نداشت و مردم برای تردد به جزیره باید از شناورهای دیگر استفاده می‌کردند. این شناورها در مسیر خود به جزایر هنگام و هرمز نیز می‌رفت اما اکنون برای مسیر لارک شناور مستقیم در نظر گرفته شده است همچنین در این جزیره از طراحی کپر برای خانه‌های بومگردی استفاده شده است رستوران‌های خانگی اکنون غذای محلی ارائه می‌کنند فعالان گردشگری در رستوران و بومگردی ها توانسته اند دوره‌های آموزشی را بگذرانند تا به گردشگران خدمات استاندارد ارائه کنند اکنون مردم جزیره لارک ۲۰ واحد بومگردی را برای میزبانی از گردشگران آماده کرده اند در حالی که پیش از این یک بومگردی هم در جزیره نبود، گردشگران این جزیره بیشتر طبیعت گردانانی هستند که می‌خواهند از بکر بودن جزیره استفاده کنند. اکنون با ایجاد این زیرساخت‌ها میزان ماندگاری آنها نیز از چند ساعت به یکی، دو روز افزایش می‌یابد. پروژه طرح گردشگری جزیره لارک تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
حیدروند در این‌باره هم گفت: توسعه لارک تمام نشده است این جزیره یکی از ۳۰ منطقه‌ای است که بنیاد مستضعفان طرح آبادانی و پیشرفت را در آن اجرا کرده است.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …